Hakka ettevõtjaks. START

2. Tulud ja kulud

Selle teema raames õpid hindama ettevõtlusega seotud kulusid ja tulusid ning koostama ettevõtte müügiprognoosi.

Tulude ja kulude ringkäik

AE_3_2_tulud-kuludMajanduses toimub pidev tulude-kulude ringkäik ettevõtete ja majapidamiste vahel, selle käigus toodetakse uusi kaupu, nende müügist saadakse tulu, mida kasutatakse omakorda uute kaupade tootmiseks.

Jooniselt on näha, kuidas majanduses ressursid, kaubad ja teenused ringlevad (nooled vastupäeva) ning kuidas raha ringleb (nooled päripäeva).

Majapidamised kasutavad oma raha kaupade ja teenuste ostmiseks.
Raha liigub kodumajapidamistest ettevõtetesse. 
Kaubad ja teenused liiguvad ettevõtetest kodumajapidamistesse.
Ettevõtted kasutavad raha, et osta materjale, seadmeid, hooneid ja tööjõudu.
Tööjõud liigub omakorda kodumajapidamistest ettevõtetesse.
Raha (palgad/töötasud) liigub tagasi kodumajapidamistesse.

Inimesed ja ettevõtted sõltuvad ühiskonnas üksteisest kaupade ja teenuste osas, mida nad mõlemad vajavad. Nad on vastastikuses sõltuvuses.

Eelpool kirjeldatud süsteem on siiski liiga lihtsustatud, see tähendaks, et kogu ühiskonnas teenitud tulu läheb otseselt majapidamistele. Ühiskonnas reaalselt toimiv süsteem on siiski keerulisem.

Tulud ja kulud 

Raha, mis laekub ettevõttesse kaupade või teenuste müügist, on tulu.

Kõiki kulutusi tehakse tulu saamise eesmärgil.

Omanik paigutab oma raha ettevõttesse selleks, et teenida rohkem raha, st omanik eeldab, et tema omand ettevõttes suureneb.

Äriideed ellu viies tuleb arvestada mitmesuguste kulutustega. Kõige olulisem on määratleda, millised kulud on otseselt seotud ettevõtte käivitamisega ja mis tegeliku äritegevusega. Tegelik äritegevus algab toodete või teenuste müügiga (vt joonist).

AE_3_2_perioodid

Ettevõtte loomise planeerimine

AE_3_2_käivitamiskuludEnamik ettevõtjaid alustab äriidee elluviimist ettevõtte loomisest, see protsess võib kesta mõnda aega. Seda perioodi põhjalikult planeerides luuakse eeldused ettevõtte edukaks tegevuseks.

Ettevõtet käivitades on oluline mõelda protsessile tervikuna ja koostada käivitamisprotsessi ajakava, kus loetleda kõige väiksemadki võimalikud tegevused ja tegevustega seonduvad kulud.

Ettevõtlusega seotud kulud

AE_3_2_kuludEttevõtlusega on põhiliselt seotud kahte liiki kulud: investeeringud ja tegevuskulud.

Investeeringud

Investeeringud on otseselt äriga seotud kulud (nt äri alustamise, laiendamise või äritegevuse olemuse muutmisega seotud) ning jagunevad otsesteks (ehk reaalseteks) ja kaudseteks investeeringuteks.

Otseste investeeringute puhul jääb firmale konkreetne vara (nt tootmis­hooned, seadmed, inventar), aga kaudsete investeeringute puhul mitte (nt reklaam).

Tegevuskulud 

Ettevõtte tegevuskuludeks võivad olla ainult otsese äritegevusega seotud kulud: tootmishooned, masinad, seadmed, tööriistad, materjal, kommunaalkulud, ruumi rent, telefon, internet, kontoritarbed, töötajate palgad, maksukulu.

Tegevuskulud jagunevad:

  • püsikuludeks;
  • muutuvkuludeks.

