Mõtete püüdmine
Tõenäoliselt on kirjatamiskramp võõras vaid vähestele – alati pole lihtne oma mõtteid korrastada ja neid keeleliselt väljendada. Isegi juhul, kui ollakse teema kohta palju lugenud, võib kirjutamisega alustamine näida keeruline. Kirjutamiskrambist üle saamiseks on mitmeid võimalusi. Millist tehnikat valida, sõltub nii kirjutamise eesmärgist kui kirjutaja isikupärast.
Skeemi sobib mõtete püüdmiseks eriti hästi kasutada arutlevatel teemadel, kuna teemale lähenetakse siin analüütiliselt. Skeemi tähendatakse üles teemaga seotud asjaolud, põhjused, tagajärjed:
ESINEMISVIIS Kus ja kuidas, millistel tingimustel põhimõiste ilmneb? |
MÕJUTEGURID Mis soodustab põhimõiste olemasolu/toimimist? Mis takistab põhimõiste olemasolu/toimimist? Kuidas, milliste vahenditega on võimalik põhimõiste olemasolu/toimimist mõjutada? |
TAGAJÄRJED Millist kasu põhimõiste toob? Millist kahju põhimõiste põhjustab? Millised on põhimõiste kõrvalmõjud? |
PÕHJUSED Mis põhjustab põhimõistet? Miks põhimõiste esineb? Mis võiks põhjustada põhimõiste lõppemise? |
PÕHIMÕISTE Definitsioon Mida selle all mõistetakse? Milliseid näiteid selle kohta esineb? Kuidas seda mõne analoogi abil selgitada? |
EESMÄRGID Mille või kelle jaoks põhimõiste on kasulik või kahjulik? Mis on põhimõiste eesmärk? |
AJASUHTED Kuidas on põhimõistega seonduv ajas muutunud? Mis oli enne, mis võib järgneda? |
KAASNÄHTUSED Millisesse nähtusterühma põhimõiste kuulub? Missugustest osadest põhimõiste koosneb? Missugused nähtused kaasnevad põhimõistega? |
HINNANGUD Kuidas põhimõistesse suhtutakse? Kas põhimõistele kehtivad mingisugused normid või seadused? Missuguseid hinnanguid on andnud teised uurijad? |
Skeemi koostamist alustatakse põhimõiste leidmisest ja defineerimisest ning seejärel liigutakse edasi mööda skeemi teisi lahtreid. Abiks on suunavad küsimused. Võimalik, et igasse lahtrisse pole alati midagi kirjutada – siis võib selle tühjaks jätta. Samuti on võimalik, et mitmesse lahtrisse saab kirjutada sarnaseid asju, näiteks on eesmärgid tihedalt seotud põhjustega. Kui skeemi lahtrid on täidetud, tuleb leida seosed eri valdkondade vahel. Olulised seosed võib tähistada noolega või markeriga esile tõsta ning need saab kirjutama asudes aluseks võtta. Skeemi tugevuseks mõtete püüdmise tehnikana on selge ülesehitus, mis toetab põhjalikku ja analüüsivat hoiakut teemale lähenemiseks.
Harjutus
Oletame, et olete saanud ülesandeks kirjutada arutlev essee teemal “Plagiaat kõrghariduses”. Proovige skeemi abil leida ideid ja seoseid, millest kirjutada!
Veel mõned võimalused mõtete püüdmiseks (kirjelduse avamiseks klõpsake nimetusel):
Akadeemilise kirjutamise protsessis kogutakse mõtteid paljuski teisi autoreid ja varasemaid uurimusi lugedes – seega on oluline ka töö kirjandusega. Allikate otsingust ja nende usaldusväärsuse hindamisest on lähemalt juttu teemaplokis “Allikate valik ja viitamine”.