Teema 1: Mis on üliõpilaste digitaalne kodanikuosalus?
Selle teema õpieesmärk on mõista õppijate digitaalse kodanikuosaluse kontseptsiooni. Õppijatele tutvustatakse kodanikuosalsue, digitaalse kodanikuosaluse ja üliõpilaste digitaalse kodanikuosaluse mõistete erinevusi. Teema keskendub õppijate digitaalse kodanikuosaluse baasteadmiste andmisele.
Üliõpilaste digitaalne kodanikuosalus hõlmab laia valdkonda ja läbib erinevaid termineid:
Kodanikuosalus on üksikisiku või rühma kaasamise vorm, mis keskendub osalemisele kas poliitilises tegevuses, kogukonna tegevuses või mõlemas (nt hääletamine, kogukonna koosolekutel osalemine, riigiametnikega ühenduse võtmine, protestides osalemine, petitsioonide allkirjastamine või oma kogukonna kohta artiklite kirjutamine). Kodanikuosalus on pühendunud olemine kogukonna parimatele huvidele ja keskendub paremale ja demokraatlikule elukvaliteedile.
Digitaalne kodanikuosalus viitab kodanikuosalusele, mis toimub digivahendite kasutamise kaudu. See hõlmab tavapärasemaid tegevusi (nt uudiste lugemine ja levitamine, e-kirjade kirjutamine valitud esindajale või kogukonnaorganisatsioonile või kuulimine veebipõhisesse ülikoolilinnakusse või kogukonnagruppi) ja digitaalse suhtluse vorme (nt ajaveebi kirjutamine, petitsiooniplatvormi või ühisrahastuse platvormil lehe loomine sotsiaalvõrgustike tööriistu kasutades).
Üliõpilaste kodanikuosalus tekib siis, kui üliõpilased osalevad kõrgkoolides kodanikutegevuses. Need tegevused võivad olla kas valikulised (nt vabatahtlik töö üliõpilasliidus, mentorina tegutsemine) või osa õppeprogrammi(de)st (nt praktiline õpe kursuse raames).
Üliõpilaste digitaalne kodanikuosalus hõlmab nii kodaniku- kui ka digitaalset komponenti: see viitab üliõpilaste kodanikuosalusele, kasutades digivahendeid oma kodanikutegevuse tutvustamiseks ja läbiviimiseks.
Enesekontrolli test