Sõnastik

All | A B D E F H I K L M N O P R S T V
LGBTQ+

– lühend, mis märgib erinevaid seksuaalseid orientatsioone ja soolisi identiteete, tuleneb eesliidetest lesbi-, gei-, bi-, trans-, queer- (või questioning). 

agent ehk tegutseja

– isik või organisatsioon, kes või mis on võimeline tegutsema eesmärgi nimel.

aktantanalüüs

– tegelaskonna analüüsi meetod, milles vaadeldakse tegelasi ja näidendis toimivaid jõude kui baasfunktsioone (aktante), mis on asetatud omavahel kindlatesse suhetesse. Aktandid on subjekt, objekt, saatja, saaja, liitlane ja vastane.

allikas

– kõik inimese loodu, mida kasutatakse uurimistöös. Allikad võivad olla esemelised, kirjalikud, suulised, digitaalsed.

arhiiv

– korrastatud allikate kogum; asutus või asutuse osakond, mis säilitab dokumente.

autoetnograafia

– uurimis- ja kirjutamismeetod, mille abil kirjeldatakse ja analüüsitakse süstemaatiliselt isiklikku kogemust eesmärgiga mõista kultuurilist kogemust; selle meetodiga loodud kirjutis. Autoetnograafias uurija põimib autobiograafiat ja etnograafiat.

black-box ehk must kast

– teatrisaali tüüp, mille lava, tehnika ja publiku asetus on muudetav. Enamasti puuduvad arhitektuuriliselt eristatavad lavakarp ja -poodium ning lavatorn ja publikutõus. 

binaarsed opositsioonid

– kokkukuuluvad vastandid. Kultuuriteoreetiline mõiste, mille abil jagatakse kõik nähtused vastandlike tunnuste alusel kaheks.

dominant

– kunstiteose keskendav koostisosa, mis valitseb ja määrab teisi osi, tagab teose terviklikkuse ning määrab tema eripära.

dramaturgia

– a) kindla näitekirjaniku, ajastu või kultuuri näidendid; b) draamateose ülesehitus või konventsioonid, nt žanrisüsteem; tüüptegelaste süsteem; c) teatrisündmuse ülesehitus ehk lavastuse eri komponentide ja nende tähenduste vahelised suhted.

empaatia ehk kaasaelamine ja -tundmine

– protsess, kus vaataja kujutab tegelase olukorda ja emotsioone ette ning mõistab tema olukorda, kuid ei võta tema tundeid üle. 

etendaja

– inimene, kes teistele midagi esitab; esineja etenduskunstis, kus teatrile omased näitlemiskonventsioonid ei kehti.

etendus

– teatrilavastuse ühekordne esitus; harjutatud ja teistele vaatamiseks mõeldud tegevus.

etendusanalüüs ehk etenduse analüüs

– distsipliin, kus keskendutakse ühele või mitmele lavastusele, uurides ja tõlgendades neid võimalikult terviklikult ja mitmekülgselt.

etenduskunst

– hübriidne, eri kunstiliikide väljendusvahendeid kasutav ja/või nende piiridel asuv etenduskunstide liik.

etenduskunstid

– katusmõiste, mis hõlmab kunstiliike, kus kunstnikud kannavad teose ette (tavaliselt füüsiliselt samas ruumis olevale) publikule.

etendusuuringud

– teadusharu, mis uurib kultuurinähtusi kui etendusi.

fenomenid

– asjad, nagu me neid teadvuses tajume, erinevalt asjadest, nagu nad tegelikult ja meie kogemusest sõltumatult on. 

fenomenoloogia

– meie teadvuse kogemuses olevate asjade uurimine; selle uurimine, kuidas inimene asju tajub ja kogeb, kuidas asi inimese kogemuses välja paistab ehk ennast näitab ning milline on selle kogetava asja tähendus ühe kindla kogemusakti raames.

hermeneutika

– tõlgendamiskunst või -õpetus.

identifitseerumine ehk samastumine

– protsess, kus vaataja asetab end tegelase olukorda, võtab üle tema maailmataju, huvid jne ning kogeb samu emotsioone, mida ta arvab tegelast tundvat.

ikoon

– märk, mis sarnaneb objektiga.

indeks

– märk, mis on objektiga ajas või ruumis seotud ja osutab sellele. Indeksi tähendus põhineb seosel, mille vaataja oma teadvuses märgi ja objekti vahel loob.

karplava

– teatrilava tüüp, mis on vaatesaalist arhitektuuriliselt selgelt eristatud ja mille eesmärk on luua terviklik lavaillusioon. 

kehalisus

– mõiste, millega tähistatakse eeskätt etendaja keha vahetut mõju, mitte etendajat kui märkide loojat.

kogukonnateater

– teatriliik, mis tegeleb ühiskonnas ala- või mitteesindatud inimgruppide või probleemidega. Kogukonnateatrit huvitab suhe kogukonnaga ja kogukonnaliikmete kaasamine.

kohalolu

– etendaja kehastumise teatavate protsesside tulemus; etendaja võime valitseda ruumi ja hoida vaataja tähelepanu. Kohalolu põhineb etendaja oskusel kasutada teatavaid tehnikaid ja praktikaid, millele vaatajad reageerivad.

konfiguratsioonianalüüs

– tegelaskonna analüüsi meetod, kus vaadeldakse kõiki tegelasi nende ilmumise järjekorra ja sageduse järgi. Analüüs esitatakse tavaliselt tabelina, mis sisaldab tegelaste ja stseenide loetelu.

konkretiseering

– lugeja ettekujutus teose maailmast. 

kood

– semiootikas kokkuleppeline (või ka teadvustama) reeglistik, mille järgi märke luuakse või valitakse, omavahel ühendatakse ja tõlgendatakse.