Püsikulud

Kui kulud ei ole seotud ettevõtte toodangu müügimahuga, on tegemist püsikuludega, nt soetatud seadmed ja tööriistad, ruumide üür, maamaks, tootmishoone. Püsikuludele on enamasti iseloomulik, et mõni neist tuleb ette vaid kord aasta, kuu või nädala jooksul. Püsikulud üldjuhul ei suurene koos toodetud ja müüdud toodete või teenuste hulgaga ja jäävad erinevate tegevusmahtude puhul teatud ajaperioodil muutumatuks.

Neid kõiki on vaja, kui toota kas või üks toode. Sama hästi saab neid kasutada 100, 200 või 1000 toote tootmiseks, püsikulud jäävad ikka samaks.

Mida enam toota, seda väiksemaks kujunevad püsikulud tooteühiku kohta.

Muutuvad kulud

Muutuvkulud on kulud, mis suurenevad seoses toodangu tootmise või teenuste osutamise suurenemisega, ehk iga tooteühiku lisandumisega, nt toote valmistamiseks kasutatav materjal, elekter ja kütus.

Äri alustades on üpris keeruline saada vajalikku teavet erinevate kulude olemuse ja kujunemise kohta. See nõuab väga täpset kulude eelhindamist.

Kogukulu ja kasum

Kogukulude maht sõltub muutvkulude osas toodangu kogusest ja püsikulude muutumatust mahust.

Kui firma on saavutanud sellise tootmismahu, et püsikulud saavad hinnaga kaetud, hakatakse teenima kasumit. Kasumit hakkab firma teenima püsikulude arvelt.

Ettevõtte tulud

Ettevõtte tulud tulevad toodete ehk kaupade või teenuste müügist ja siin on oluline määrata oma tootele õige hind ehk toote väärtus rahas väljendatuna. 

Omahind

Ettevõtte kuluarvestuse üheks olulisemaks eesmärgiks on toodangu või osutatava teenuse omahinna leidmine (kalkuleerimine).

Toodangu omahind peab andma võimalikult objektiivse pildi sellest, kui palju toodang või osutatav teenus ettevõttele maksma läheb.

OMAHIND = KULUD KOKKU : TOODETUD ÜHIKUTE ARV (KOGUS)

Seega on omahinna puhul tegemist keskmisega, mis sõltub kahest tegurist: kasutatud ressursside (kulude) summast ja toodetud toote ühikute või kliendile osutatud teenuste hulgast.

Kui muutub kasutatud ressursside hulk või toodetud kaupde või kliendile osutatud teenuste hulk sama ressursi mahu juures, on toote või teenuse maht juba teistsugune.

Millised kulud on igal konkreetsel juhul omahinna arvestusse arvatud, näitab tavaliselt ära täpsem omahinna määratlus.

Muutuvkulusid sisaldav omahind

Kuna kulusid saab toodete või teenuste koguse suhtes liigitada muutuvateks ja püsivateks, siis võib eristada ka ainult muutuvkulusid sisaldavat omahinda ja koguomahinda. 

Koguomahind

Koguomahind sisaldab nii muutuvaid, kui ka püsivaid kulusid (tootmis- ja täisomahind sisaldavad tavaliselt mõlemaid).

KOGUOMAHIND = (MUUTUVAD TOOTMISKULUD + PÜSIVAD TOOTMISKULUD) : TOODETUD ÜHIKUTE HULK

Müügihind

Toodetele (kaupadele või teenustele) tuleb kujundada müügihind, seejuures tuleb arvestada konkurentsi ja turuhindadega.

Toote hind peab katma

  • iga tooteühiku muutuvkulud;
  • osa püsikuludest, nii et müüdud artiklite kogusumma katab kõik kulutused;
  • loodetava kasumi;
  • käibemaksu.

Hinnakujundus

Tootele tuleb määrata müügihind ning planeerida, kellele ja milliseid hinnaalandusi rakendada ja millal seda teha, samuti määrata, millised on krediidivõimalused.

