Keskkond ja säästev areng
Terekäsi taimeriigile
Alasniidu Lasteaed
Koostajad: Urve Kukk, Anne Auväärt, Kaia Beres, Kristel Einaste-Lukk
Õueseikluse idee seisneb selles, et terve kuu toimub õppimine ja õpetamine lasteaia õues ja lähiümbruses. Õueseiklus põhineb aktiivõppe mängulisel meetodil: vaatlusel, vestlusel, uurimisel, katsetamisel, nii individuaalselt kui ka rühmatööna ülesannete lahendamisel, rollimängudel, keskkonna-, seiklus-, liikumis- ja otsimismängudel.
Kaasatud on kogukond: MTÜ Alasniidu selts ja lapsevanemad, kes ehitasid eeltööna õuealale lille-, ja taimekastid.
Õueseikluskuu võib tinglikult jagada kolmeks:
- Õueseikluse avaüritus kõikide projektis osalevate rühmade/lasteaedadega.
- Õueseikluskuul toimuv õppetegevus.
- Lõpuüritus „Õueseiklus peredega“ (oma lasteaiapere keskel).
Projekti eesmärk:
- Õpetada märkama lasteaia lähiümbruse looduskeskkonda, pakkudes avastusrõõmu, looduselamusi ja seiklusi.
- Anda teadmisi selle kohta, kuidas inimene mõjutab loodust.
- Pakkuda võimalusi materjale taaskasutada.
- Teha koostööd ja vahetada kogemusi projektist osavõtvate lasteaiatöötajate vahel, et toetada õpetaja professionaalset arengut.
- Väärtustada oma kodukoha looduskeskkonda, tuues esile looduses liikumise võimalused.
Projekti kestus: 1 kuu
ÕUESEIKLUSKUU TEGEVUSED
I Õueseikluse avaüritus „Keskkonnamängude hommik“
Eesmärk: 1. Ühine keskkonnamängude üritus on suunatud lastele ja õpetajatele, et kohtuda ja luua sõprussidemeid Harku valla 5–7a lastega,
2. tutvustada õueseikluse eesmärki ja kuulutada õueseiklus avatuks.
Aeg: 2,5 tundi
Lõimub valdkondadega: mina ja keskkond, liikumine, muusika
Kõik avaüritusele tulnud lasteaiarühmad registreerivad end kohtunike laua juures. Sealt saab iga rühm Seikluskaardi, kus on peal tegevuspaikade asukohad koos numbritega. Iga rühma alguskoha number on ringiga märgitud. Teisel pool paberit on pilt (meil oli kärbseseen valgete täppidega), millele märgitakse iga läbitud mänguväljaku tegevuskoha ehk „pesa“ juures tempel (nt valge täpi sisse).
Ürituse avamine ja soojendusvõimlemine/ühistantsud koos maskottide Lilli ja Lupuga. Lapsi lõbustavad ka Pilvik Pille, Lepatriinu Lea, Sipelgas Siiri ja Liblikas Liinu. Hiljem on tegelased igas pesas juhendajaks.
Pesades on korraga kaks rühma. Paari võtavad n-ö korraldaja lasteaia rühm ja sama vanusegrupi lasteaiarühm sõpruslasteaiast, kes läbivad ühiselt kõik kuus pesa.
Iga rühm saab Seikluskaardi, kus on peal kõigi kuue pesa asukohad. Märguande peale liigutakse oma alguskoha pesa juurde. Ühes tegevuspaigas ollakse 15 min. Märguande peale liigutakse „ussina“ päripäeva lähimasse pessa. (Lõbus muusika annab märku edasi liikuda, muusikaga tegeleb eraldi inimene, kes kella vaatab.) Iga tegevuspaiga läbimise järel saab rühm oma Seikluskaardile templi. Templid on aluseks auhindade jagamisel.
Õueseikluses kaotajaid ei ole, oluline on osalemis- ja koostegemisrõõm!
