„Võttes vaatluse alla Erkki-Sven Tüüri (s. 1959) ooperi „Wallenberg“ (2001), püüan käesolevas artiklis ühendada [—] muusikalist dramaturgiat lavastusliku aspektiga. Selleks uurin libretot ja selle seoseid muusikaga ning seejärel vaatlen, kuidas neid on tõlgendatud lavastuses. Sellist uurimiskäiku järgides loon esmalt libreto ja muusika analüüsimisel teose muusikadramaturgilise tausta. Seejärel ühendan muusikadramaturgia lavastuse analüüsiga. Artikli põhiosas keskendun tegelaskonnale: iga tegelase või tegelasgrupi juures toon välja olulisemad muusikalised põhijooned ning nende avaldumise lavastuses. [—]
|
Uurimisküsimus ja protsessi selgitus. Autor selgitab, mida ja kuidas artiklis tegema hakkab. Ta uurib libreto ja muusika seoseid. Lavamärkide osas on suuremat tähelepanu pööratud ka stsenograafiale, kuid vähem lauljate rollilahendustele.
|
„Wallenbergi“ valisin analüüsi aluseks mitmel põhjusel. Kõigepealt on tegemist viimase kümnendi ühe tähelepanuväärsema eesti ooperiga, mis pakub võimalusi mitmesugusteks lavalisteks lahendusteks. Teiseks, ooperi temaatika on aktuaalne, käsitledes isiksust totalitaarses ühiskonnas ning kangelase müüdi tekkimist ja sellega manipuleerimist. Raoul Wallenberg oli Rootsi diplomaat, kes jagas Teise maailmasõja ajal Budapestis juutidele Rootsi kaitsepasse ning päästis seega tuhandeid inimesi surmast. Nõukogude vägede jõudmisel Budapesti ta aga arreteeriti NSVLi julgeolekuteenistuse KGB (Кoмитет государственной безопасности – Riikliku Julgeolekukomitee) poolt ning tõenäoliselt hukkus ta ühes Gulagi vangilaagris. Kolmandaks, Moskva Helikon Opera juhi Dmitri Bertmani õnnestunud lavatõlgendus 2007. aastal Rahvusooperis Estonia Arvo Volmeri dirigeerimisel koos Ene-Liis Semperi stsenograafiaga annab hea materjali lavastuse analüüsiks. [—]
|
Teemavaliku põhjendus ja konteksti selgitus. Autor esitab lühikokkuvõtte peategelase prototüübi elust ja lavastuse temaatikast.
|
Nagu öeldud, jaguneb ooper „Wallenberg“ kaheks vaatuseks ning 19 stseeniks, esimeses vaatuses nendest 11, teises vaatuses 8. Stseenide järjestus ooperis on järgmine: Esimene vaatus – 1. Proloog; 2. Konverents I; 3. Rongijaam I; 4. Plaan I; 5. Rongijaam II; 6. Päästetud; 7. Plaan II; 8. Eichmann I; 9. Rongijaam III; 10. Plaan III; 11. Surmamarss. Teine vaatus – 12. Smerš/NKVD; 13. Konverents II; 14. Gulag I; 15. Gulag II; 16. Võitlus; 17. Eichmann II; 18. Konverents III; 19. Wallenbergi tsirkus. „Wallenbergi“ kaks vaatust erinevad teineteisest ideeliselt [—]. Esimeses vaatuses on sündmused ratsionaalselt seletatavad ja jälgitavad, isegi kronoloogiliselt järjestatavad, tegevus kulgeb lineaarselt jälgitavas ajas, kus peamise liini moodustab Budapesti juutide päästmisaktsioon Wallenbergi poolt. Teises vaatuses valitseb aga märksa kujundlikum ning abstraktsem ajavool, teemaks on Wallenbergi saatus Nõukogude Liidus ja Wallenbergi-müüdi teke. [—]
|
Libreto dramaturgiline struktuur.
|
Niisiis on ooperi esimene vaatus justkui ajaloolise Wallenbergi vaatus, mis keskendub Wallenbergi isiksuse konstrueerimisele. Kolm stseeni koondavad tähelepanu täielikult Wallenbergi sisemaailmale: Wallenbergi monoloogid „Plaan I“, „Plaan II“, „Plaan III“ (neist viimases, „Plaan III-s“, esineb ka teine tegelane, Daam). Kui eemaldada need stseenid esimesest vaatusest, näeme, et vaatuse struktuur langeb üldplaanis kokku teise vaatuse omaga. [—]
|
Struktuuri tõlgendus.
|
Oma mastaapsuse ja tegelaste rohkuse poolest on teise vaatuse ja ühtlasi kogu ooperi kulminatsiooniks aga lõpustseen „Wallenbergi tsirkus“. Siin ristuvad kõik olulisemad liinid, mis teise vaatuse jooksul kõlanud – Vene ohvitserid, ellujäänud, Gulagi vangid, Wallenberg 2 –, osa neist isegi otseste tsitaatide näol. Stseeni viimane suur tõusulaine, mis viib välja kulminatsioonini, algab Ameerika Ühendriikide presidendi Ronald Reagani sisenemisega, millega kaasneb muusikas tihenev faktuur, dünaamika kasv, kiired vältused ning pulseeriva löökpillirühma esiletung. Kõik lavalolijad osalevad jõulises lõpukooris, millesse on pikitud justkui ebajumalat kummardavad fraasid „Wallenberg, Wallenberg …“. Pärast tipu saavutamist taktis 907 järgneb kiire taandumine ning taktis 911 kõlab kaugusest katkendlikuna Naise aaria esimesest vaatusest.“ (Pajuste 2013: 121–125)
|
Muusika ja lavategevuse kõrvutamine.
|