II moodul (45 min) – Kaduv toit (Loodusõpetuse tund)
-
Tundi sissejuhatav tegevus (<5 minutit): Tunni alguses tuletatakse meelde eelmises tunnis õpitut (söömiseks sobivaid taimi kasvatatakse erinevates kohtades ja imporditakse üle maailma, erinevates kohtades on erinevad tingimused).
-
Info jagamine kaasõpilastega (10 minutit): Koduse tööna kogutud andmeid põllukultuuride kohta jagatakse kaasõpilastega. Nt näidatakse kodus valmistatud plakateid ja kinnitatakse need seintele. Seejärel vaadatakse need ühiselt üle, iga rühm tutvustab lühidalt teistele. Võib koostada tahvlile ka ühise tabeli andmetega, et edasistes tegevustel oleks need alati silme ees.
-
Arutelu (10 minutit): Õpetaja juhtimisel arutletakse selle üle, milliseid tingimusi on taimel vaja kasvamiseks? (seos kodutööga: temperatuur, niiskus, päike, vegetatsiooniperiood jms). Kuidas on need tingimused seotud geograafiliste asukohtadega? Millised keskkonnatingimused erinevates kliimavöötmetes valitsevad? Õpetaja kasutab enda infokaarte/tabelit ning toob välja erinevatele toidutaimedele sobivad tingimused. Kui tulevad välja vastuolud või erinev info õpilaste ja/või õpetajate materjalide vahel, siis see on hea sisend arutelu tekitamiseks – andmeallikate usaldusväärsus, erinevate sortide taluvus jne. Õpetaja toob arutelusse sisse kliimamuutuste teema. Kliimamuutusega kaasnevad keskkonnamuutused, mis omakorda muudavad kasvutingimusi. Vajalik info on olemas õpetaja materjalides. Arutelu käigus küsib õpetaja toetavaid ja suunavaid küsimusi, vajadusel selgitab ise:
a) Milliseid tingimusi on taimel vaja kasvamiseks? (temperatuur, niiskus, päike, vegetatsiooniperiood)
b) Kuidas on need tingimused seotud geograafiliste asukohtadega?
c) Millised keskkonnatingimused erinevates kliimavööndites valitsevad?
d) Miks meil riisi või kakaoube ei kasvatata?
e) Mida vajab kasvamiseks nisu, mida vajab tomat jne?
f) Kuidas piirkonnad kliimamuutuste tõttu muutuvad ja seetõttu muutuvad ka liikide kasvutingimused?
g) Mis veel põllukultuure ohustada võivad (haigused, monokultuur, elurikkuse kadu)?
h) Kas me saame kliimamuutustega kohanemiseks aretada juurde uusi sorte, mis on kliimakindlamad, kahjurite kindlamad?
i) Kuidas me veel ennast kaitsta saame?
- Arutelu 2 (5 min): Sellele järgneb arutelu teemal mida meie ise saame kliimamuutuste leevendamiseks ette võtta. Õpetaja saab rääkida enda tegevuste tulemusena kliimamõju vähendamisest, kuidas hoida kokku ressursse, tarbimise vähendamisest, energia ja vee kokkuhoiust jne. Lõpuks kuvab õpetaja seinale/tahvlile allpool tood nimekirja söögiga seotud keskkonnapositiivseid tegevustest, mis oleks igaühele jõukohased. Õpilased võivad enda poolt neid veel juurde pakkuda.
– Vähendan toiduraiskamist – söön alati taldriku tühjaks ja ei võta rohkem kui jaksan ära süüa. Nõuan seda ka kaaslastelt.
– Suurendan taimse toidu osakaalu enda menüüs. Proovin vähemalt kord nädalas süüa liha nii vähe kui võimalik.
– Kui söön liha, siis eelistan kana või siga. Loomaliha nii vähe kui võimalik.
– Ei viska toidujäätmeid prügikasti ja nõuan seda ka kodustelt.
– Mõjutan oma perekonda ise toidu kasvatamist proovima. Kui perekond seda juba teeb, siis rajan järgmisel aastal ka enda väikese põllulapi, mille eest hoolitsen. Kortermajas elades otsin lähima linnaaia (Tallinnas ja Tartus, näiteks).
– Ei söö sügavkülmutatud valmistoite. Nende keskkonnajalajälg on väga suur.
– Vähendan kiirtoidu osakaalu oma igapäevases menüüs vähemalt 50%.
– Väldin pudelivee ja limonaadide ostmist. Kindlasti väldin plastikpudeleid – seal on vees palju mikroplasti ning pudelid pole taaskasutavad.
– Eelistan vähempakendatud toite (kaalukaup).
– Veenata oma perekonda tegema rohkem oste turult või otse tootjalt (OTT – Otse Tootjalt Tarbijani). Külasta lehekülge https://talutoit.wixsite.com/, selgita välja kus lähim OTT ja vii nad sinna.
– Jälgin, et minu aias ei kasutata kahjulikke taimekaitsevahendeid (nt Roundup – sisaldab glüfosaati, mis põhjustab vähki ja on paljudes riikides keelatud).