Tootele müügihinna määramine on oluline otsus ka turunduse seisukohast ning selle kujundamiseks tuleb arvesse võtta kolme peamist tegurit:

  • toote valmistamise ja müügiga kaasnevad kogukulud, nii püsikulud kui ka muutuvkulud;
  • konkurentide sarnaste toodete hinnad;
  • tarbijate valmisolek määratud hinda maksta.

Toote müügihinda mõjutavad kõik tehtavad allahindlused (hinnasoodustused), lisateenused ja krediiditingimused. Müügihinda määrates tuleb tootmis- ja müügikulude kõrval hinna sisse arvestada ka turunduse ja teenindamisega seotud kulud. Hinnale tuleb lisada soovitud kasum.

MÜÜGIHIND = TOOTE KOGUKULUD ehk OMAHIND + SOOVITUD KASUM

Tootega turule tulles võib ajutiselt hoida kokku omahinnalt või müüa seda väiksema kasumiga, et ostjaid võita ja toote kasutamise kogemust levitada. Madalaima hinna, mida oma toote eest saad võtta, määrab selle omahind, kõrgeima aga tarbijate ostuvõime.

Lõplikku hinda määrates tuleb selle valemi elementidega n-ö mängida, st arvestada turunõudlust, müügikampaaniaid, konkurentide hindu ja tarbijate ostuvõimet.

Ettevõtte müügiprognoos

AE_4_müügiprognoosi näideEttevõtte müügiprognoosi või müügiplaani koostades tuleb lähtuda otseselt kehtestatud müügieesmärkidest. Koostatud müügiprognoosil on ka motiveeriv mõju saavutamaks müügieesmärke.

Müügiplaanid peavad kajastama nii koguselist kui ka rahalist müüki ning olema ajalised. Müügiplaan peab lähtuma tootmisplaanist, aga ka potentsiaalsest ostjaskonnast ja nende võimalustest. 

Müügiplaan peab olema realistlik. Sellise müügiplaani koostamiseks peaks enne olema tehtud turu-uuring.

Ettevõtte tulude prognoos tuleb teha vähemalt üheks aastaks alates müügi algusest. Müügiprognoosi puhul tuleb arvestada ka hooajalisi kõikumisi müügikogustes, mõnikord ka hinnas.

Müügikoguste hooajalist kõikumist võib täheldada ka müügiprognoosi kirjeldavas näidistabelis. Kui turundustegevusena on kavandatud ka mingil perioodil näiteks soodushinnaga müügikampaania, siis ka see peab müügiplaanis kajastuma. 

Enesekontrolli harjutused

 


Mõtteharjutus

Kas võtsid koguomahinna arvestamisel arvesse ka 

  • tootmiskulu, sh
    • materjalide kulu;
    • elekter;
    • tööjõukulu (sh töötasud ja maksud);
  • transpordikulu; 
  • reklaamikulu;
  • osa ettevõttega seotud püsikuludest, sh 
    • ruumikulu (sh ruumide rent, maamaks jne);
    • soetatud seadmed, masinad ja nende hoolduskulu;
    • raamatupidamiskulu;

… ja müügihinna kujundamisel lisasid loodetava kasumi ning käibemaksu?

Hinnakujundus väga oluline, sest mõjutab otseselt nõudlust ja pakkumist turul, sest arvestada tuleb, et suuremal osal toodetest on turul ka konkurendid ja asendustooted. Väga oluline on jälgida, et toote müügihind ei oleks madalam kui toote omahind. Kõrgeima hinna osas peab arvestama tarbijate ostuvõimega. Müügiprognoos peab olema realistlik, kajastama nii koguselist kui ka rahalist müüki ning olema ajaline (kvartali või kuupõhine). See peab lähtuma tootmisplaanist, aga ka potentsiaalsest ostjaskonnast ja nende võimalustest ning toote hooajalisusest. Müügiplaan toetab ettevõtte kulude prognoosi koostamist.