Millised on töö otsimise viisid?

Töö otsimisel on kasulik valida mitu lähenemisviisi, sest siis leiad tõenäoliselt üles enamiku Sulle meelepärastest tööpakkumistest ja info Sinust jõuab ka tulevase tööandjani. Üsna suur osa töötajaid värvatakse avalike konkursside (tööportaalid, ettevõtete kodulehed, personaliotsingu- ja töövahendusettevõtted) teel, aga paljud tööandjad küsivad töötaja leidmiseks teavet ka oma tuttavatelt (isiklik ja töövõrgustik), vaatavad sotsiaalmeediat (Facebook, LinkedIn jt), korraldavad ettevõttesiseseid konkursse ja teevad otsepakkumisi.

Tööportaalides võid teha üldist otsingut või kitsendada valikut, näiteks määrata huvipakkuva valdkonna, eriala märksõna, asukoha, töötamise viisi, tööaja, -keele, -tasu, ettevõtte või organisatsiooni ja tööpakkumise aegumistähtaja.

Loo endale töövahenduskeskkondadesse konto. Kirjelda seal oma huvi, motivatsiooni, õpi- ja töökogemusi ning enda tugevamaid pädevusi. Värskenda profiili vastavalt sellele, kuidas end aja jooksul täiendad.

Tööpakkumisi leiad

Töö-, karjääri- või praktikamesse korraldavad igal kevadel nii Tartu Ülikooli valdkonnad ja instituudid (vt infot instituudi või valdkonna kodulehelt) kui ka näiteks Eesti Töötukassa.

Messidel saad kohtuda tööandjatega silmast silma (mõnikord ka virtuaalselt), koguda infot tööpakkumiste ja karjäärivõimaluste, tööandjate ootuste ja valdkonnas toimuva kohta. Sul on võimalus tutvustada end tööandjatele ja esitada neile küsimusi, et näidata üles oma huvi ja motivatsiooni ehk turundada oma teadmisi, oskusi ja kogemusi. Tööandjad omakorda on messidel selleks, et leida üles ja meelitada kandideerima parimad ja motiveeritumad talendid.

Et jääda võimalikule tööandjale positiivselt silma ja meelde, tasub end põhjalikult ette valmistada. Selleks mõtle läbi ja koosta plaan ning järgi seda.

  • Uuri eelnevalt, millised ettevõtted, asutused ja organisatsioonid messil osalevad.
  • Tutvu huvipakkuvate tööandjate kodulehtedel oleva infoga lähemalt.
  • Mõtle läbi küsimused, mida esitada. Näiteks võid uurida töökultuuri ja -korralduse, alustavale töötaja suhtes seatud ootuste ja tema arenguvõimaluste, kandideerimisprotsessi jm kohta. Su küsimused peaksid aitama Sul aru saada, kas see on koht, kus soovid töötada. Samal ajal pea meeles, et Sinu küsimused näitavad ettevõtte esindajale, milline on Su ettevalmistus, huvi ja motivatsioon.
  • Mõtle läbi, kuidas ennast tööandjale tutvustad. Ole valmis rääkima oma erialast, õpi- ja töökogemustest, valdkonnaga seotud huvist, lähematest ja kaugematest eesmärkidest, ootustest tulevasele tööandjale jne.
  • Tee vajaduse korral nii valmistudes kui ka tööandjaga vesteldes märkmeid. Talletatud info (sh kontaktandmed) võib Sind hiljem kandideerimisel aidata.
  • Võta tööandjatega julgelt kontakti, suhtle avatult ning näita üles oma huvi ja uudishimu pakutavate võimaluste vastu.
  • Kui vestluse alustamine tundub hirmutav, siis tuleta endale meelde, et tööandjad osalevad messidel just selleks, et leida uusi motiveeritud talente ja luua kasulikke kontakte.
  • Pea meeles, et iga vestlus on hea võimalus harjutada kontakti loomise, suhtlemise ja ka info kogumise oskusi.
  • Pärast messi võid julgesti ühendust võtta tööandjatega, kellega vesteldes jõudsid arusaamiseni, et sooviksid nende ettevõttes töötada. Tuleta end neile meelde, uuri töövõimaluste kohta jne.

Värbamis- ja personaliotsingufirmad pakuvad oma teenuseid nii tööandjatele kui ka tööotsijatele. Tööd otsides võid võtta nendega ühendust või liituda nende talendipangaga, et saada infot enda ootustele ja kogemustele vastavatest tööpakkumistest. Kandideerides saad neilt tagasisidet oma väljavaadete ja värbamisprotsessi kohta.

Paljudel (suurematel) ettevõtetel, asutustel ja organisatsioonidel on kodulehel karjäärirubriik, kust võid leida infot vabade töökohtade, praktikavõimaluste, konkursside ja ürituste kohta. Hoia silm peal huvipakkuvate ettevõtete kodulehel avaldatud infol, otsi ootustele vastavaid tööpakkumisi ja nende leidmisel kandideeri. Teavet atraktiivsete ettevõtete kohta pakub näiteks igal aastal uuringufirma Instar korraldatav tööootuste ja tööandja maine uuring.

Uuri põhjalikult võimaliku tööandja kodulehel ja sotsiaalmeedias avaldatud infot. Mõtle sellest lähtudes läbi enda eesmärgid, ootused, oskused ja kogemused. Kaalu, mida Sina saad tööandjale pakkuda ja millega kasulik olla, milliseid ettevõtte eesmärke saad aidata täita või milliseid probleeme lahendada, miks soovid nende heaks töötada, millist kasu loodad sellest koostööst saada jne.

