Probleemipõhine õpe kõrgkoolis
7. Probleemipõhise õppe koht õppekavas
Kui probleemipõhist õpet kasutatakse tervikliku metoodikana, mõjutab see rohkem kui ühte õppeainet, see võib mõjutada lausa tervet õppekava. Probleemipõhise õppe kolm peamist eripära, millega tuleb arvestada on järgmised: lõimimise suur maht, ülekantavate pädevuste oluline roll ning püsivate meeskondade kasutamine. Nende aspektide olemasolu mõjutab nii eesmärgistamist õpiväljundite kavandamisel kui hiljem nende õpiväljundite saavutatuse hindamist. Probleemipõhist õpet kavandades tuleb õppejõududel teha rohkem koostööd, sest probleemid on tavaliselt ainetevahelised ning eeldavad lõimitud lähenemist.
Mis eristab probleemi lahendamist kui aktiivõppe meetodit probleemipõhisest õppest kui metoodikast?
Millega arvestada probleemipõhise õppe kavandamisel?
- Õppeprotsess peab olema tavalisest selgemini määratletud. Selles tuleb eristada rühmas tehtav töö üksi tehtavast, kontaktõpe iseseisvast tööst, õppemeetodid hindamismeetoditest. Kindlasti tuleb eraldi lahti seletada probleemide kolm etappi: rühmas kontaktõppes, iseseisvalt ning jälle rühmas kontaktõppes töötamine.
- Kui kasutatakse ainult probleemipõhise õppe metoodikat, peavad probleemid katma kõik õppeterviku õpiväljundid.
- Probleemipõhist õpet kavandades võib tavalisest julgemini õpiväljunditena määratledada ülekantavaid pädevusi. Et õpiväljundeid tuleb hinnata, siis peavad ülekantavad pädevused kajastuma ka hindamiskriteeriumides. Hinnata võib kas kujundavalt õppeprotsessi kestel või kokkuvõtvalt selle kestel ja lõpus. Metoodika julgustab mõtlema koostööoskusele, teabe otsimise ja probleemilahenduse oskusele, selgele eneseväljendusele ning konfliktilahendusele.
- Probleemipõhise õppe metoodikat võib rakendada kogu kõrgkoolis, aga alguses on lihtsam katsetada ühe mooduli või õppekava peal. Nii tekib üliõpilastel kogemus selle metoodikaga ning risk suuremate tervikute puhul on väiksem.
- Probleemid on loomult tihti lõimitud, mistõttu võib kavandada ka lõimitavaid teemasid või pädevusi (ehk lõiminguaspekte) ühendavaid teemasid (ehk lõimingutsentreid).
Rohkem infot lõimimisvõtetest on kirjas kutseõpetajatele mõeldud juhendmaterjalis http://www.ekk.edu.ee/vvfiles/0/l6imimise_juhendmaterjal_kokku.pdf. Leheküljed 9, 10, 28-32 ja lisa.
NÄIDE: Aalborgi mudel projekti formaadis probleemipõhise õppe korraldamisest
|