KOKKUVÕTE
Laste uurimine erineb oluliselt täiskasvanute uurimisest ning erivajadustega laste uurimisel tuleb veel lisaks arvestada lapsel täheldatud iseärasustega.
Uuringut kavandades ära unusta, et:
- lapsi uurides on suurem osakaal vaatlusel ja kui vähegi võimalik, jälgi lapsi nende loomulikus keskkonnas;
- kui kasutad teisi uurimismeetodeid, siis ole valmis last juhendama ja vajadusel ka õpetama (standardiseeritud testide kasutamisel tuleb lähtuda testimanuaalist);
- mida väiksem laps, seda mängulisem peaks uurimine olema;
- mida väiksem laps, seda vähem saad toetuda kõnele, mistõttu tuleb eriliselt hoolikalt läbi mõelda uuringu verbaalne külg – kuidas last juhendada ja mida lapselt vastuseks oodata;
- erivajadustega laste uurimisel võib tekkida vajadus muuta ülesandeid lihtsamaks, juhiseid konkreetsemaks, esitada rohkem näiteid või teha isegi koos lapsega;
- asjasse on segatud ka lapsevanem.