Keskkond ja säästev areng
Pruuni kulla jälgedes
Koostaja Ingrid Kuligina
Õpiväljundid
Õpilane
• teadvustab oma igapäevast elektri- ja veetarbimise kulu;
• seostab oma igapäevaste tarbimisharjumuste mõju looduskeskkonnale;
• mõistab põlevkivi kaevandamise mõjusid looduskeskkonnale;
• oskab märgata looduse taastumisprotsesse;
• oskab teostada loov- ja/või uurimistöid.
Sisu lühikirjeldus, meetodid
1. päev
• Kaevanduspargi allmaa-muuseumi külastus. Tutvumine kaevurite töö ja töökeskkonnaga maa all.
• Kivitoa külastus – tutvumine mineraalide ja kivististega.
• Jalgsimatk Aidu karjääri kõige vanemas rekultiveeritud osas. Tutvumine looduse taastumisprotsessidega. Matka käigus tehakse erinevaid vaatlusi ja mõõtmisi (vee temperatuur, PH, vee-elustik, pinnas, kooslused jne).
• Maasturimatk Aidu karjääris ja Kohtla kaevanduse langatusalal – tutvumine lahtise kaevandamise (karjääri) meetoditega, põlevkivi kaevandamise mõjudega. Mõõdetakse põlevkivi põletamisel eralduvat CO2. Lahendatakse elektri tarbimise ja põlevkivi kaevandamisega seotud arvutusülesanne.
• Uurimisküsimuste ja hüpoteeside püstitamine. Ettevalmistused selle tõestuse kontrollimiseks – vahendite ettevalmistamine.
2. päev
• Katsete, vaatluste jne tegemine, info hankimine hüpoteesi tõesuse kontrollimiseks.
• Järelduste tegemine ja esitluste vormistamine.
• Esitluste esitamine.
Säästva arengu kontseptsiooni lõimimine õppekavasse
Lõimitud ained, mis kokku käsitlevad keskkonda, kultuuri/ajalugu, majandust ja sotsiaalset olukorda.
Loodusained:
Põhikooli III aste:
• Loodusõpetus. Teema: inimene uurib loodust. Elus ja eluta looduse seosed.
• Geograafia. Teema: kaardiõpetus. Eesti majandus. Eesti teenindus.
• Inimeseõpetus. Teema: turvalisus ja riskikäitumine. Keskkond ja tervis.
• Ühiskonnaõpetus. Teema: töö ja tarbimine.
Gümnaasium. Praktilised tööd ja IKT rakendamine:
• Biolooga: uurimistöö välisärritajate mõjust reaktsiooniajale. Uurimistöö füüsilise koormuse mõjust organismi energiavajadusele (südame ja kopsude talitlusele). Praktiline töö loodusliku valiku tulemustest kodukoha looduses.
• Ökoloogia: ökosüsteemi iseregulatsiooni uurimine.
• Keskkonnakaitse: väikesemahuline uuring säästva arengu strateegia rakendamisest kohalikul tasandil. Isikliku igapäevase tegevuse analüüs seoses vastutustundliku ja säästva eluviisiga.
Muud ained:
• Matemaatika – aritmeetika, algebra, geomeetria
• Füüsika – jõu ülekanne, eritihedus, pindpinevus jne
• Keemia – keemilised koostised
• Ajalugu – kaevandamise ajalugu
• Inimeseõpetus – tervis
Õppematerjalid
Uurimuslikud põhiteemad ja õppevahendid:
Veed kaevandatud aladel (allmaakaevanduses, karjääri tranšees, tiigis, rabavesi sissevoolul)
Vahendid:
• Luupidega topsid, 2 tk
• Infrapunatermomeeter (soojuskiirgus)
• pH-meeter
• Ketas veekogu sügavuse ja läbipaistvuse määramiseks
• Vee-elustiku määraja/tabel
• Kann (vee võtmiseks)
• Anum
Töökeskkond: (maa all, õues, kontoris)
• LabQuest andmekoguja
• CO2-sensor
• Müra mõõtja
• Temperatuuri mõõdik
• Valguse mõõtja
• Õhuniiskuse mõõtja
Kivimid/kivistised kaevandatud aladel
• Kivististe määraja
• Peitel, haamer
• Spetsiaalne kohver kivististe kogumiseks
Kaevandatud alade pinnas
• Pinna valguse, niiskuse ja pH-andur
• Tops luubiga
• Luup
• Labidas
Rekultiveeritud alade ökoloogia
• Valguse mõõtja
• Puu kõrguse mõõtmise vahend
• 30 m pikk mõõdulint
• Luup
Koormus ja taastumine (füsioloogia)
• Vererõhu mõõtja
• Pulssoksümeeter
Uurimustöö kontroll-leht.