Hakka ettevõtjaks. START

2. Nõudlus ja pakkumine. Väärtuspakkumine

Selle teema raames õpid hindama, millised tegurid mõjutavad nõudlust ja pakkumist ning saad teada, milles seisneb väärtuspakkumine. 

Nõudlus ja pakkumine turul

Turul on alati nõudjad (ostjad) ja pakkujad (müüjad), kellel on erinevad huvid. Teiste sõnadega – turul on nõudlus ja pakkumine, mille puhul peame arvestama teatud seaduspärasustega.

Nõudjad on tarbijad, kes turult tooteid ostavad. Me kõik osaleme erinevatel turgudel nõudjatena, telefoni ostes telefoniturul, kinno minnes meelelahutusturul, jalgratast ostes jalgrattaturul, käsitsi kootud kindaid ostes rõivaturul jne. Kas me oleme valmis ostma neid tooteid ja teenuseid igasuguse hinnaga? Ilmselt mitte.

Tavaliselt ostavad tarbijad midagi rohkem siis, kui see maksab vähem, ja vähem siis, kui see maksab rohkem. Seda nimetatakse nõudlusseaduseks.

Nõudmine (nõudlus) peegeldab toodete koguseid, mida inimesed soovivad ja on suutelised ostma erinevate võimalike hindadega antud ajahetkel.

Ostujõud

Ostjate ja müüjate erinevad huvid väljenduvad ootustes hinna suhtes. Ostjad ootavad võimalikult madalat hinda ja müüjad soovivad saada võimalikult kõrget hinda. Hinnas lepitakse kokku turul kauplemise käigus, st kujuneb tasakaalu- või turuhind, millega on rahul nii ostjad kui ka müüjad.

Hind mõjutab kõiki inimesi otsustamise juures ühtemoodi. Kõrged hinnad vähendavad ostmist, madalamad ergutavad ostma. Hinna mõju on niisugune mõju, mis mõjutab ostuotsust. See näitab, kuidas inimesed antud nõudluse korral sõltuvalt hinnast ostetavaid koguseid muudavad. 

Ostujõud on rahaga tagatud nõudlus. 

Tarbijaid mõjutavad 

  • ostujõud;
  • toote väärtuse muutumine tarbija jaoks; 
  • kahanev piirkasulikkus;
  • asenduskaupade olemasolu.

Nõudmine turul

Suuremal osal toodetest on konkurendid ja asendustoode. Käsitsi kootud kinnastel näiteks masinkootud või nahast/kangast õmmeldud kindad. Janu kutsutamiseks sobivad erinevad joogid, ka vesi. Kui lemmikjoogi hind tõuseb, ostetakse tihti soodsama hinnaga asendusjooke. Samas, kui hind langeb, valitakse paljude võimaluste hulgast kindlasti pigem oma lemmikjook.

Hinnamuutused mõjutavad meid kõiki. Meie kõikide nõudluste koosmõju on turunõudlus.

Tarbijate reageerimise tundlikkust hinnamuutustele nimetatakse nõudluse hinnaelastsuseks (ka hinnatundlikkuseks). Nõudluse hinnaelastsus näitab tundlikkust hinnamuutuse suhtes.

Nõudlus on hinnaelastne, kui hindade alanemine toob kaasa suure nõudluse kasvu ja väike hinnatõus olulise nõudluse vähenemise. On tooteid, mille nõudlus on jäik, kuna need tooted on inimestele vajalikumad kui teised ja nende tarbitav kogus hinna muutudes oluliselt ei muutu.

Nõudluse hinnaelastsust mõjutavad paljud tegurid, nagu näiteks asenduskaupade kättesaadavus, hinnamuutustega kohanemise aeg, tootele kulutatu osatähtsus eelarves. Mis tahes toote nõudluse muutust põhjustavad erinevad tegurid: muutused sissetulekutes ja hooajalistes tingimustes, täiend- ja asenduskaupade kättesaadavus ja hinnad, muutused ostjate arvus, maitses, harjumustes või ootustes.

Pakkumine turul 

Ettevõtted toovad turule uusi tooteid, nad on pakkujad. Pakkujad on kõik, kes turul midagi müüa soovivad. Pakkumine on toodete kogus, mida tootjad soovivad ja suudavad teatud ajahetkel erinevate hindadega müügiks pakkuda.

Pakkumise seadus peegeldab pakutava koguse ja toote hinna vahelist suhet. Kui hind tõuseb, suureneb müügiks pakutav kogus, ja vastupidi, kui hind langeb, väheneb ka pakutav kogus.

Hind mõjutab ka teisi pakkujaid. Kui kõikide müüjate pakkumised liita, saame summa, mida nimetatakse turupakkumiseks.

