4.1. Tegevused MOOCi läbiviimisel
MOOCide läbiviimisel teostavad tuutorid erinevaid tegevusi vähemalt neljas erinevas rollis.
Tehniline (technical) roll – õppijate abistamine arvuti ja õpikeskkonnaga seotud küsimustes. Seda rolli võib täita õppejõud, haridustehnoloog või tugiisik, kes võtab enda kanda järgmised tegevused:
-
õpikeskkonda ja kursusele sisselogimise kohta informatsiooni jagamine;
-
kursusel osalemiseks vajaliku riist- ja tarkvara osas selgituste jagamine;
-
õpikeskkonnas liikumise ja õpikeskkonna vahendite kasutamise juhendamine;
-
abistamine tehniliste probleemide korral;
-
kursuse käigus õpikeskkonnas vajalikke muudatuste tegemine.
Soovitatav on kursusele luua tehniliste probleemide jaoks eraldi foorum, kus õppijad saavad abi küsida ning määrata isik, kes selle foorumi küsimustele vastab ja probleeme lahendada aitab.
Sotsiaalne (social) roll – sõbraliku, julgustava ja toetava õhkkonna loomine kursusel, ühtse õpperühma (õpikommuuni) tunde tekitamine, mis on veebipõhise õppe üks edufaktoreid. Selle rolli täitja (õppejõud või tuutor) tegevusteks on:
-
enda tutvustamine kursuse foorumis või veebilehel (“Programmeerimise alused” https://courses.cs.ut.ee/2016/eprogalused/spring/Main/Authors);
-
kursuse sissejuhatamine ja tutvustamine, õppijate tervitamine (“Accompaniment on the guitar for beginners” https://vimeo.com/151005402);
-
kursuse alguses foorumisse tervituskirja saatmine (“Estimation of Measurement Uncertainty in Chemical Analyses” tervituskiri_naide.png);
-
palutakse õppijatel ennast foorumis teistele tutvustada;
-
uue teema või perioodi alguses õppijatele info jagamine kursuse hetkeseisust ja lähitulevikust, õppijate julgustamine ja motiveerimine. Info jagamine võib toimuda foorumipostitusena või videoklipina (“Programmeerimise alused” http://www.uttv.ee/naita?id=23874);
-
õpikogukonna tekkimise toetamine (nt arutelusid stimuleerivad ülesanded, tehnilised vahendid mitteformaalseks suhtlemiseks, õppijate julgustamine aktiivseks suhtlemiseks, netiketi ehk kursusel suhtlemise hea tava reeglite loomine kursusele);
-
kiiresti vastamine õppijate kirjadele, et õppijatel ei tekiks tunnet, et nad on jäetud õpikeskkonda üksi.
MOOCis “Programmeerimisest maalähedaselt” on tuutoritele määratud valveajad (k.a. nädalavahetusel) ning võetud eesmärk, et iga pöörduja saab vastuse hiljemalt 8 tunni jooksul.
|
Organisatoorne (managerial) roll – eesmärkide püstitamine, õppeprotsessi kavandamine ja juhtimine, ajakava paikapanek, reeglite kehtestamine ja nende järgimise toetamine, info jagamine (nt kursuse alguses ja lõpus, iga nädala alguses ja lõpus). Õppejõud või tuutor, kes seda rolli täidab:
-
organiseerib sünkroonseid (jututuba, veebiseminar) või asünkroonseid (foorum) arutelusid kursuse sisuga seotud või mitteseotud teemadel;
-
laseb õppijatel omavahel kogemusi jagada, üksteist õpetada, vastastikku koduseid töid kommenteerida ja tagasisidestada;
-
tagab õppeprotsessi sujuva ja plaanipärase kulgemine;
-
juhib õppeprotsessi – edastab teateid õppeprotsessi kulgemise kohta, koduste tööde esitamise ja edasijõudmise kohta, meeldetuletusi;
-
pakub õppijatele võimalust õppida neile sobiva kiirusega, vajadusel pikendades ülesannete tähtaegu;
-
selgitab õppijatele, milline on kursusel kasutatavate erinevate foorumite funktsioonid, et toimiks lihtne ja selge kirjavahetus;
-
aitab lahendada õppijate organisatoorseid probleeme;
-
küsib õppijatelt tagasisidet ning soovitusi kursuse sisu, õpikeskkonna kasutamise ja õppejõudude/tuutorite tegevuste kohta kursuse edasiseks parandamiseks.
Pedagoogiline (pedagogical) roll – õppija ja õppematerjali vahelise interaktsiooni toetamine, arutelude modereerimine, õppijate toetamine ülesannete sooritamisel, õppijate hindamine ja tagasiside andmine. Seda rolli täitev õppejõud või tuutor:
-
tutvustab erinevaid teemasid ning annab juhtnööre, millised küsimused/aspektid on antud teema puhul kõige olulisemad;
-
otsib lisainformatsiooni ning suunab kõige sobivamate materjalide juurde;
-
soovitab õppijatel kasulikke allikaid jagada;
-
organiseerib arutelusid erinevatel teemadel;
-
suunab arutelusid märkuste, kommentaaride või küsimustega;
-
teeb aruteludest kokkuvõtted;
-
annab õppijatele aruteludes osalemise kohta tagasisidet;
-
annab soovitusi iseseisvalt õppematerjalidega töötamiseks, rühmatöös ja aruteludes osalemiseks, ning ülesannete sooritamiseks;
-
jälgib õppijate ülesannete sooritamise käiku, vajadusel abistatab ja toetab;
-
esitatab õppijatele ülesande eest saadud punktid või hinde;
-
valede vastuste korral esitatab õiged vastused, põhjendab või täpsustab õppijate vastuseid (miks vastus oli õige või vale, et tagasiside põhjal saaks õppija enda vigadest õppida ja sooritust parandada);
-
suunab õppijaid abistavate küsimuste ja märkustega ning vajadusel edastab õppijatele lisainformatsiooni.
MOOCide puhul on soovitatav, et õppejõud teeb kursuse käigus kokkuvõtteid ülesannete või testide tulemustest, et leida üles peamised väärarusaamad ja vead ning selle põhjal kirjalikult foorumis või videona keerulisemaid aspekte rohkem lahti seletada või lihtsalt õppijate tähelepanu nendele pöörata. Edaspidi saab nende tulemuste põhjal täiendada ka õppematerjale.
Õppijatele tagasiside andmine on MOOCide puhul soovitatav üles ehitada kas automaatsena või kaasõppijate poolt antuna. Automaatselt hinnatavate testide kasutamisel tuleks esitada mitte ainult õiged ja valed vastused, vaid ka tekstilisi kommentaare-selgitusi, mis aitaks õppijal endal õige vastuseni jõuda.
Kasutatud allikad:
-
McPherson, M., Nunes, M.,B. (2004). The Role of Tutors as an Integral Part of Online Learning Support. Third EDEN Research Workshop, Oldenburg. http://www.eurodl.org/materials/contrib/2004/Maggie_MsP.html
-
Spyropoulou, N., Pierrakeas, C., Kameas, A. (2014). Creating MOOC Guidelines based on best practices. Proc. of the 6th Annual International Conference on Education and New Learning Technologies (Edulearn14). http://eeyem.eap.gr/sites/default/files/EDULEARN14_paper%20draft.pdf
-
Suen, H.K. (2014). Peer Assessment for Massive Open Online Courses (MOOCs). International Review of Research in Open and Distance Learning, 15(3), 312-327. http://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1033098.pdf