2.1. Meeskond

MOOCi planeerides tuleb kõigepealt moodustada meeskond, kes hakkab MOOCi välja töötama ja läbi viima, sest hea MOOCi loomiseks on vaja teha koostööd. Meeskonda võiks kuuluda minimaalselt sisu tootja, tehniline tugi ja tuutorid, kes aitavad MOOCi läbiviimisel. Meeskonda saab kaasata kolleege, üliõpilasi, administratiivtöötajaid, veebi- ja videospetsialiste.

huvitav2.png

MITi MOOCi “Introduction to Solid-state Chemistry” meeskonda kuulus 33 inimest.

MOOCi loomise meeskonnas peaksid olema esindatud järgmised rollid nimetatud ülesannetega:

Projektijuht

Kes võib veel seda rolli täita: vastutav õppejõud, haridustehnoloog

Rahastuse taotlemine, eelarve koostamine ja järgimine, meeskonna moodustamine, kokkulepete sõlmimine, MOOCi loomise koordineerimine (ajakava koostamine, meeskonna kohtumiste planeerimine), autoriõiguse küsimustega tegelemine, vajadusel litsentside hankimine, turundustöö, abijõudude leidmine tehnilisteks töödeks (nt audio transkribeerimine tekstiks, subtiitrite failide ettevalmistus, tõlketööd, tekstide toimetamine).

Õppejõud, sisu autor 

Kes võib veel seda rolli täita: magistri- ja/või doktoriõppe üliõpilased, assistendid

MOOCi juhend- ja õppematerjalide (tekstid, videod) loomine, kursuse õppeprotsessi kavandamine, ülesannete/tegevuste (sh hindeliste) loomine, kursuse disainimine, MOOCi läbiviimine (õppijate hindamine, sisulistele küsimsutele vastamine, tagasiside andmine).

Haridustehnoloog

Kes võib veel seda rolli täita: e-õppe kogemusega õppejõud

Õppejõudude/sisu autorite nõustamine ning neile metodoloogilise ja tehniline toe pakkumine MOOCi õppematerjalide loomisel, MOOCi kavandamisel, disainimisel ning läbiviimisel.

Veebispetsialist

Kes võib veel seda rolli täita: haridustehnoloog

MOOCide õppematerjalide veebilehe ülesseadmine, tehniline teostus ja kujundamine; õpikeskkonna haldamine.

Videotehnik

Kes võib veel seda rolli täita: haridustehnoloog

MOOCi videote salvestamine, monteerimine, videotele subtiitrite lisamine.

Arvutigraafik

Kes võib veel seda rolli täita: haridustehnoloog

MOOCi visuaalsete komponentide kujundamine (nt õppematerjalide veebilehe üldkujundus, banner, joonised, videod, esitluste slaidid jms).

Tuutor (nt magistri- ja/või doktoriõppe üliõpilane, assistent)

Kes võib veel seda rolli täita: õppejõud

Õppejõu abiline kursuse läbiviimisel, organisatoorse ja pedagoogilise rolli täitmine (õppeprotsessi juhtimine, õppijate küsimustele vastamine, arutelude modereerimine, õppijate hindamine ja neile tagasiside andmine)

Programmijuht

Kes võib veel seda rolli täita: õppejõud

MOOCI reklaamimine, osalejate registreerimine/registreerimise korraldamine, vajadusel osalejatega suhtlemine (nt puuduvate/vigaste isikuandmete asjus), arvete väljastamine (juhul kui sertifikaat on tasuline), tulemuste protokollimine, tunnistuste väljastamine lõpetanutele, tunnistuste saatmine lõpetanutele (postiga või digitaalselt)

Meeskonda moodustades tuleb arvestada, et kõik rollid oleksid kaetud. Vajadusel võib üks inimene täita erinevaid rolle – nt õppejõud ise võib olla projektijuht ning täita ka programmijuhi ülesandeid.

MOOCide puhul on tavapärane, et MOOCi sisu töötavad välja professorid, kuid läbiviimisel kasutatakse teisi õppejõudude, magistri- ja doktoriõppe üliõpilasi või assistente. Hea tava on MOOCi alguses edastada osalejatele videotervitus professorilt.

MOOCi pole mõtet teha üheks korraks. Tuleb teha kokkulepped ka järgmisteks läbiviimisteks, MOOCi parandamiseks ja uuendamiseks.

Kasutatud allikad:

  • Hollands, F.M., Tirthali, D. (2014). MOOCs: Expectations and Reality. Full Report. Center for Benefit-Cost Studies of Education Teachers College, Columbia University.