Äärmuslusest: sinna jõudmine, sellest eemaldumine ja selle ennetamine

Kuidas võib äärmuslus klassiruumis esineda?

Lühiloeng viisidest, kuidas äärmuslus võib klassiruumis esineda. Ülevaade hõlmab näiteid võimalikest muutustest (üli)õpilase käitumises ja põhimõtetes. Välja on toodud ka võimalikud sümboleid, mille kasutamine või levitamine võib näidata võimalikku ohtu.

 

Tere tulemast lühiloengusse “äärmusluse esinemine klassiruumis”. Siin vaatame lähemalt, et mis on need sümbolid või põhimõtted või meemid, mida õpilased võivad kasutada ja mille kasutamise pärast võiks tunda muret ja võiks erinevatele osapooltele siis sellest teada anda. Need näited, mis ma toon, need on täna aastal kaks tuhat kakskümmend üks relevantsed. Sel hetkel, kui te seda videot vaatate, siis võivad olla olulised hoopis teised sümbolid võivad olla hoopis teised meemid või pildid liikvel. See on midagi, mida peaksite arvesse võtma. Seega need on näited, mis on täna relevantsed. Ent meemid, sümboleid on väga liikuvad ja muutuvad. Ning see on ka põhjus, miks on hästi oluline. Kui on õpilastega usalduslik side, et siis nemad ka annaksid märku, et mis, mis on kahtlane ja mis ei ole.

Täna keskendume täpsemad kolmele teemale. Mis on need põhimõtted mida õpilased võivad esindada ja mille pärast võiks tunda muret ja mis näitavad selliseid potentsiaalseid äärmuslikke jooni? Mis on need käitumuslikud jooned, mille pärast samuti võiks tunda muret ja suhelda ka vajadusel politsei või koolipsühholoogiga? Ning mis on need konkreetsed sümbolid, mida näiteks internetis või kusagil mujal võivad õpilased kasutada? Kuigi on akadeemiliselt väga-väga oluline, et kui me kasutame kellegi materjal läbi visuaale, siis viitama neile, siis täna ma seda ei tee. Ja ma teen seda põhjusel, et ma ei soovi, et need materjalid läheksid rohkem levima. Need pildid, mida ma näitan, need on kõik internetist kättesaadavad, aga ma ei too välja nende algallikat just sellepärast, et mitte aidata nende levikule kaasa.

Nii, mis on need põhimõtted, mille pärast võiks muret tunda? Neid on igasuguseid. Me käsitlesime ka teisel nädalal, kui me rääkisime radikaliseerumiseks kui protsessist ja radikaliseerumise tunnustest üks põhimõte, mille pärast võiks muret tunda ja võiks reageerida ning suhelda siis näiteks selle õpilasega, aga ka näiteks mõne psühholoogi politseinikuga on see, kui õpilane dehumaniseerib mingit inim või mingisuguseid inimgruppe. Mida see täpsemalt tähendab? See tähendab seda, et kui õpilasel on arvamus ja kindel teadmine, et mõni inimene või mõni inimgrupp on vähem väärt kui teine või näiteks mõni inimene või inimgrupid ei olegi inimesed. Ajalooliselt me teame, et juute on võrreldud näiteks rottidega või mustanahalisi inimesi ei ole peetud valgetega vääriliseks. Just need sellised põhimõtted, kus vähendama ja alandamine kedagi temast mitteolenevatel põhjustel. See on midagi, mis on äärmusorganisatsioonidele küllalt omane, lähtudes siis inimese rassist, tema rahvusest või mõnest muust tunnusest.
Need vestlused või need põhimõtteliselt võivad tulla välja, kui, kui küsitakse, aga kellel õigus kusagil elada näiteks? Päris paljud paremäärmuslikud organisatsioonid on rändevastased, sealhulgas pagulaste vastased ja inimesed võivadki väga kindlalt ja selgesõnaliselt väita, et näiteks need pagulased ei vääri Eestis või mujal elamist. See on midagi, mille osas võiks muret tunda ning edasi uurida, et mida inimene selle all mõtleb. LGBT+ kogukonna liikmete osas äärmuslased, on need siis islamiäärmuslased või paremäärmuslased. Küllalt sageli toovad välja, et selle grupi liikmed ela looduse või loomuliku korraga kooskõlas. Samuti paremäärmuslaste seas on küllalt levinud arusaam traditsioonilise abielu ja ka soorollide osas ning et näiteks kui naine on väga iseseisev, kui ta isegi näiteks identifitseerib ennast feministina, siis ta ei ela looduse ja loomuliku korraga kooskõlas. See on midagi, mille vastu tuleb võidelda ja seepärast näiteks feministid ei ole samaväärsed inimesed, kui mõned nii-öelda traditsioonilises vid traditsioonilistel viisidel elavad inimesed.
