„[Katariina] Lauk (Unt) tuleb lava eesserva, vaatab mõnda aega täiesti rahulikult saali, tekitades ootuse, et ta peab pisut alustavat pausi ning hakkab midagi jutustama. Seda ta hakkabki tegema, kuid enne seda teeb ta sekundi murdosa jooksul ühe liigutuse. Õigupoolest on seda liigutust raske kirjeldada – kuni praeguse kirjutamise hetkeni oli tunne, et see liigutus on meil hästi meeles, sest ta oli tookord niivõrd mõjuv, kuid tegelikult ei mäletanud meist kumbki täpselt, millise poosi Lauk õieti sisse võttis – oli see laialiaetud jalgade ja kätega Kolumatsi poos raamatukaanelt või oli see mingi muu pisut graatsilisem poos, seda ei mäleta, ja tundub, et tegelikult poleks me seda mäletanud ka kohe pärast etendust. Oli lihtsalt meeles, et see liigutus oli, ja kuidas ta mõjus. Milles see liigutus seisnes? See oli äkiline poosivahetus lihtsast suhteliselt vabast seismisest mingiks hetkeliseks ülipingestatud hoiakuks, mis kohe sama kiiresti ka lõdvestati. See oli liigutus kogu kehaga, mitte mingi üksik žest. See, mis mõju avaldas, polnud poos ise, mis võeti, sest keegi õigupoolest ei jõudnud sellele tähelepanu pöörata, vaid ülemineku äkilisus ja ootamatus, mis tekitas saalis ehmatuskahina. Lauk tegi midagi täiesti ootamatut, mis oli läbi enne, kui vaatajad jõudsid selle oma teadvusest läbi lasta. See ehmatas, ja ilmselt tundus kuidagi ähvardavana, kuigi kui põhjalikumalt järele mõelda, siis ei tulnud see ehmatavus sellest, et Lauk oleks tegelikult teinud midagi publikut ründavat. Ehmatuses oli ehk isegi suurem osa selles, et tegelikult toimus see kõik ainult Lauguga, õigupoolest polnudki see publikusse suunatud liigutus, vaid võib-olla just kõige endassesuunatum žest sissejuhatavas etendusealguses. Nii öelda on muidugi väike liialdus, aga midagi imelikku selles liigutuses oli – ehmatuse sees oli seda tunnet, mis tekib siis, kui nt keegi tänaval ootamatult kukub; selles oli tunnet, et Lauguga (või tema tegelasega – kummaga?, see on samuti huvitav küsimus) juhtub midagi hirmsat; tunnet, et mitte Lauk ise ei tee seda liigutust, vaid liigutus haarab ootamatult Laugu endasse.“ (Põdersoo, Pilv 2004: 140)
|
Kirjeldus liigutusest kui fenoomist.
|