Hakka ettevõtjaks. START

2. Äriidee, ärimudel ja ettevõtlusega seotud riskid

Selle teema raames õpid oma äriidee baasil looma ärimudelit ja hindama ettevõtlusega seotud riske. 

Ärimudeli koostamine

Ärimudelit on vaja eelkõige sulle endale selleks, et kõik oma äriideega seonduvad olulised nüansid ja riskid läbi kaaluda ning teadlikult tegutseda. Ärimudeli koostamine suunab sind mõtlema küsimustele ja teemadele, mille peale sa ise võib-olla ei olekski tulnud.

Hästi koostatud ärimudel on kui üks jutustus, mis kirjeldab ettevõttes väärtuse loomist ning selgitab, kuidas ettevõte töötab. See hõlmab kõike, millega tagatakse kliendi rahulolu. Ärimudelis „pildistatakse“ kirjeldus, kellele, kuidas ja kelle või mille abiga väärtust luuakse. Seega on ärimudel vajalik tööriist, mis vähendab teadmatust ning annab sulle võimaluse läbi mängida mitmesuguseid stsenaariume ning selle kaudu avastada uusi võimalusi.

Siinkohal kasutatakse tihti ühel lehe olevat ja ülevaatlikku Lean Canvase ärimudeli lõuendit.

Lean Canvase ärimudeli lõuend

AE_4_3_Lean CanvasLean Canvase ärimudeli lõuendit täites on soovitatav jälgida, millises järjekorras tuleb midagi teha. Vaata joonist.

  1. Ärimudeli koostamisel tuleb kõigepealt vastata järgmistele küsimustele. Kellele minu toode on mõeldud? Kes on minu toote/teenuse tarbijad? Kes on ettevõtte peamised kliendigrupid?
    Pea meeles, et kui sa kirjutad, et sinu klientideks on kõik inimesed, siis mõtle veel kord, kas see ikka tõesti nii on. Sest vaid vähesed tooted sobivad ühtmoodi hästi kõigile.
  2. Seejärel vali üks kliendigrupp ja nimeta selle kolm olulisemat probleemi. Mõtle hoolikalt läbi, mis on sinu klientide vajadused või probleemid. Näiteks, kui sa pakud erinevate loomade villast lahedate mustritega sokke ja kindaid, siis võiks sinu klientide põhiprobleem olla see, et tema jalad ja käed külmetavad ja ta tahab toodet, mis hoiaks neid soojas.
  3. Kui oled valinud kliendigrupi ja kirjeldanud nende probleemi, siis nüüd nimeta võimalikud tuluallikad selle lahenduse pakkumisel. See on ärimudeli üks olulisi küsimusi, mida lahendada, sest selles etapis tuleb mõista, et ettevõtte tulud tulevad vaid toodete (kaupade-teenuste) müügist.
  4. Nüüd sõnasta igale eelnevalt välja valitud probleemile võimalik lahendus. Mis kasu kliendid saavad? Milliseid kliendi probleeme see lahendab? Millised on minu äriidee eelised teiste ees? (Näiteks hind, kiirus, mugavus, uudsus, …)
    Pea meeles, et toote pakkumisel on kõige tähtsam rahuldada klientide vajadusi ja lahendada probleeme.
  5. Unikaalne väärtuspakkumine ehk see, mis paneb kliente eelistama sinu toodet või teenust teistele pakkujatele, on ärimudelis kesksel kohal ning peab väljendama selget ja lihtsat sõnumit, millega püütakse potentsiaalsete klientide tähelepanu. Seda loomulikult juhul, kui sa oled aru saanud, mida sinu potentsiaalsed kliendid tegelikult väärtustavad.
    Unikaalne väärtuspakkumine on seotud kliendigrupi peamise probleemiga.
  6. Turunduskanalite valik on väga tähtis, et oma tootega kliendi ja sihtrühmani jõuda. Mõtle, milliseid võimalusi sa selleks kasutada saad. Sa pead teadma, milliste kanalite kaudu sinu kliendid infot otsivad (internet, sotsiaalmeedia, trükireklaam, messid, kataloogid, näitused, laadad jmt).
    Oluline on mõista, mida ja kuidas teha nii, et need kanalid sinu äri jaoks tööle hakkaksid.
  7. Nüüd mõtle, mis aitab sul oma äritegevuse edukust hinnata. Kuidas ja mille põhjal sa seda mõõdad: kas see on klientide arv päevas, sissetulek nädalas või kuus, klientide hinnangud tootele vms näitaja?
  8. Seejärel nimeta võimalikult täpselt ettevõtte tegevusega seotud püsi- ja muutuvkulud.
    Kui oled selgeks teinud, millised on sinu ettevõtte peamised tegevused, st milliseid lahendusi klientidele pakud, saad analüüsida, milliseid ressursse sul on vaja nende tegevuste elluviimiseks. Vajalikud ressursid võivad olla näiteks maa ja hooned; tooraine ja materjalid;  seadmed ja tehnika, sh kontoritehnika, transpordivahendid; tööjõud, spetsiifilised teadmised ja oskused; litsentsid, tarkvara jne.
    Kulude puhul kaalu, milliseid neist tasub ettevõttele soetada, milliseid rentida või vajaduse järgi hoopis sisse osta.
  9. Viimasena sõnasta konkurentsieelis, milles sa eristud või oled parem oma peamistest konkurentidest.

Kui oled kõik üheksa punkti kirja pannud, ongi sul valminud esialgne ärimudel. Kursuse läbimist jätkates saab ärimudelit täpsustada nt väärtuspakkumise, turunduskanalite, tulude ja kulude ning konkurentsieelise sõnastamisel.

