Mõttehetk Mis on kolm põhjust, miks tulid õppima Tartu Ülikooli ja just selle õppekava alusel? Millised on Sinu 3–5 ootust ülikooliajaks – mida soovid õpingute jooksul teada saada, teha, kogeda? |
Kui mõtled oma soovidele ja unistustele, võimaldab see leida Sul eesmärgid, millele õpingute käigus keskenduda. Kitsamalt võttes aitavad selged eesmärgid valida õpisuunda ning mooduleid enda ja teistest õppekavadest, leida kasulikke valik- ja vabaaineid ning planeerida õpirännet ja praktikavõimalusi. Laiemalt sõltub eesmärkidest ka see, kui palju ja milliseid valikuid teha väljaspool õppetööd – kuhu tahad kuuluda ja panustada, kellega suhelda, millisteks tegevusteks tahad veel aega leida jms. Näiteks kui Sinu eesmärk on pühenduda erialaõpingutele, olla aktiivne tudeng, saada palju uusi sõpru ja teha koos ägedaid asju, siis erinevad sinu plaanid ilmselt selle üliõpilase omadest, kelle eesmärk on keskenduda tööle ja saada kõrgharidus võimalikult vähese pingutusega.
Plaanide tegemisel tuleb peale eesmärkide seadmise hinnata ka hetkeseisu ja koostada tegevuskava, kuidas jõuda praegusest punktist oma eesmärkideni.
1. Kuhu tahad jõuda? Sõnasta eesmärgid Mida soovid saada ja saavutada? | 2. Kus Sa oled? Tee kindlaks hetkeseis Mida oled seni teinud? Mis on Sul juba saavutatud? | 3. Kuidas Sa sinna saad? Koosta tegevus- ja ajakava Millised on Su võimalused oma eesmärgi poole liikumiseks? Mida saad ja tahad teha? Mida, millal ja kuidas teed? |
Õpinguaegsete plaanide tegemine ja järgimine nõuab Sinult mitmesuguseid oskusi ja omadusi.
Õpingute planeerimisel tasub alustada eneseanalüüsist. Kui tead, mis Sulle huvi pakub ja sobib, siis on lihtsam oma teekonda kujundada ja selged sihid seada. Mõtle järgmistele küsimustele.
Ülikooli õppekavad ja õpivõimalused on väga mitmekülgsed ja paindlikud. Oma plaanide koostamisel tasub teada kõiki valikuvõimalusi ja neid tuleb osata siduda isiklike huvide, arengu- ja tulevikuplaanidega. Mõtle järgmistele küsimustele.
Planeerimisel tuleb arvesse võtta enda huvisid, oskusi, omadusi, väärtushinnanguid ja eesmärke ning siduda need ülikooli õpi- ja muude võimalustega. Mõtle läbi ja kirjuta üles vastused järgmistele küsimustele.
Eesmärgipärane tegutsemine aitab plaane ellu viia ja tulemusi saavutada. Hinda enda tegutsemisvalmidust järgmiste küsimuste abil.
Õpinguaegsete plaanide tegemisele annab hea raamistiku see, kui teada üldisi õppekorralduslikke põhimõtteid:
Õpingute plaan aitab hoida fookust ja kontrollida, kas oled õppimisega järje peal ning vajadusel saad oma plaani muuta! Meeles tasub pidada, et ükski plaan ei ole igavene. Muutume ja areneme ise, muutub maailm meie ümber, tekivad uued sihid, võimalused või takistused. Siis saad oma plaane korrigeerida: hinnata hetkeseisu, seada uued eesmärgid, uurida võimalusi ja koostada uus tegevuskava.
Õpinguaegsete plaanide tegemiseks vajalikku infot ja tuge võid leida ÕIS-is õppekava uurides ja õpinguid sissejuhatavates õppeainetes osaledes. Õppekorralduslikes küsimustes pöördu julgesti oma instituudi või valdkonna õppekorraldusspetsialisti poole, õppekava sisu teemal võta ühendust oma õppekava programmijuhiga. Samuti võid pidada nõu nõustamiskeskuse karjäärinõustajaga.