- Iga õpilane valib välja ühe tegevuse, mida ta proovib enda igapäevaelus järgneva kuu aja jooksul teha. Kuu möödudes võiks õpetaja mõnes tunnis selle uuesti jutuks võtta ja koos lastega arutada, kuidas lubaduse pidamine on õnnestunud, kas nende perekond tuli kaasa ja toetas, mida sõbrad arvasid jne.
- Mängu “Kliimakartul” mängimine teadmiste kinnistamiseks (10 minutit/kuni tunni lõpuni): Õpiobjekti kokku võtmiseks mängitakse õpilastega rollilist mängu “Kliimakartul”. See aitab mänguliselt siduda kokku:
– kliimamuutuste mõjud
– toidutaimed
– kasvupiirkonnad
Igal mängijal on roll: õpilased on kliimamõjud, õpetaja on erinev kasvupiirkond. “Kliimakartul” on teatepulk (nt mõni pehme mänguasi vms), mida visatakse üksteisele. See ese esindab toidutaime. Õpilaste ülesanne on mõelda, kuidas kliimamuutused mõjutavad erinevate toidutaimede kasvutingimusi ja seeläbi tema lemmiktoitu (+ ütleb millise lubaduse tema võtab, et kliimamuutuseid leevendada). Suurema klassi korral võib mängu mängida ka paaridesse või rühmadesse võttes.
Mäng käib järgnevalt:
a) Õpilane mõtleb endale välja või valib nimekirjast ühe kliimamuutuse mõju kes ta olla tahab; teistele seda ei ütle. Võimalikke variante kliimamuutuste nimekirjast:
Tolmeldajate arvukuse vähenemine Sajab põllumehe jaoks valel ajal
Sagenevad tormid Pikad kuumalained
Paduvihmad Ebatavaliselt soe lumevaba talv
Maastikupõlengud Ebatavaliselt soe kevad ja suve algus
Üleujutus Ebatavaliselt külm kevad ja suve algus
Taimekahjurite levik Pikaajaline kevadine põud
Uute taimehaiguste levik Pikaajaline suvine põud
Pikad vihmaperioodid suvel Vee kättesaadavuse vähenemine
Pikad vihmaperioodid kevadel Suve/talve keskmine temperatuur on 5 kraadi kõrgem
Pikad vihmaperioodid sügisel Uute võõrliikide levik
b) Õpilased uurivad kogutud materjalides olevat infot, et välja selgitada vastava kliimamuutuste võimalik mõju eelmises tunnis välja valitud põllukultuuridele ning seeläbi ka oma lemmiktoidule.
c) Sissejuhatuseks nimetab õpetaja ühe nendest toidutaimedest ja viskab kliimakartuli mõnele õpilasele.
d) Kliimakartuli kinni püüdnud õpilane tuletab meelde õpitut (või vaatab materjalidest) ning ütleb kuidas tema (kui kliimamuutus) õpetaja poolt nimetatud taimele mõju avaldab ja kas tema lemmiktoit jääb ikka alles? Ütleb selle klassile kõvasti välja. Kui õpilane jääb hätta, arutleb õpetaja koos õpilasega või näiteks kogu klassiga. Õpetaja ülesanne on arutelusse sisse tuua ka vastavate taimede kasvukohad varem arutatud 5 piirkonna näitel. Näiteks kas kakaouba saab kasvatada Eestis või Hispaanias, kas nisu on sobilik Indiasse jne.
e) Peale vastamist ja lühikest ühist arutelu viskab mängija kartuli järgmisele õpilasele edasi, hõigates välja uue toidutaime ja ring kordub taas.
Näide: Jaana on “pikk põud”, õpetaja hõikab kartulit visates valjusti välja “riis” ja Jaana püüab teatepulga. Jaana peab ütlema, kuidas tema, kui pikk põud, mõjutab riisi kasvatamist Jaana: – “Kui mina tulen, siis riis ei kasva enam nii hästi, sest riisile meeldib niiskus. See toit minu tegevuse tõttu ära ei kao, aga kasvab väga kehvasti. Kuna minu lemmiksöök oli pasta Bolognese, siis minu sööki riisi kadumine ei mõjuta“. Õpetaja lisab arutelusse infot selle kohta, kus riis üldse kasvab ja milliseid kasvutingimusi selleks vaja on. Seejärel viskab Jaana kartuli edasi järgmisele õpilasele hõigates välja “kartul”. Ring kordub uuesti.
f) Mängitakse nii kaua kuni kõik eelmises tunnis välja valitud toidutaimed on ühiselt läbi arutatud ja/või kõik õpilased saanud sõna sekka öelda. Mäng sobib hästi tunni lõppu, kuna selle pikkuse saab teha vajaduspõhiseks. Mängu saab venitada, kui tunni lõpus on aega üle ja saab teha ka lühidalt. Õpetaja tuletab veel meelde eelnevalt võetud kliimalubadust selleks, et nende lemmiktoit säiliks.