17. Eesti Teadusagentuuri teaduskommunikatsiooni konverentsil andsid Tartu Ülikooli Tartu observatoorium ja ESERO Eesti üle kosmose populariseerimise auhinna Linnutee Täht. 2024. aastal pälvis selle Kuressaare Nooruse Kooli õppejuht Aire Siinvert.
Aire Siinvert on mitmekülgse taustaga haridustöötaja ja aktiivne ühiskondliku elu edendaja Saaremaal. Tal on raadiotehniku kraad TTÜ Eesti Mereakadeemiast, lennundustegevuse korralduse haridus Eesti Lennuakadeemiast ning haldusjuhtimise ja kriisireguleerimise kraad Tallinna Tehnikaülikoolist. Lisaks on ta läbinud Politsei- ja Piirivalvekolledžis merepiirivalvuri õppe. Aire on atesteeritud tehnilise konsultandina Rahvusvahelise Mereorganisatsiooni (IMO) poolt ning nõustab ja konsulteerib selles valdkonnas vajadusel erinevate riikide organisatsioone, ning viib läbi raadiosidealaseid täiendkoolitusi Reval Safety Training õppekeskuses. Aire on pühendunud vabatahtlikule tegevusele ning karastab keha talisuplusega.
Aire eestvedamisel külastas ESERO Eesti kollektiiv 2023. aasta novembris Kuressaare Nooruse Kooli, kus viidi läbi inspireeriv koolitus õpetajatele. Koolituse positiivne mõju julgustas Airet organiseerima ülelinnalise teaduslaagri „Käi Kuu peale“ rohkem kui 100-le noorele. Kuressaare Nooruse Kooli kosmosealased tegemised on silmapaistvalt kajastatud nii sotsiaalmeedias kui kohalikes meediakanalites. Saarlaste tegemisi on märgatud ka Euroopa Kosmoseagentuuris.
Aire, mida tähendab Sinu jaoks Linnutee Tähe tunnustus?
Alati on tore olla märgatud ja tunnustatud. Samas ei sünni ükski saavutus ilma pühendunud ja toimeka meeskonnata. Meie koolis on toredad ja ettevõtlikud inimesed, kes teevad asju suure entusiasmiga ning koolitustel omandatud teadmised leiavad siin kindlasti praktilise rakenduse. Linnutee Täht – mida see sümboliseerida võiks? Kui vaadata tähistaevasse, eristub selgelt kohe ka Linnutee. „Inimene kui täht“ kõlab poeetiliselt ja sügavamõtteliselt ning võiks viidata inimese erilisele kohale keskkonnas, tema väärtusele või tähendusele. „Inimene kui täht“ saab olla ka metafoor inimese potentsiaalile ja suutlikkusele särada ning avaldada mõju. Nii nagu tähed, ei sära ka inimene igavesti, kuid tema mõju võib ulatuda kaugele. Hariduse kontekstis on meie, juhendajate, roll suunata õpilasi saama oma teeraja tähtedeks – innustada neid julgelt proovima, katsetama, eksima, uuesti proovima ja lõpuks õnnestuma, et nad saaksid meid valgustada oma vaimuviljaga.
Oled tõeline eestvedaja ja eeskuju kooli ning kogukonna kaasamisel. Mis Sind selleks motiveerib?
Saaremaal ning koolis tagasi olen nüüdseks olnud kolm aastat. Meie koolis on palju pühendunud ja särasilmseid õpetajaid ning veel rohkem toredaid ja õpihimulisi õpilasi. Kuressaare Nooruse Kooli üks arendussuundi on tehnoloogiameridiaan, mille eesmärk on pakkuda õpilastele uuenduslikke ja arendavaid aktiivõppe võimalusi. Kool on keskkond, kus õpetaja ülesanne on võimestada õpilasi, varustades neid vajalike oskuste ja tööriistadega, et nad saaksid elus edukalt hakkama. Kui koolist astuvad ellu ettevõtlikud ja enesekindlad noored, loome sellega parema ja jätkusuutlikuma elukeskkonna kõigile.
Miks on oluline tuua kosmos igapäevaellu ja koolitundidesse? Või on ta juba seal?
Eks kosmos on ikkagi juba koolitundides olemas. Pärast ESERO koolitusi on meie koolis kosmoseteemasid ainetundidesse aina enam lõimitud, sest koolitused olid väga praktilised. Õpetajad said ülesandeid ise järele proovida, mis andis neile selgema ettekujutuse, kuidas neid oma tundidesse kohandada. Meie kooli õpetajad kasutavad aktiivselt ESERO kodulehel leiduvaid õppevideosid ja teisi õppematerjale, et muuta ainetunnid elavamaks. Aktiivselt kogutakse ka samme kosmoses. Usun, et mida rohkem praktilist tegevust tundidesse lisada, seda rohkem on õpilased kaasatud aktiivselt mõtlema. See aitab luua seoseid ja süvendada huvi inseneeria vastu.
