Õpiväljundid: õpilane
- arutleb (õpetaja juhendamisel) jogurti valmistamise etappide üle;
- koostab jogurti olelusringi skeemi (valmistamise etapid);
- arutleb (õpetaja juhendamisel) toidutootmise keskkonnamõjude üle.
Soovituslik tegevuskava
Tunnile võiks eelneda tervisliku toitumise teemaline tund, mille käigus on uuritud toidu koostist, energiasisaldust, päritolu, mõju tervisele jne.
- Õpetaja alustab tundi jogurtipaki, pudeli, topsi või selle pildi näitamisega ning küsib lastelt, kuidas jõuab see toode nende toidulauale. Laste vastuste põhjal võib teha veebipõhise sõnapilve (mentimeter.com; answergarden.com) või kirjutada tahvlile.
![](https://www.actimel.co.uk/content/edp/ukie/actimel/gb/en/yogurt-drink/0-fat-0-added-sugar/strawberry-0-fat-0-added-sugar/_jcr_content/root/container/container_79756175_c/container/image.coreimg.png/1697108848594/40691-actimel-greta-strawberry-opt3.png)
Foto allikas: Actimel.co.uk
2. Õpetaja palub seejärel rühmades arutleda ja visandada skeem või joonis jogurti valmimise etappidest ehk mida on selleks tehtud, et jogurt jõuaks nende toidulauale. Õpetaja võiks julgustada neid oma arvamusi avaldama, kartmata eksimist. Lubatud on ka fantaasia.
3. Õpetaja näitab õpilastele videot olelusringi hindamise kohta (video link), video on küll ingliskeelne, kuid visuaalselt arusaadav. Video vaatamise käigus pöörata tähelepanu märgistele ning need lastega filmi alguses läbi rääkida (vt altpoolt).
![Tähised videos Pilt](https://sisu.ut.ee/wp-content/uploads/sites/635/tahised.png)
4. Õpilased täiendavad oma skeeme või jooniseid videolt saadud info põhjal. Skeemi täiendamiseks võib kasutada pilte vanadest ajakirjadest, ajalehtedest vm. Soovi korral võivad nad skeemi (maasikajogurti olelusringi) teha ka arvutis (õpetaja saab vajaduse korral tutvuda veel ketšupi olelusringiga järgmise allika kaudu: Talve, S. (Koost). (2012). Ketšupi olelusring. Tartu: TÜ Loodusmuuseum).
5. Lapsed tutvustavad oma rühmatöid, toimub arutelu. Abistavad küsimused:
- Milline on toiduaine (jogurti) tootmise keskkonnamõju?
- Kas ja kuidas oleks keskkonnamõju võimalik vähendada?
- Millised võimalused on tühjaks saanud pakendi (pudeli, topsi vm) kasutamiseks?
6. Võimalikud lisategevused: õppekäigud maasikakasvatajate või piimafarmi, piimandusmuuseumi Imaveres, meiereisse.