Ülikoolipoolne juhendaja teeb praktika sissejuhatuse

Selles osas selgitatakse, kuidas üliõpilane praktikaks valmistub. Saad teada, millised ülesanded üliõpilane enne praktikale minekut peab sooritama ja millised suunised ülikool talle annab. 

Mis on praktika sissejuhatus?

Ülikooli eesmärk on üliõpilasi praktikaks võimalikult hästi ette valmistada.  

Praktika sissejuhatuses saab üliõpilane ülevaate praktika üldistest eesmärkidest ja protsessist ning nõuetest ja suunistest praktika edukaks läbimiseks. Lisaks on ülikooli/instituudi poolt olemas praktikakirjeldus ja ootused praktikabaasi juhendajale, mida üliõpilane saab jagada.

Ülikoolipoolne juhendaja ja üliõpilased arutlevad järgmistel teemadel:

Mis on praktika? 

Praktika on õpitud teadmiste rakendamine ja kinnistamine reaalses elus. 

Kõrgharidusstandardis on praktika defineeritud nii: ”Praktika on õpiväljundite saavutamise sihipärane tegevus, mille eesmärk on rakendada õpitud teadmisi ja oskusi õppeasutuse määratud vormis ning juhendaja juhendamisel töökeskkonnas”.

Õppekavas on praktika õppeaine eriliik. Näiteks Tartu Ülikooli majandusteaduskonna bakalaureuse õppekavades on praktika maht on 6 EAP (156 tundi tööd, sellest 4 tundi seminare, 140 tundi tööd organisatsioonis, 12 tundi analüüsi osa. Vaata täpsemalt https://sisu.ut.ee/praktikamajanduses/avaleht.

Kuidas praktika toimub?

Praktika protsess hõlmab praktikapoolte (üliõpilane, praktikajuhendaja, ülikoolipoolne juhendaja) tegevusi praktika kolmes etapis: enne praktikat, praktika ajal ja pärast praktikat. Näited tegevustest:

Praktika eesmärgi püstitamine SMART mudeli järgi. Eesmärk vastab mudelile, kui see on konkreetne (Specific), mõõdetav (Measurable), saavutatav (Achievable), asjakohane (Relevant) ja tähtajaline (Timely).

Praktika sooritamise aja määramine (nt suvel, sobival ajal aastaringselt, õppekavas ettenähtud perioodil)

Praktika sooritamine (lepingu sõlmimine, juhendajalt tagasiside saamine jne)

Pärast praktikat eneseanalüüsi tegemine STARR metoodika järgi:
S – situation: olukord, kus kogemus saadi (nt töökoha kirjeldus);
T – task: ülesanded ja rollid, mida praktikal täideti;
A – activities: tegevused ja meetodid; 
R – results: kõige olulisemad tulemused; 
R – reflection: analüüs, milles selguvad praktika käigus saadud pädevused ja arenguvõimalused. 

Praktikaaruande koostamine ja kaitsmine

Praktikaaruande vorm ja hindamine on määratletud instituudis. Praktikaaruande hindamise eesmärk on anda üliõpilasele tagasisidet tema oskuse kohta oma õppimiskogemust analüüsida.

Kus on võimalik praktikat sooritada?

Praktikat on võimalik läbida erinevates töökeskkondades, näiteks mõnes eraettevõttes, avaliku või kolmanda sektori organisatsioonis, sTARTUPlab´is, aga ka projekti-, juhendamis- või uurimispraktikana ülikoolis või mujal nii Eestis kui välismaal. 

Ülikool suunab üliõpilast valima praktikakohta, mis on seotud tema õppekava ja/või huviga ning mis võimaldab tal areneda. Toimumiskoha järgi saab praktikat määratleda järgmiselt:

Millised on nõuded praktika läbimiseks?

Nõuded üliõpilasele praktika läbimiseks määratletakse õppekavas oleva praktika ainekavas

Kuidas praktika edukalt läbida? 

Ülikoolipoolne juhendaja annab üliõpilastele soovitusi ja nõuandeid praktika edukaks läbimiseks, ühiselt analüüsitakse võimalikke riske ja nende maandamise võimalusi.

Kuidas praktika sissejuhatus on korraldatud?

Praktika sissejuhatus võib olla korraldatud ühe või mitme seminarina, infotunnina või muul moel. See on kirjeldatud praktika ainekavas. Ülikoolis on olemas alati isik, kes õppekava praktikat koordineerib. 

Miks on praktika sissejuhatust vaja?

Praktika sissejuhatus aitab üliõpilasel saada kiire ülevaade sellest, mida praktika endast kujutab, millised on ootused ja nõuded üliõpilasele, mida ta tegema peab. Üliõpilasel võimalik kohe alguses oma aega ja tegevusi õigesti planeerida ning praktika ladusalt ja edukalt läbida. Kui üliõpilasele on selged tema ülesanded, aitab see ennetada potentsiaalseid probleeme ja takistusi praktika ajal.

Praktika sissejuhatus suunab üliõpilast mõtlema, kuhu ta soovib praktikale minna ning mida ta peab sobiva praktikakoha leidmiseks tegema. 

Kui üliõpilane on praktika sissejuhatuses sooritanud eneseanalüüsi ülesanded ja tutvunud erinevate praktikavõimalustega, oskab ta teadlikumalt valida praktikakoha ja see teeb praktikajuhendaja jaoks juhendamise lihtsamaks. 


E-kursuse ekspertarvamus on toetatud EL projektist Edu&Tegu.


Töö- ja praktikapakkumised


Võimalus üliõpilasele

Autoriõigused Tartu Ülikool. Autor Anneli Lorenz

Accept Cookies