Maalapsena oli mul võimalus tähistaevast jälgida, sest valgusreostus puudus. Istusin trepil, vaatasin tähti ja uurisin taskulambi valguses ENE kaarti, et teada saada, mis kus asub. Oli põnev avastada, et tähtede asukohad muutuvad. Kuigi kosmos võib tunduda kauge, on ta tegelikult meie igapäeva elu osa.
Aire Siinvert
Kuidas innustada noori huvituma teadusest ja tehnoloogiast?
Kuressaare Nooruse koolis kutsume hea meelega ainetundidesse eksperte, et teha teadus õpilastele mõistetavamaks. Õppekäigud, olnu need siis TalTech Mektory töötubadesse või Tartu observatooriumisse, on küll võimalikud, kuid logistiliselt keerulised, kuna võivad olla pikemad kui üks päev. Teeme aktiivselt koostööd kohalike ettevõtetega ning osaleme erinevatel võistlustel ja projektides. Leiame ka entusiaste, kes külalistunde läbi viivad.
Üldõpetuse põhimõtteid jälgides, on nooremas kooliastmes võimalik pakkuda õpilastele süvitsi minekut just neile huvipakkuvates teemades. See loob hea aluse, et õpilased ka vanemas kooliastmes oma huvi valdkonna vastu edasi arendada saaksid. Samuti on huviringid suurepärane võimalus äratada õpilastes huvi tehnoloogia vastu. Eesti haridussüsteem on paindlik võrreldes teiste riikidega ja pakub võimalusi kasutada erinevaid õppevorme. Tartu observatooriumi veebitundide korraldamine õpilastele oleks teostatav, kuid see juba on tavapärane praktika. Õpilastele meeldib õppida just praktiliste tegevuste kaudu, ise käed külge panna. On palju toredaid projekte, kus saab osaleda individuaalselt või kooliga. Tuleb püüda olla kursis sellega, mida põnevat pakutakse.
Kuidas aitab kosmose uurimine lastes arendada uudishimu, loovust ja teaduslikku mõtlemist?
Kosmos on tulvil uskumatult põnevaid ja mõistatuslikke nähtusi. Tähti vaadates vaatame tegelikult minevikku, rääkimata mustadest aukudest, aja kulgemisest, tumedast ainest ja energiast. Kui õpilastel tekivad küsimused, võib see suurendada nende uudishimu, kuidas asjad tegelikult on või kas kõik väidetav on tõene. Ja kui on uudishimu, tekib soov uurida, vastuseid leida ja siis toimubki õppimine. Ameerika astronaut Nicole Aunapu Mann rõhutas õpilastega kohtumisel õppimise olulisust, ning seda, et igaühest võib saada astronaut. Haridus avardab võimalusi. Eesti oma kosmoseseadus peaks eelnõu kohaselt jõustuma jaanuaris 2026. Kui riigi suund on seda valdkonda jõuliselt arendada, siis peame koolitundidesse teemat rohkem sisse tooma, kool valmistab ju õpilasi ette tulevikus võimalikeks ametiteks.
Sinu lemmikõppeaineks koolis oli matemaatika. Mis on kõige üllatavam matemaatiline seos kosmosega, mida oled oma õpilastele tutvustanud?
Mina ise ainetunde läbi ei vii, kuid Orissaare Gümnaasiumis mereraadioside kursust andes on juba raadiolainete levimisel oluline välja arvutada, kui kaugele sinu edastatud signaalid ulatuvad ja kuidas need levivad. Merenduses ja lennunduses peab oskama ennast kaardile paigutada igal ajahetkel, ka siis, kui elektroonika ei toimi. Matemaatika on kosmose mõistmisel lahutamatu osa. Ilma matemaatiliste mudeliteta oleks keeruline kirjeldada kosmilisi protsesse, teha ennustusi, mõista universumi suurust ja arengut. Matemaatika võimaldab haarata mitte ainult nähtavaid taevakehi ja sündmusi, vaid ka abstraktseid ideid nagu ruumi ja aja struktuur.
Ja viimane küsimus: Tundub, et sul on alati mõni tore uus idee kuklas varuks. Mis on sinu järgmised plaanid?
Sel õppeaastal pakume 8. ja 9. klassi õpilastele füüsika õpikodasid tänu Tartu Ülikooli teaduskoolile, kes soostusid tulema Saaremaale. Hetkel uurime võimalusi luua kontakte ja teha koostööd Euroopa Siniste Koolide võrgustiku koolidega, et arendada sinimajandust meie koolis. See teema haakub hästi ka meie maakonna arengukavaga.
Aire Siinverti intervjueeris Karin Pai.