- kaks suurt „langevarju“ (kangasiiludest kokku õmmeldud lina, mille keskel on 15 cm auk), kuhu mahub ümber 20 last, (kummalegi rühmale üks)
- 3–4 erinevat liiki jäätmeid (nt ajaleht, patarei, joogipurk jne)
- 3–4 suurt rõngast, kus on peal jäätme kogumiskastide nimed koos mõne näidisega (pilt, lastele, kes ei oska lugeda)
- kaks väikest pallimere palli
Vahendid:
- 5 erinevat värvi lippu (punane, oranž, roheline, pruun, kollane)
- 5 erinevat värvi „linnupesa“ ( punane, oranž, roheline, pruun, kollane)
- 50 karvasest traadist lõigatud punast, oranži, rohelist, pruuni ja kollast värvi „liblika röövikut“
- 25 kollase-mustatriibulist „liblika röövikut“
- pikk köis
- vile
- liivakell (3 min)
Tegevuse käik:
Lapsed („linnud“) rivistuvad köie taha. Muruplats on märgistatud erinevat värvi lippudega ja iga lipu kõrval asetseb lipuga sama värvi „linnupesa“. Murule on segamini paisatud erinevat värvi „röövikud“. Mängujuht hoiatab, et kollase-mustatriibulised röövikud on mürgised ja neid ei tohi linnud üles korjata ega pessa viia. Mängujuhi vile peale lendavad linnud muruplatsile ja hakkavad röövikuid otsima. Röövikud viiakse ükshaaval röövikuga sama värvi pessa. 3 min möödudes katkestab mängujuhi vile mängu, lapsed kogunevad uuesti köie taha ja koos mängujuhiga uuritakse ja loendatakse pesades olevaid röövikuid. Lapsed avastavad, et rohtu ja loodust meenutavaid rohelist ja pruuni värvi röövikuid on linnud vähem märganud ja üles korjanud.
PESA 3. „Konnakulleste päästmine“
- Juttselg-kärnkonna pilt ja pildil konna arenemise ring
- 10 suuremat ringi/täppi/ketast
- Algusjoon/nöör
- 5 ämbrit
- Suur nõu pallimere pallidega
- Pilt vihmaussist
- 2 konstruktorit Ussikesed (lõbus arendav mänguasi, komplektis on 28 nelja värvi omavahel ühendatavat detaili, NUPUTAJA OÜ)
- 4 rõngast
- 8 pöördetähist
- 4 ämbrit
- 24 pöördetähist, mille keskel on auk (sinna peale läheb pall)
- 8 koonust
- Viis erinevat riidest kotikest (nt punane, roheline, sinine, täpiline, triibuline), mida saab nööriga kinni tõmmata ja kuhugi riputada
- Iga koti sisse pannakse ühe puu vili: nt tammetõru, hobukastan, kuusekäbi, õun, männikäbi
Korraldamise õpetus:
- Iga rühm kujundab oma rühma õueseikluse tegevuste plaani, mis on üles pandud lastevanematele ja lastele nähtavasse kohta. Plaani tegemisel järgitakse korraldustiimi antud soovituslikke nädala teemasid. Mis taimi rühm õpetab, otsustab rühm ise. Paika on pandud algus- ja lõpuürituse kuupäev ning matkapäevade kuupäevad.
- Iga rühm peab „Ilmavaatluse kalendrit“, kuhu märgitakse selle päeva ilmavaatluse tulemused (pilved, päike, tuule suund, sademed, temperatuur).
- Liikumisõpetaja õpetab lastele keskkonnamänge, korraldab matkasid ja seiklusmänge (fotojaht, loodusaarete jaht, matkamäng „Eksinud maadeavastajad“)
- Muusikaõpetaja võtab repertuaari laule ja muusikapalasid taimede kohta, korraldab sügispeol looduspillide orkestri esinemise.
- Projekti lõppedes uurib õpetaja lastelt, mis oli nende arvates kõige toredam tegevus/liikumine. Arutatakse, mida põnevat võiks rühm ette võtta pärast õueseikluse lõppu.
Õueseikluse kirjeldus nädalate kaupa:
I NÄDAL
Nädala teema: PUITTAIMED MEIE LASTEAIAS
Õueseikluse avaüritus „Sõbrakäsi taimeriigile“
Kes elab puutüvel? Lindude seos puudega. Pilvede ja ilmavaatlus iga päev. Vaatlused, keskkonnamängud, ülesannete lahendamised ja katsed viiakse võimaluse korral läbi õues.
II NÄDAL
Nädala teema: PUITTAIMED MEIE LASTEAIA LÄHIÜMBRUSES
Pilvede ja ilmavaatlus iga päev. Vaatlused, keskkonnamängud, ülesannete lahendamised, katsed viiakse võimaluse korral läbi õues.
