Õppimine ja õpetamine tehisintellekti ajastul: kuidas kasutada tekstiroboteid õppetöös
Praktilist õppijale
TI rakenduste abi võib kasutada mitmesuguste sisuliste probleemide lahendamisel. Siin on mõned ideed, kuidas TI rakendused võiksid sind õppimisel toetada.
- Küsi TI rakenduselt näiteid õpitava teema, oma iseseisva ülesande (sh lõputöö) probleemipüstituse või uurimisprotsessi kohta. Lase TI rakendusel endale mõnd keerulist teooriat lihtsamalt selgitada või palu abi kirjutamistõkke ületamiseks (nt „Millest peaksin alustama lõputöö kirjutamist, kui mul on valge paberi hirm?“).
- Kasuta valitud TI rakendust kui arutelukaaslast, mis aitab sul ideede üle mõtiskleda – see on eriti kasulik juhul, kui tunned, et su küsimused võivad juhendaja silmis rumalad tunduda (tegelikult pole rumalaid küsimusi muidugi olemas). Palu näiteks tagasisidet oma püstitatud uurimiseesmärgi või uurimisküsimuste kohta.
- Küsi tekstirobotilt nõu sünonüümide kohta, mida saaksid kasutada teaduslike allikate leidmiseks. Allikate endi kohta küsides ole ettevaatlik, sest see võib teinekord lõppeda tekstiroboti välja mõeldud ehk hallutsineeritud viidetega. Eriti just tasuta TI rakenduste puhul on viipa kirjutades mõttekas lisada täpsustus „Soovita mulle päriselt eksisteerivaid allikaid“.
- Kasulike allikate leidmiseks saad alati pöörduda hoopis TÜ raamatukogu kaudu ligipääsetavate teadusinfo andmebaaside poole. Andmebaaside kasutamise kohta vt lähemalt TÜ raamatukogu kodulehte, lisaks vt ka Infootsingu põhimõtted.
- TI rakendused aitavad ka tehnilisemat laadi ülesannete puhul. Proovi näiteks küsida juhised statistiliste meetodite, andmete visualiseerimise tehnikate või tulemuste tõlgendamise lihtsustamiseks, täpsustamiseks. Vajaduse korral saad TI rakenduste abil proovida tuvastada ka programmeerimisega seotud probleeme.
TI-l põhinevad tekstirobotid võivad osutuda kasulikuks tekstiga töötamise eri etappides.
- Paremad TI rakendused võivad olla kasulikud mõnest mahukast allikast esmase ülevaate saamiseks. Ära siiski TI rakenduse toodetud infot kunagi oma töösse kopeeri.
- TI rakendusi saab kasutada teksti(osa)de tõlkimiseks. Erinevad TI rakendused (nt Microsoft Copilot, ChatGPT, DeepL) võivad teksti näiteks inglise keelest päris hästi eesti keelde tõlkida, kuid säilita valvsus, sest automaattõlkes tuleb vahel ikka ette keeleliselt konarlikke lauseid või tähenduselt sobimatuid sõnu. Pane tähele, et automaattõlkeks saab kasutada ka muid rakendusi, nagu Tartu Ülikooli keeletehnoloogia uurimisrühma arendatud vabavaraline Neurotõlge. Meie kohalikke rakendusi ja nende eeliseid on oluline tunda, näiteks Neurotõlke teeb eriliseks võimalus tõlkida lausa 23 soome-ugri keeles.
- Võid ka proovida lasta TI rakendusel oma teksti toimetada, näiteks noppida sealt välja sõnakordusi või lühendada lauseid. TI rakenduse toimetatud tekst vaata kindlasti lõpuks ise üle: sina oled autor ja vastutad esitatava töö kvaliteedi eest.
- TI rakendused võivad olla kasulikud ka akadeemilise väljendusviisi õppimisel. Lase tekstirobotil sõnastada oma vastus eri rollides, täpsustades viibas näiteks „Oled … valdkonna teadlane“ või „Oled magistritöö juhendaja“.
- TI rakendused võivad olla abiks teksti eri osade vormistamisel. Näiteks lase tekstirobotil vormistada viited korrektseks. Samuti saab TI rakenduste abiga täpsustada töö struktuuri, sh korrigeerida struktuuriosade omavahelist jaotust.