Üks põhimõte, mida inimesed, kellel on äärmuslikud vaated, võivad kanda, on et kellelegi haiget tegemine või nende tapmine on okei või lausa vajalik, õigustatakse, sõdasid, õigustatakse, konkreetseid inimesi õigustatakse ka näiteks terroriakte ja see käib kogu järgmise põhimõttega, mis äärmuslastele küllalt sageli võib-olla nimelt õigustatakse vägivalda või vägivallatsejaid. Leitakse, et erinevad terroriaktid, erinevad inimeste ründamised või ka sõjad on õigustatud ja väga-väga vajalikud ning ka edaspidi me peame neid tegema, neid ellu viima. Seepärast, et maailm saaks korda seepärast, et nende ideoloogia, nende elamise viis saaksis võimule. Aga mida võib esineda ja eriti noorte seas on see, et on väga suur huvi vägivallatsejat, on need siis äärmuslased, vennad, lausa terroristid nende vastu ning neid võidakse ka järgida, neid võidakse matkida ja nendest võidaks iidolite, millest ei tohiks mööda vaadata ja mida kuuldes või nähes võiksid häirekellad tööle minna, on see, kui inimene kutsub üles riigikorda muutma. On see siis läbi sellesisulise kirjanduse või videote jagamise ja nende levitamise aga ka näiteks konkreetsete üleskutsete tegemisel, et praegust riigikorda või praegust elulaadi on vaja muuta ning me peame seda tegema näiteks läbi üles tõusta ja revolutsioonide või millegi muu vägivaldseks on oluline tähele panna ja ilmselt need inimesed, kes töötavad põhikooli kolmandas astmes ning keskkoolis, ütlevad, et aga enamik teismelisi noori arenevaid inimesi ongi mingil hetkel väga revolutsioonilised. Jah, ja see on väga õige oluline lihtsalt tähele panna seda, et kas see on inimese normaalne areng kus ta mõtlebki, milline riigikord on kõige õigem ja ollaksegi oma mõtetes võib olla mustvalgemad, kui muidu või kas on midagi, mis hõlmabki vägivalda ja hõlmadki potentsiaalseid tegusid ja kus kus on oht, et neid tegusid ja vägivalda päriselt viiakse ellu. Ja see on ja seda ohtu ei peagi tegelikult tavaline õpetaja, oskame hindama. On oluline, et info liiguks inimestele, kes oskavad seda ohtu hinnata ja nemad saavadki siis seda teha, vaadates, kas see on inimese tavapärane areng või see on midagi, mille pärast peaks muretsema.