Ettevõtlusega seotud riskid

Ettevõtluses on ohud, mille ilmnemisel ettevõte võib kaotada oma väärtust. Kui ettevõtte juriidiline asutamine on kiire protsess, siis väga oluline on teadvustada, et ettevõtte asutamisega kaasneb alati ka vastutus ja ettevõtlusrisk, millega peab iga alustav ettevõtja arvestama.

Ettevõtlusriskid võib jagada kaheks

  1. Ettevõtjast endast tulenevad riskid ehk sisemised riskid, mis on peaasjalikult seotud teadmiste, oskuste või kogemuste puudumisega, aga ka näiteks valede otsustega. 
  2. Väliskeskkonnast tulenevad ettevõtlusriskid ehk välisriski, mis seonduvad eelkõige makromajandusliku keskkonnaga, samuti seadusemuudatuste või riiklike piirangute ja otsusega. Ohukohaks võivad olla ka pankade või rahastajate eitav vastus, aga ka kogukonna vastasseis. Kuna välisriske ettevõte ise kontrollida ei saa, tuleb mõelda kuidas neid vajadusel maandada. 

Kui mõni ettevõtlusrisk peaks realiseeruma, siis võib see lõppeda ettevõtte pankroti või investorite kaotamisega. Et osata riske õigel ajal märgata ja otsustavalt tegutseda, tuleb võimalikud ettevõtlusriskid kaardistada kohe äriplaani koostamise käigus. Üks võimalus on SWOT analüüs. Lisaks tehakse tegevuskava, kus võimalikke ohte analüüsitakse ja hinnatakse nende mõju ettevõttele ning kuidas saab neid riske maandada või mõju vähendada.

Ettevõtja vastutus ja kohustused

Ettevõtja kohustusi ja vastutust reguleerib Eestis Äriseadustik. Võrreldes palgatööga nõuab ettevõtjaks olemine rohkem pühendumist ja vastutamist. Tihti tuleb teha ületunde ja vastutada ettevõtte eest 24/7.  

Vastutuse määr oleneb sellest, kas täidad korraga nii omaniku kui ka juhatuse liikme rolli või istud korraga vaid ühel neist toolidest.

Juhatuse liikme vastutus

OÜ või muu äriühingu juhatuse liige on kantud äriregistri B-kaardile ja tema ülesandeks on esindada ja juhtida ettevõtet. Juhatuse liikme kohustus on:

• juhtida ja esindada äriühingut;
• esitada üldkoosolekule (nõukogule) ülevaateid ettevõtte majandustegevusest ja -olukorrast;
• korraldada äriühingu raamatupidamist;
• tagada ohutu töökeskkond;
• pidada osanike nimekirja ja kutsuda kokku osanike üldkoosolek, määrata selle päevakord ja valmistada ette otsuse eelnõud.

Kui juhatuse liige põhjustab oma tegevusega äriühingule kahju, siis vastutab ta selle eest solidaarselt. Juhatuse liige vabaneb vastutusest, kui ta tõendab, et on oma kohustusi täitnud hoolsusega ja ettevõtte huvisid silmas pidades.

Omaniku vastutus

Erinevalt juhatuse liikmest ei vastuta omanik ettevõtte igapäevaste kohustuste täitmise eest. Omaniku või omanike ülesandeks on jälgida, et ettevõte liiguks soovitud suunas ja hoida silma peal juhatuse liikme(te) tööl.

Ettevõtte kohustuste täitmise eest vastutab äriühing koos oma varaga. OÜ osaniku vastutus piirdub reegline tema osalusega. Kui osakapital valitakse alla 2500 euro ja pankrotiavalduse menetlus raugeb pankrotti välja kuulutamata, mõistab kohus ajutise halduri taotlusel osaühingu osanikult välja summa, mis jääb osaühingu osakapitali ja 2500 euro vahele juhul, kui halduril ei õnnestu oma tasu ja kulutuste nõuet rahuldada võlgniku muu vara arvelt. Siin on erinevus FIE-ga, kes erinevalt OÜ osanikust vastutab kogu oma varaga.

Väikeettevõtjana ollakse sageli nii osaühingu juhatuse liikme kui omaniku rollis. Sellisel juhul laienevad ka mõlema rolli kohustused ja vastutus. Pikem eesmärk võiks olla ettevõtjana ühel heal päeval igapäevasest juhtimisest taanduda.

Vaata inspiratsiooniks Edu ja Tegu programmis loodud Eva Truuverki õppevideot “Iseenda ja teiste juhtimine – kas üks ja seesama?” 

AE_II-2_videohttps://www.youtube.com/watch?v=T0GZwtLDJIM

 

 

 

 

Enesekontrolli harjutused

 


Mõtteharjutus

Ärimudelit on vajalik eelkõige selleks, et kõik oma äriideega seonduvad olulised nüansid ja riskid läbi kaaluda ning teadlikult tegutseda. Hea vahend ärimudeli kirjeldamiseks on Lean Canvase ärimudeli lõuend, millel toodud numeratsioon viitab, millistele aspektidele millises järjekorras tuleks mõelda. Kui oled kõik üheksa punkti kirja pannud, ongi sul valminud esialgne ärimudel, mida saab uute asjaolude ilmnedes või uute teadmiste/ideede valguses täiendada. Soovitav on esmase tagasiside saamiseks oma ärimudelit lühidalt tutvustada oma perele ja või sõpradele/tuttavatele. Kursuse läbimist jätkates saab ärimudelit vajadusele täpsustada nt väärtuspakkumise, turunduskanalite, tulude ja kulude ning konkurentsieelise sõnastamisel.