koreograafia

– tantsuseade, kehade liikumisjadad ja nende kirjeldus. 

kvalitatiivsed uurimismeetodid

– uurimismeetodid, millega vastatakse eelkõige küsimusele „kuidas?“. Selliste meetoditega uuritakse korraga väheseid objekte, kuid tehakse seda sügavuti. Tulemused ei võimalda teha üldistavaid järeldusi, kuid võimaldavad öelda midagi olulist uurimisobjekti enda kohta.

kvantitatiivsed uurimismeetodid

– uurimismeetodid, mis vastavad küsimustele „mis?“ ja „kui palju?“. Andmeid analüüsitakse statistiliselt ja tulemuste põhjal on võimalik teha üldistavaid järeldusi.

kväär

(queer, ingl veider, kummaline) – katusmõiste mittetraditsiooniliste sooidentiteetide tähistamiseks. 

lavailm

– sisaldab kõike, mis laval on ja seal luuakse: füüsilised ja vaimsed asjad, ruumid ja kehad, helid ja tekstid. Fenomenoloogia mõiste, mis tähendab kohta, kus asjad ilmnevad.

lavastus

– teatrikunsti teos, mis realiseerub etendustena.

leitud koht

– konkreetse lavastuse tarbeks kohandatud ruum, kus tavaliselt teatrit ei tehta.

libreto

– muusika- või tantsulavastuse dramaturgiline tekst, kus fikseeritakse lauldud ja kõneldud osa või tantsulavastuse sündmustiku kirjeldus.

loovuurimus

– kunstniku kogemuspõhine uurimistöö. Loovuurimus koosneb loomingust ja uurimusest ehk kunstilisest tegevusest ja selle teaduslikust analüüsist.

lünk

– retseptsiooniteooria mõiste, mis tähistab puuduvat infot või ebaselget kohta teoses.

misanstseen

(mise en scéne, pr lavale pandud) – etendajate paiknemine ja liikumine lavaruumis.

märgisüsteem

– üheliigiliste märkide kogum.

näidend

– draamavormis tekst, mis on mõeldud laval esitamiseks ja mis vastab rohkem või vähem kindlatele žanri- ja struktuurireeglitele.

näitleja

– inimene, kelle ülesanne on kehastada tegelast ehk luua roll sõnateatrilavastuses või filmis.

ootushorisont

– vastuvõtja(te) ootused kunstiteos(t)ele.

partituur

– orkestrile või muule koosseisule kirjutatud heliteose kõiki partiisid sisaldav noodistik.

performatiivne uurimus

– kunstniku kogemuspõhine uurimistöö, mille tulemusi esitatakse performatiivses vormis uurija kunstialal (näiteks etendusena).

performatiivsus

– etenduslikkus; teatraalsus; mõjujõud.

periodiseerimine

– mineviku ajalõikudeks liigendamine. Kontseptsioon, mille alusel korrastatakse ajalooperioodid ja -protsessid ning mis on vajalik materjalis orienteerumiseks ja valikute tegemiseks.

postdramaatilisus

– draamajärgne ja seda ületav esteetika teatris või dramaturgias. Postdramaatiline lavastus või tekst ei vasta traditsioonilise draama mudelile.

publiku-uuring

– uurimistöö, kus kogutakse andmeid publiku sotsiaal-kultuurilise tausta või teatritarbimise kohta, kuid enamasti vastuvõtule ei keskenduta.

rakendusteater

– katusmõiste, mis hõlmab mittekunstiliste eesmärkidega uurimuslikke teatripraktikaid.

retseptsiooni-uuring

– uurimistöö, kus käsitletakse mingi teose või teoste rühma vastuvõttu konkreetsete vastuvõtjate seas.

retseptsiooniteooria

– teooria, mis käsitleb kunsti, kunstiliigi või -teose vastuvõtu üldiseid põhimõtteid.

semioos ehk märgitoime

– protsess, milles miski (näiteks teatrietenduse elemendid) toimib märgina ning hakkab kandma tähendusi.

semiootika

– teadus märkidest ja nende toimimisest ehk sellest, kuidas märkide abil luuakse ja vahendatakse tähendusi.

stsenograafia

– lavastuse visuaalne ja ruumiline lahendus, sh lava- ja valguskujundus, kostüümid ja intermediaalsed lahendused. 

sugu

– kultuuriteadusliku mõistena sotsiaalne konstruktsioon, mis kujuneb praktikas. Eristatakse sotsiaalset sugu (gender) ja bioloogilist sugu (sex). 

sümbol

– märk, mille seos objektiga on kokkuleppeline ja mille tähendus tekib selle kokkuleppe või tava tundmise alusel.

teatrimärk

– etenduse iga element, mis kannab tähendust.

teatrisemiootika

– semiootika haru, mis uurib teatri märgilist loomust ja märkide elu teatris.

teatrisotsioloogia

– teatriuurimise haru, mis kasutab teatri uurimiseks eelkõige sotsiaalteadustes rakendatavaid teooriaid ja meetodeid.

teatrisündmus

– teatrietendus kui kommunikatiivne akt; analüüsimudel, millega käsitletakse etendust laiemas kunstilises ja sotsiaalses kontekstis.

teatrisüsteem

– kõik teatri toimimiseks vajalikud ja üksteisega seotud süsteemi osad alates teatrikoolidest ja -haridusest, teatrimajadest, rahastamisest kuni publiku ja teatrikriitikani.

tegevuskunst

– tegevusel põhinev kunstiliik, mis on välja kasvanud visuaalkunstist. Tegevuskunsti traditsioonilised alaliigid on performance ja häppening. 

väli

– sotsiaalselt struktureeritud ruum, kus toimub võitlus olemasolevate positsioonide ja ressursside pärast.

Accept Cookies