Tööandjaga ühendust võttes võid näiteks uurida, kas ja milliseid tööpakkumisi on neil lähiajal tekkimas, milliste ülesannete täitmiseks vajaksid nad lisatööjõudu, milliste teadmiste, oskuste ja kogemustega spetsialiste neil tarvis on jne. Sa võid ka saata tööandjale oma CV koos kaaskirjaga. Isegi kui tööandjal pole Sulle hetkel midagi pakkuda, jääb info Sinu kohta tema andmebaasi ja vajaduse tekkides saab ta ühendust võtta.

Räägi oma kursuse- või rühmakaaslaste, labori või uuringurühma liikmete, uurimistöö või praktika juhendajate, pereliikmete, sõprade, tuttavate, mõne projekti kaasosalise, koori- või trennikaaslaste ja teistega sellest, et otsid tööd. Kirjelda, milline võiks see töökoht olla, ja palu neil omakorda seda teavet jagada. Alati ei pruugi neil olla täpselt seda infot, mida otsid, kuid nende suhtlusringis võib olla inimesi, kellest võib töö leidmisel kasu olla.

Mõnikord võid tunda teistelt inimestelt abi küsides ebamugavust, tõrget, tunnet, et kasutaksid otsekui teisi ära. Kuid me kõik suhtleme inimestega iga päev isiklikult ja tööalaselt, tunneme üksteise vastu huvi, jagame ideid, teadmisi ja soovitusi ning aitame vajaduse korral üksteist. Teabe jagamine oma tööotsingute kohta on üks osa sellest.

Sotsiaalmeediaplatvormid LinkedIn, Instagram, Twitter, Facebook, Youtube jt sobivad hästi tööalase suhtlusvõrgustiku loomiseks ja laiendamiseks, info vahetamiseks, eneseturunduseks, erialaliitude või -rühmadega ühinemiseks, juurdepääsuks tööpakkumistele jm. Vaata oma sotsiaalmeedia kontod teadlikult üle, sest need on otsekui Sinu visiitkaart. Mõtle näiteks läbi, millist kanalit ja mis eesmärgiga Sa peamiselt kasutad; millisena soovid end maailmale näidata; mida tahaksid, et inimesed Sinust teaksid nii tööga seoses kui ka muudel aladel; milles oled väga hea; mille üle oled uhke; millist sisu ja fotosid Sa jagad jne. Selle põhjal saad kujundada sotsiaalmeedias endale sobiva kuvandi. Tee muu hulgas  oma konto(de)l läbimõeldud postitus sellest, milliseid töövõimalusi otsid ning milliseid oskusi ja kogemusi on Sul tööandjale pakkuda.

Ettevõtted kasutavad LinkedIni, Twitterit, Instagrami ja teisi platvorme selleks, et tutvustada oma kultuuri, väärtusi ja arendustööd. Jälgi Sulle huvipakkuvate ettevõtete ja juhtide sotsiaalmeediapostitusi.

Erialaliitude sotsialmeediakanalites saad osaleda aruteludes, jagada oma mõtteid, näidata oma motivatsiooni ja huvi, küsida asjakohaseid küsimusi. Tööpakkumiste gruppides ja keskkondades (nt Facebook, LinkedIn) on Sul võimalik jälgida, mis tööturul toimub.

Vabatahtliku või kohustusliku praktika käigus laieneb Su silmaring, Sa saad omandada ja rakendada teadmisi ning eriala- ja üldoskusi. Praktika on väga hea võimalus kogeda, kas ja kuidas konkreetne töö, ettevõte ja keskkond Sulle sobib.

Veelgi enam, praktikakoha tundmaõppimine ja seal töötamine võib pakkuda väärtuslikke tulevikuväljavaateid: päris sageli juhtub, et tööandja pakub töökohta asjalikule praktikandile, kelle töössesuhtumisest ja töötamisest, oskustest, meeskonnatööst ja arengukohtadest on tal tekkinud hea ettekujutus.

Kui Sul on seljataga tore praktikakogemus ja sooviksid samas ettevõttes ka tööle asuda, pöördu julgelt oma tööandja poole ja uuri, kas tal on Sulle pärast ülikooli lõpetamist sobivat tööd pakkuda.

Kui lisad kirjelduse läbitud praktika kohta oma kandideerimisdokumentidesse, näitab see tööpakkujale, et oled aktiivne, uudishimulik, motiveeritud ja õpihimuline ning see võib suurendada Sinu võimalusi töö leidmisel.

Vabatahtlikuna tegutsemine pakub positiivset emotsiooni ja avardab maailmapilti, võimaldab end arendada ja proovile panna, omandada uusi oskusi, teadmisi ja kogemusi ning luua uusi tutvusi. Lisaks võivad vabatahtliku töö käigus kohatud inimesed ja koostööpartnerid jagada Sulle infot mõnest sobivast tööpakkumisest või olla väärt soovitajateks kandideerimisel.

Töö otsimisel on kasulik vabatahtlikus tegevuses omandatud kogemused kirja panna vabatahtliku passi. Seda saad kasutada koos CV-ga enda kogemuse tõendamiseks.

Accept Cookies