Loe lisaks:
- TI kasutamine kirjutamisel https://www.teadustekst.ut.ee/chatgpt-ja-teised-tekstirobotid/
- ChatGPT soovitused õppijatele https://openai.com/chatgpt/use-cases/student-writing-guide/
Ülesanne
Üliõpilane Riina sai kursusel ülesande anda tagasisidet kaasõppija Mari koostatud tööle. Mari töös oli esitatud alljärgnev kasutatud allikate loend. Riinale tundus asi kahtlane, sest ta oli selle ülesande tegemiseks õppejõu soovitatud allikate loendi ise läbi töötanud ja Mari töös esitatud allikad ei olnud sellega kooskõlas. Riina tahtis Mari allikate kohta tagasisidet anda, selleks asus ta esmalt Mari esitatud allikate korrektsust üle kontrollima. Kas Riina leidis sellised allikad?
- Argus, Reili. 2003. Laste keeleline areng. Tallinn: Koolibri.
- Argus, Reili, Merike Tammemägi, Tiia Tulviste, & Urve Alas. 2021. Mitmekeelsus Eestis. Tartu Ülikooli Kirjastus.
- Kõrgesaar, Eva, & Kristi Kapanen. 2015. Laste keele omandamine: sotsiolingvistiline ja psühholingvistiline perspektiiv. Keele ja Kirjanduse Instituut, Tartu Ülikool.
- Schults, Anu, Tiia Tulviste, & Anna Vihman. 2013. Laste keeleomandamine ja areng. Psühholoogia teadusajakiri, 24, lk 35–46.
- Tulviste, Tiia. 2011. Psühholingvistika: Keele omandamine ja kognitiivsed protsessid. Tartu Ülikooli Kirjastus.
- Vihman, Anna. 2018. Keeleõppe meetodid ja õppija areng. Keeleteaduse ja keeleõppe ajakiri, 17, lk 62–75.
- Argus, Reili 2003. Lastekeelest ja selle uurimisest. – Oma Keel 1, 26-32.
- Argus, Reili; Rüütmaa, Tiina; Verschik, Anna 2021. Mitmekeelsus, esimese ja teise keele omandamine: peamistest teooriatest, uuringutulemustest ja õpetamismeetoditest: kirjandusülevaade. Tallinna Ülikool (raamatu käsikiri)
- Kõrgesaar, Helen; Kapanen Airi 2016. Kust see laps need laulud võtab ehk keeleline sisend ja väljund luubi all. – Eesti Rakenduslingvistika Ühingu aastaraamat, 12, 125–139.
- Schults, A., Tulviste, T., Kaljumäe, K. 2013. Eesti laste esimesed sõnad: MacArthuri-Batesi suhtlemise arengu testi tulemused. – Eesti Arst, 92(1), 21–27.
- Tulviste, Tiia 2011. Psühholoogia ja keeleteaduse piirimail – psühholingvistika. – Oma Keel 2, 5-10.
- Vihman, Virve-Anneli 2018. Pilk laste keeleomandamisele. Teoreetilistest alustest ja kvantitatiivsetest lähenemistest. – Keel ja Kirjandus 8–9, 622–642
Kui Riina Mariga hiljem vestles, ütles Mari, et kasutas töö koostamiseks TI-d ja koostas järgmise viiba: “Kirjutan kodutööd teemal laste keeleline areng, mitmekeelsus Eestis, laste keele omandamine: sotsiolingvistiline ja psühholingvistiline perspektiiv, laste keele omandamine ja areng, keeleõppe meetodid ja õppija areng. Koosta mulle selle töö kokkuvõte koos allikaviidetega ja kasutatud allikate loeteluga. Kasuta vähemalt 6 allikat.“
Proovi küsida enda valitud teema kohta sarnast viipa kasutades vähemalt neljalt tekstirobotilt teemakohaseid allikaid. Millised allikad saad? Kontrolli üle, kas need allikad on tõesed ja ka korrektselt vormistatud. Mida sa sellest järeldad?
Tuleta meelde siinses õppematerjalis antud viiba koostamise soovitusi ja analüüsi, miks siin ülesandes esitatud viip ei anna head tulemust.