Mis on aga need käitumuslikud jooned, mis võivad välja tulla ja mille puhul võiksid samamoodi need häirekellad tööle minna ja vajadusel see info siis ka erinevatele vajalikele osapooltele edastada? Hästi suur näitaja on see, kas suhtlus pere või sõprade või klassikaaslastega on muutunud. Kas inimene suhtleb samade inimestega või teiste inimestega? Kuidas ta suhtleb, kas need suhtlemisviisid on muutunud ja pereringis, aga miks mitte ka koolis võib juhtuda seda, et korraga hakkab muna õpetama kana? See on midagi, mis näiteks islamistide puhul on küllalt sage, et korraga näiteks noormehed hakkavad ütlema emadele, õdedele, miks mitte aga sõbrannadele, kuidas nad peaksid riides käima, kui kaetud nad võiksid olla, kui liberaalseid tegevusi nad võivad teha ja mida nad tegelikult peaksid tegema ja kelle sõnana peaksid kuulma. Üks oluline näitaja on ka see, et kes on need inimesed, keda kes ümbritsevad inimest, kelle pärast muretseda. Kas see seltskond on muutunud, kas ta on saanud uusi sõpru, ta on mõndades uutes liikumistes või ta suhtleb samamoodi vanade inimestega ja on küllalt palju näiteid inimestest, kes oma äärmusluse teekonnas eriti kui nad radikaliseerusid, liitusid mõne organisatsiooniga. Nad muutsidki täielikult seda seltskonda, kellega nad läbivad, küll aga on inimesi, kellel vanad sõbrad jäävad, aga nad hakkavad ka, käin muudes seltskondades. Seega ei ole sellist ühtset lahendust, et õpilane muutub viisil x või y. Neid erinevaid viise võib olla päris palju, küll aga on oluline märgata, et mis on need muutused olnud, eriti kui näiteks õpilane hakkab käima treeninglaagrites kogunemistel, kus siis treenitakse selleks, et võtta võim enda kätte või kus kogunemistel, kus siis räägitaksegi näiteks revolutsioonidest või b humaniseeritakse mingisuguseid inimgruppe kus levitatakse neid põhimõtteid, millest me just rääkisime. Kuigi see on midagi, mis käib alati kad ees, maja juures on välimuse muutusele oluline ka tähelepanu juhtida või seda laiemat tähele panna. See võib tulla puhtalt ka sellest, et noor muutub ja katsetab erinevaid stiile aga äärmusorganisatsioonid veel sageli on küllalt kindlad viisist, kuidas riietatakse mis on need sümboleid, mida kasutatakse. Kuidas on juuksed ja habe, kas siis aetakse juuksed täiesti ära või aetakse, tehakse meestele näiteks siilisoeng või vastupidi, kasvatatakse pikk habe. Kas naised hakkavad juukseid katma või mitte, et see on midagi, mida tähele panna? Alati see ei tähenda seda, et inimesed kindlasti radikaliseeruvad ja me ei tohiks teha õpilastele liiga, kui, kui näiteks moslemid perest pärit tütarlaps hakkabki mu juukseid katma, see võib olla väga normaalne osad oma protsessist tema arenemisprotsessist. Ent see võib olla märk ka radikaliseerumist ja võimu organisatsiooniga liitumisest. Samamoodi tätoveeringud, teatud ehted, kas kasutatakse teatud sümboleid või mitte ning äärmuslike sümbolite ja materjalide kogumine, sealhulgas enda jäädvustamine, nendega on siis tegemist näiteks raamatute, märkide, lippude või millegi muuga. Seega, kui on näha, et õpilased on hakanud ennast jäädvustama või kaasas kandma teatud teatud materjale, mis hõlmavad endast kas äärmuslikke põhimõtteid või hõlmavad sümboleid siis see on midagi, millel silma peal hoida see infoga siis vajalikele osapooltele edasi anda.
Ning midagi, mis ta võib olla keerukas jälgida, aga millel võimalusel hoida silm peal. Ja mis info tollega tegelikult klassikaaslased või teistelt inimestelt on, kui õpilase käitumine sotsiaalmeedias on muutunud näiteks ta on varasemast palju aktiivsem ja jagabki, siis äärmuslikke põhimõtteid kutsub üles revolutsioonile näitab ennast teatud sümbolitega koos või vastupidi, et see aktiivsus on järsult langenud, pigem endassesulgunud. Ning küsimused seoses enda identiteediga oma minapildiga, et kui on, kui õpilane hakkab enda olemasolu või ühiskondlikku kuuluvust kahtluse alla seadma, et ei ole kindel, kes ta on, mis ta tegema peaks, et sellised identiteediotsingud on midagi, mida sageli värbajad võivad ära kasutada, et kõik käitumuslikud jooned ja muutused neis taaskord on normaalne osa lapse arenemises täiskasvanuks. Mida siin tähele panna, on see, et mitte igale sellele arengule ei pea reageerima. Küll aga on oluline märgata, et kas need arengud hõlmavad endas siis äärmuslikke põhimõtteid või narratiivi või mitte.