III NÄDAL
Nädala teema: ROHTTAIMED MEIE LASTEAIAS
Kes elab muru sees, lillepeenras ja mullas? Rohu sees elavad konnad ja putukad. Pilvede ka ilmavaatlus iga päev. Vaatlused, keskkonnamängud, ülesannete lahendamised, katsed viiakse võimaluse korral läbi õues.
IV NÄDAL
Nädala teema: ROHTTAIMED LASTEAIA LÄHIÜMBRUSES
Pilvede ja ilmavaatlus iga päev. Vaatlused, keskkonnamängud, ülesannete lahendamised, katsed viiakse võimaluse korral läbi õues.
Õueseikluse lõpuüritus „Õueseiklus peredega“
III. Lõpuüritus „Õueseiklus peredega“
Eesmärk: kaasata õueseiklusesse lapsevanemaid.
Ürituse kestus: 2 tundi (17.30–18.30)
Vahendid:
lapsevanemad aitavad koguda ja meisterdada kõik perepäevaks vajaminevad vahendid.
Igaüks toob lasteaeda vähemalt ühe vahendi.
- Sokipall: vana/kasutatud, väikeseks jäänud soki või suka päkaossa topitakse ajalehepall. Sokile keeratakse sõlm peale
- Sabapall: kilekoti sisse pannakse ajalehepall ja kilekotile pannakse lips peale
- Tetrapakend: liitrised piima-/mahla-/jogurtipakendid pestakse, täidetakse poolenisti liiva/kruusaga, ava teibitakse kinni
- Ajalehest kepid: ajaleht keeratakse toruks ja teibitakse kõvaks kepiks
- Ühekordsed taldrikud – roolid
Perepäeva korraldamise juhend:
lasteaia hoovialale on valmis pandud 5 tegevuspaika. Igas tegevuspaigas on üks õpetaja/juhendaja.
Lapsevanem võtab üritusest osa, kui ta lapsele lasteaeda järele tuleb. Paika on pandud ürituse alguse ja lõpuaeg.
Lapsevanem võtab oma lapse/d ja läheb registreerimislaua juurde, kus paneb kirja täiskasvanute ja laste arvu. Lapsevanem saab Seikluskaardi, kus on kirjas tegevuspaikade/ülesannete nimed. Lapsevanem valib koos lapsega, millisest ülesandest nad alustavad. Igas punktis ootab neid õpetaja, kes neid juhendab ja vajadusel koordineerib tegevusi. Kui kaua lapsevanem koos lapsega ülesannet lahendab, valib lapsevanem ise. Tegevusi võib ka korrata. Kui ülesanne on täidetud, paneb õpetaja seikluskaardile ruudu sisse templi/kleepsu. Kui kõik ülesanded on lahendatud, minnakse registreerimislaua juurde. Seal saab iga pere tänukirja, sooja teed ja väikese saiakese.
Tegevuspaikade kirjeldused:
1. Tegevuspaik
PÜÜA SABA!
Lapsed proovivad täiskasvanutelt sabasid kätte saada. Kõik sabad, mis kätte saadi, hoitakse oma käes. Ka täiskasvanud proovivad lastelt sabasid ära võtta. Mängus saab ära kasutada sukad-sokid, mis on jäänud ilma paariliseta.
2. Tegevuspaik
SABAPALLIMÄNG
Täiskasvanu üritab sabapalliga last tabada. Kui laps saab palliga pihta, proovib laps täiskasvanut palliga tabada.
3. Tegevuspaik
SABAPALL ÄMBRISSE!
Laps on kõhuli kiigel, täiskasvanu kiigutab last. Laps proovib visata sokipalli ämbrisse. Sokipalle võib kogu aeg juurde anda.
4. Tegevuspaik
VORMELIRADA
Jookske rada läbi üheskoos! Jälgige kohtuniku lipu liikumist!
LIPP ÜLEVAL – SEIS
LIPP ALL – KÜKKI
LIPU RINGITAMINE – VAHETAGE SUUNDA
Täiskasvanu jookseb lapsega kaasa, hoides lapse õlgadest kinni.
5. Tegevuspaik
Perepakett. Koos edasi!
Ülesanne on läbida rada nii, et kõik on koos rõnga sees ja keegi ei kuku.