Kui hinnamuutus toob kaasa toodete pakutava koguse suure muutuse, on hinnamõju suur ja pakkumine elastne. Näiteks võib villaste käsitsi kootud kinnaste kogus, mida tootja müüa soovib, tunduvalt suureneda, kui käsitöötoodete hind veidi tõuseb. Kui ettevõte suudab reageerida hinnamuutustele kiiresti ja vähese vaevaga, on pakkumine elastne. Mõnede toodete puhul on hinnamõju väike. Selliste toodete puhul ei ole nende läbimüüki võimalik oluliselt kasvatada, pakkumine on jäik.

Pakkumise muutust mõjutavad

  • tootmise piirkulude muutmine;
  • tootjate ja müüjate arvu muutumine;
  • tootjate ootuste muutus.

Nõudlus ja pakkumine toimivad turul korraga ja ühes süsteemis. Märkame, et aeg-ajalt on mõne toote hind, mida tavapäraselt ostame, tõusnud. Mõnikord hinnatakse tooteid ka alla. Hindade tõusmine ja langemine on turul loomulik protsess.

Turuhind

Turuhinnad ehk tasakaaluhinnad kujunevad nõudluse ja pakkumise tulemusel ning need omakorda juhivad nii müüjate kui ka ostjate otsuseid.

Konkreetse hinnataseme korral nõuavad tarbijad mingit kindlat toodete kogust ja tootjad on valmis pakkuma mingit kindlat kogust. Tarbija ja tootja eesmärkidesse on programmeeritud vastuolu ning tuleb leida kompromiss. Selleks on turu tasakaalu saavutamine.

Turu tasakaalu puhul on nõutava ja pakutava toote kogused mingil hinnatasandil võrdsed. Tasakaaluhinnaga ei ole kindlasti rahul kõik tootjad, kes sooviksid kõrgema hinnaga müüa, ega ka kõik ostjad, kes sooviksid madalama hinnaga osta. Kuid selline tegutsemise võimaldab turul edasi toimida.

Tasakaaluhind ja tasakaalukogus on seega tootjatele ja tarbijatele vastuvõetav hinna ja koguse kombinatsioon. Täielikku turu tasakaalu, mis oleks ideaalne olukord, tegelikkuses ei eksisteeri. Kui nõudmine on suurem kui pakkumine, on turul puudujääk, kui aga pakkumine on suurem kui nõudlus, valitseb turul ülejääk. Turu ülejääk surub turuhinna alla ja turu puudujääk üles.

Väärtuspakkumine

Väärtuspakkumine on see, mis paneb kliente eelistama sinu toodet või teenust teistele pakkujatele. Väärtuspakkumine peab väljendama selget ja lihtsat sõnumit, millega püütakse potentsiaalsete klientide tähelepanu. Selleks on oluline teada, mida sinu toote potentsiaalsed kliendid tegelikult väärtustavad.
Unikaalne ja hea väärtuspakkumine on seotud kliendigrupi peamise probleemiga, mis kõnetab piisaval hulgal kliente, tõstab sind konkurentide seas esile ja mida ei ole lihtne kopeerida.

Väärtust saab luua erinevalt. Selleks võib olla midagi, mille teed kliendi eest ära, mida talle endale kohe üldse teha ei meeldi või pakud midagi, mis teeb tema elu lihtsamaks ja säästab aega, et tegeleda oma hobiga või veeta rohkem aega oma perega.

Võib öelda, et just väärtuspakkumine on see, mille pärast kliendid lõpuks sinu uksele koputavad. Kui sinu kaup või teenus lahendab kliendi probleemi konkurentidega võrreldes kiiremini, paremini, targemini või nutikamalt, siis äratab see klientides huvi ja nad on nõus selle eest ka rohkem maksma.

Turuanalüüs, konkurentsianalüüs ja väärtuspakkumise sõnastamine on asjad, mis tuleks kindlasti ära teha juba kohe ettevõtte käivitamise faasis. See aitab vältida olukordi, kus oled teinud suuri kulutusi tootmise püstipanekule või teenuse väljamõtlemisele, mille vastu keegi huvi ei tunne.

Loe väärtuspakkumise kohta rohkem Ettevõtlus- ja karjääriõppe programmi “Edu ja Tegu” toel loodud õpiobjektist “Väärtuste loomine” https://www.tlu.ee/opmat/HTI/vaartuste_loomine/vrtuspakkumine.html.

Enesekontrolli harjutused

 


Mõtteharjutus

Väärtuspakkumine peab väljendama selget ja lihtsat sõnumit, millega püütakse potentsiaalsete klientide tähelepanu. Unikaalne ja hea väärtuspakkumine on seotud kliendigrupi peamise probleemiga, mis kõnetab piisaval hulgal kliente ja tõstab sind konkurentidega seas esile. Kui sinu kaup või teenus lahendab kliendi probleemi konkurentidega võrreldes kiiremini, paremini, targemini või nutikamalt, siis äratab see klientides huvi ja nad on nõus selle eest ka rohkem maksma.