Aga mis on need sümbolid, mida võivad siis õpilased kasutada? Need võivad olla peidetud, aga ka otsesed. On inimesi, kes ilmselt uhkusega kannavad näiteks teisest maailmasõjast pärit sümboleid, aga on ka neid, kes koguvad seda kirjandus või neid märke muid asju omakeskis ja näitavad ainult sarnaselt mõtlevatel inimestele või enda grupi liikmetele. Aga konkreetselt antud juhul räägime siis märkidest, aga räägime ka inimestest, keda need õpilased võivad soovida, matkida või kelle moodi olla. Käitumise puhul, aga ka näiteks terroriaktide elluviimise osas aga ka organisatsioonidest ja nendega seotud sümboolikast. Ning nagu mainitud, ma hakkan näitama pilte. Selleks et te saaksite mõned näited oma silme ette, ma ei too nende piltide allikaid välja sellepärast, et vähendada nende potentsiaalset levikut. Kindlasti võiks tundub muret, kui leiata õpilase sotsiaalmeedias või näiteks isiklikes esemetes või endas enda muide, riietuse juures, sellise sümboli tegemist on USA-s alguse saanud paremäärmusliku organisatsiooniga aatom, vahvam divisjon kes nii mõnegi riigis on terroristlike organisatsioonide nimekirjas antud sümbol on samuti midagi, mille pärast võiks muret tunda tegemist projektivisjoni sümboliga kuhu teadaolevalt on kuulunud ka vähemalt üks Eesti kodanik. Ning näiteks selline raamat, millest mõlema organisatsiooni liikmed lähtuvad Chamsmationi siig. Et kui õpilane juhtumisi peaks sellist raamatut kaasas kandma Fi joonistama kusagile seda pealkirja, et siis see on midagi, mille pärast võiks tundma muret ja anda ametivõimudele sellest teada. Virtuaalmaailmas liigub väga palju meem pilte kui on näha näiteks sõjariistadega inimesi tõstmas üht näpu, see on samuti midagi, mille pärast võiks muretseda sellised miinid, nagu antud pildil on. Liigu päris palju islamiäärmuslaste seas virtuaalkeskkondades. Ning igal pool maailmas tuntud Peppedeks roog. Teda on ka islamistid ja paremäärmuslased omaks võtnud ning selleks, et levitada oma mõtteid, näidata, et me oleme olemas, me oleme siin, on ka tema pandud siis nende eesmärki täitma. Võib, nagu näete, on teda kasutatud erinevatel viisidel, näitamaks siis neid põhimõtteid, neid tõdesid, milles siis äärmusorganisatsioonid lähtuvad. Et see võib tunduda võõrale inimesele, kes on valdkonnast väljas sellise toreda või mõttetu naljana. Ent tegelikult seal võib olla väga tõsised tagajärjed. Mispärast on oluline selliseid asju mitte tolereerida. Ja kui juhtumisi õpilased peaksid sellist sisu jagama, siis sellele ka kindlasti reageerima. Aga nagu näha, vähemalt üks asi, mis islamistid veel ja paremäärmuslaste tänapäeval on saama, on see, et kasutatakse sarnast meemi keelt ja sammu miimi maailmas virtuaalkeskkondades pärit tegelasi, midagi, mis on pärit intsel liikumisest, on on siis peki stressi kasutamine, üldjuhul inimesed ei too välja siis neid õpetuslike sõnu ja märksõnu, mis on antud visuaalil küll, aga kui õpilased peaksid selliste nimedega naisi välja tooma just võttes arvesse Station, hüperseksualiseeritud pekki on selline tavaline piiga, siis seal võib olla intserlikke jooni ja sellepärast võiks tunda muret. Ning ka meeste variandid sind seal maailmast kus on siis välja toodud Chad praed, aga kes siis selline neitsi, tavaline neitsi, kes kõnnib ringi? Need kujud võivad olla muudetud, aga see visuaalne keel on küllalt sarnane netikeskkondades, mida sih äärmuslased oma gruppides Chattides sotsiaalmeedia lehtedel jagavad tulles nüüd meemi maailmast offlaini, siis kui inimene jäädvustab ennast konkreetsete äärmuslike sümbolitega, siis see on midagi, mille pärast võiks muret tunda, kindlasti reageerida, näiteks Natsi-Saksa, Valipuga, või siis üks asi, mis on paremäärmuslikes liikumistes tänapäeval väga levinud, selline mustvalge luukerega mask antud pildil. Või siis sellel pildil, mis on tehtud ühest eestlasest.
