3.5. Ülesannete/testide koostamine

Hinnatavad tegevused peaks nõudma tagasiside andmisel võimalikult vähe tuutori tööd – olema õppijate enda poolt (enesehindamine, kaasõppija hindamine) või automaatselt hinnatavad. Automaatselt hinnatavate testide puhul on soovitatav lisada valedele vastustele kommentaarid, mis aitavad õppijal vigadest aru saada ja seeläbi õppida.

Ülesannete jaoks koostatud hindamismaatriksid või ka salvestatud tüüp-tagasiside variandid aitavad tuutori tööd vähendada ning annavad õppijale rohkem informatsiooni kui lihtsalt punktisumma või hinne.

kasulik.png

Hindamismaatriksite (üldisemalt hindamismudelite) kohta leiate infot ja näiteid aadressilt http://opetaja.edu.ee/hindamismudelid/. Moodle’i õpikeskkonnas võimaldavad hindamismaatrikseid luua ja kasutada ülesanne ja õpikoda.

Hinnatavad tegevused on õpiväljunditest lähtuvad, mitmekesised ja arendavad. Hinnatavaid tegevusi koostades tuleb silmas pidada:

  • kursuse eesmärke – mida õppija peaks saavutama, mida teadma ja oskama;
  • levinud väärarusaamu – kuidas neid ülesandega saaks vältida;
  • enda õpikogemusi – kuidas oleks hea jõuda soovitud tulemuseni;
  • juba olemasolevaid ülesanded – mida annaks kohandada uude situatsiooni;
  • olulist konflikti või probleemi õppematerjalis;
  • tabeleid, jooniseid või illustratsioone õppematerjalis – kontrollida ka nende mõistmist;
  • ülesannete varieerumist: erinev raskusaste, tüüp.

Testides tuleks kasutada eri tüüpi küsimusi, mis kontrollivad arusaamist võimalikult mitmest küljest (näited: http://oppevara.hitsa.ee/kvaliteet/#testi-loomine). Ühe testi jaoks võiks olla suurem küsimustepank, millest valitakse igale õppijale iga erineva katse jaoks etteantud arv juhuslikke küsimusi. Iga teema kohta peaks olema üks või mitu enesetesti, mille abil saab õppija ise enda edusamme hinnata ning mille tulemus lõpphinnet ei mõjuta.

Õppematerjalides (nii videoloengutes kui tekstides) võiksid olla õppijate aktiveerimiseks mõtlemisülesanded.

Iga ülesande puhul tuleb õppijale esitada õpijuhis:

  • ülesande pealkiri;
  • ülesande eesmärk/õpiväljund;
  • ülesande kirjeldus;
  • juhised ülesande tehniliseks sooritamiseks ja esitamiseks;
  • sooritamise ning esitamise piirangud (kuupäev, kellaaeg, soorituste arv, tulemuse parandamise võimalus);
  • hindamise kriteeriumid;
  • hindeskaala ning hinde mõju kursuse lõpptulemusse.

Kui tegu on paaris- või rühmaülesandega, tuleb ülesande õpijuhisesse lisada info paaride ja rühmade moodustamise kohta (see peab olema tehniliselt võimaldatud) ning rühmasisese suhtlemise võimaluste kohta. Samuti peab olema läbi mõeldud ja kirja pandud reeglid, mida teha, kui paariline või rühmaliige ei tee enda ülesannet ära või hilineb.  

Eelpool toodud ülesande õpijuhise järgi saab koostada ka testi õpijuhise.

Kasutatud allikad: