Keskkond ja säästev areng
Ühiskonnaõpetuse alused ja didaktika
Koostaja Igne Lembinen
Eesmärgid
Õppeaine aitab kujundada teadmisi, oskusi, hoiakuid, mis on vajalikud ühiskonnas toimetuleku õpetamiseks I ja II kooliastmes, samuti klassijuhatajatöös ja klassivälises tegevuses.
Õppeaine loob võimaluse mõista jätkusuutliku ühiskonna toimimise mehhanisme.
Õppeaine sisu temaatika lühikirjeldus
Õppeaines käsitletakse põhikooli II kooliastme ühiskonnaõpetuse ainekavast lähtuvat temaatikat:
- Ühiskonnaõpetuse ajaloost Eestis.
- Ainekava eesmärgid ja sisulised struktuurid Eesti põhikooli riiklikus õppekavas.
- Inimühiskonna kujunemine ja areng. (Jätkusuutliku ühiskonna tunnused)
- Väärtushinnangud ja suhtumine lapsesse eri aegadel ja tänapäeval.
- Ühiskonnaelu valdkonnad ja ühiskonna sotsiaalne struktuur
- Riikluse teke ja erinevad riigikorrad ja -vormid.
- Demokraatia tekke eeltingimused, olemus ja põhijooned.
- Demokraatia areng kaasajal tugeva kodanikuühiskonna kaudu.
- Teave: meedia kujunemine ja roll kaasaja ühiskonnas (sh jätkusuutliku ühiskonna kujundamisel)
- Eesti Vabariigi ühiskonnaelu korraldus ja toimiv kodanikuühiskond.
- Ühiskonna jätkusuutlik areng keskkonnakaitse, säästliku majandamise ning omakultuuri väärtustamise abil.
Säästva arengu kontseptsiooni lõimimine õppekavasse ja kasutatavad meetodid:
Seminar
Sotsiaalsed suhted ja sotsiaalne toimetulek; ühiselu reeglite ja normide kehtestamine; meetod otsustusmäng (vt link oppematerjalide juures), valikute tegemine. Tolerantsus vaatluse ja arutluse teel (didaktikaülesanded).
Loeng
Ühiskonna majanduspoliitika (makro- ja mikrosüsteem), turumajanduse mehhanismid. Riigieelarve kujunemine. Jätkusuutliku ühiskonna kujunemine keskkonnakaitse ja säästva majandamise kaudu. (Keskkonnakaitse inspektsiooni töötaja jt esinemine).
Praktikumid
Koduse eelarve koostamine, taskuraha otstarve. Kodune säästev majandamine. (Rühmatööd kaubanduslike reklaamide taaskasutamise näitel). Ajatabeli koostamine ja hindamine. Aja ressursi kasutamine ja planeerimine.
Loeng
Meedia kujunemine ja roll kaasaja ühiskonnas. Ajakirjandus infoallikana (Materjal kursuse Moodle’i keskkonnas).
Loeng
Sotsiaalne- ja looduskeskkond, selle muutumine ajas.
Seminar
Didaktika: hinnangu andmine, purunematu kolmnurk. Kodu ja kooli koostöö; ühise eesmärgi nimel. Meetod: valupunktide aknad – ühise arvamuse kujundamine . Erinevate keskkonna- ja ühiskonnaprobleemide arutelu, nt miks me tarbime vähe Eestis toodetud toitaineid? (Vt viide oppematerjalide juures)
Loeng
Eesti rahvuskultuur ja multikultuursus demokraatlikus ühiskonnas (materjal kursuse Moodle’i keskkonnas).
Seminar
Eesti rahvatraditsioonid, rahvuspühad ja vähemusrahvuste traditsioonide arvestamine Eestis
(vt viide oppematerjalide juures). Pagulaste rollimäng (vt viide oppematerjalides).
Loeng
Eesti koht maailmas. Eestlus kodu ja välismaal. Eesti seotus rahvusvaheliste organisatsioonidega. Rahvusvahelised suhted ja globaalprobleemid ühiskonnas (materjal kursuse Moodle’i keskkonnas). (arvutiklassis)
Seminar
Eesti koht maailmas. Eesti identiteet kui osa Lääne tsivilisatsioonist. Eesti Vabariigi koolisüsteemi ja haridusprobleemid (kursuse Moodle’i keskkonnas). Kodune eksamiessee Eesti ühiskonnaelu valupunktidest (Moodle’i keskkonnas)
Seminar
Kokkuvõttev seminar: Eesti Vabariigi ühiskonna jätkusuutliku toimimise alused keskkonnakaitse ja säästva majandamise kaudu (vt viited oppematerjalide juures). Õpimapi vormistamine ja esitlemine
Õppematerjalid
Viited ja lingid metoodikatele ja oppematerjalidele.
Lastefond.ee koduleheküljelt:
1) Otsustusmäng (kogumiku „Väike heategija – õpime koos tegema head“ (lk 43–47)
http://opikeskkond.lastefond.ee/public/Kogumik_V_ike_heategija.pdf
2) Valupunktide aknad (probleemi lahenduse aken)
Samas kogumikus (lk 54–58)
3) Sallivus ja kultuuriline mitmekesisus vt I ja II kooliastme väärtuskasvatusalases kogumikus „Koos on hea“ (lk 123–136)
http://opikeskkond.lastefond.ee/public/Koos_on_hea_EST_30.01.pdf
4) Tabel – erinevate õppeainete ja üldpädevuste lõimimise võimalusi I–II kooliastmes – samas kogumikus (lk 7–11)
Pagulaste mäng – kogumikus „Põnevamad koolitunnid. Valik mänge ja teisi õpitegevusi sotsiaalainete tundideks“ Jaan Tõnissoni Instituut. Tallinn, 1998 (lk 48–50)
Veel allikaid:
Õiglase kaubanduse teejuht, MTÜ Mondo, 2014. Tallinn
Dokument „Säästev Eesti 21“ vt https://www.riigiteataja.ee/akt/940717
Kodanikuühiskonna ja jätkusuutliku arengu eesmärgid – dokument „Eesti 2020“ vt https://riigikantselei.ee/et/eesti-2020-eesmargid
*** – tumedaga on välja toodud need seosed ja olulised teemad, mis on lõimitud õppekava nimetatud õppeainesse.