Olulisel kohal on ka sümbolid, kuigi antud käemärk on osades keskkondades kasutatud kui OK märk siis enamjaolt paremäärmuslikes keskkondades kasutatakse seda näitamaks valge rassi ülemvõimu ning kasutatakse teadlikult ja tahtlikult liberaalide trollimiseks. Seda ilmselt tegid ka Ruuben, Kaalep ja Marin Le Pen. Kui Le Pen külastas Eestit. Kuigi EKRE ja Ruuben Kaalep ütles, et see märk ei ole midagi olulist ja see märk ei ole kuidagi rassistlik või äärmuslik siis Marin Le penni tiim ütles, et palun võtke see kohe sotsiaalmeediast maha. Säärast märki on kasutatud näiteks sinise äratuse liikmete poolt. Antud fotol on tegemist nende ühe jõulupeoistumisega, kus te näete, et mitte küll kõik, aga osad liikmed kasutavad sellist käemärki. Link on ka väga konkreetsed esemed, kuidas ära tunda, kui tegemist on äärmusliku organisatsiooniga antud pildil siis uudini sõdalaste Eesti liikmed kandvaks enda äratundmiseks siis nahk takiksid. Oluline on tähele panna seda konteksti, kuidas neid sümboleid on kasutatud. Antud pildil te näete Frögritivisjoni sümbolit nende logo ning siis nende endist liiget, kes nende sõnul on neid reetnud ning mis siis ootab teda selle reetmise eest. Kui õpilane või keegi teine peaks jagama sellist sisu, siis on väga oluline, et et inimesed, kes, kes selleni jõuavad, kes seda tarbivad, anneksid ametivõimudele sellisest infost teada, mida on näha, aga üha rohkem virtuaalmaailmas on see, et noored võivad matkida oma eeskujusid. Antud pildil on Elliot Rodgers, kes on intsel liikumise üks olulisi isikuid. On üks esimesi inimesi, kes intseli ideoloogiast lähtudes viis ellu terroriakti ja tappis mitu inimest seal, sealhulgas yhendust. Kui jagatakse tema pilte, siis on oluline vaadata ja panna tähele, mis kontekstis neid pilte jagatakse, kas ülistab või või mitte. Sama võib käia paremäärmuslaste kohta. Antud fotol on kraiss Churchilli tulistaja Brendunud harunud keda samuti päris palju paremäärmuslased idealiseerivad ja tahaksid olla tema moodi. Ning kui on märgata selle inimese näoga pilti postitusi, siis on oluline panna tähele, et mis see konkreetne sisu seal on. Ja seesama mõte kehtib ka näiteks Andres Breivik või mõne muu terroriakti ellu viinud inimese kohta kui jagatakse nendega seotud infot, kui jagatakse nende pilte, on oluline panna tähele, et mis kontekstis see on, kas see on ülistab või mitte. Mida võtta kaasa antud lühiloengust? Esiteks seda, et äärmuslus võib klassis esineda väga erinevatel viisidel, me tõime välja siin mõned, aga kindlasti on asjaolusid, mida me ei maininud. Aga üldjuhul õpilasel võivad esineda juba teatud äärmuslikud põhimõtted aga samas ka käitumuslikud jooned või teod, et on näha, et need mõtted on praktikasse viidud või soovitakse viia. Õpilased võivad ka kasutada teatud sümboleid ja neid ka soovida, levitada või konkreetselt levitadagi. Need näited, mis me tõime, ei kata kindlasti kõiki äärmuslikuideoloogiaid ja kõiki sümboleid, mida õpilased potentsiaalselt võiksid kasutada. See nimekiri ei ole lõplik. On oluline tähele panna, et internetis levivad meemide visuaalid on kiirelt muutuvad. Ning see, et täna kasutatakse Pepe Through küllalt palju, ei tähenda, et seda tehtaks homme. Seepärast on väga väga oluline, et õpetajad, aga teised inimesed on nende arengutega kursis ja ka näiteks õpilased ise annavad märku, et Ma nägin, et näiteks klassiõde või klassivend yks jagas siukest sümbolit. Kas on okei ja kui õpilased on seda teinud, siis õpetajad ka reageerivad. Tänan teid kuulamast. Ja nüüd järgmiste sammudena läheme praktilisemaks ning vaatama, millised on siis need harjutused, mida kasutatakse. Et toetada äärmusluse ennetamist klassiruumis.