Mina ja minu õpingute mõjutajad
MINA JA MINU ÕPINGUTE MÕJUTAJAD
Õppimist ja töötamist mõjutavad paljud tegurid. Need võivad olla seotud inimese enda isiksusega (nt huvid, kogemused, isikuomadused, enesehinnang, tervis jne), teiste inimestega (nt perekond, sõbrad, töökaaslased), elukohaga, majanduslike võimalustega, õppe korraldusega jne. Erinevatel eluetappidel võib nende tegurite mõju suurus olla erinev. Enda praegusi õpinguid mõjutavate võimaluste ja piirangute tundmine aitab seada realistlikke eesmärke ja koostada isiklikku õpitegevuste plaani. Nimeta 3 enda omadust või oskust, mille üle sa tõeliselt uhke oled! Kuidas need omadused või oskused õppimist toetavad? Järgnevad ülesanded aitavad saada endast teadlikumaks.
Täida eneseanalüüsi töölehed ja lisa need oma isiklikku arengumappi.
MILLINE MA ENDA ARVATES OLEN? või MINU ISIKSUS
MINU VÄÄRTUSED A või MINU VÄÄRTUSED B
Osa inimestest usub, et võimekust saab tegutsedes arendada ja igas valdkonnas on võimalik senisest paremaks saada. Sellist mõtteviisi nimetatakse juurdekasvu ehk arenguuskumuseks. Mida enam inimene usub enda muutumisvõimesse, seda paremini tuleb ta toime ka raskuste ja ebaeduga. Olles veendunud, et mistahes valdkonnas on võimalik senisest suurema meisterlikkuseni jõuda, seavad arenguuskumusega inimesed endale ka uusi eesmärke ja otsivad võimalusi nende saavutamiseks. Ebaõnnestumist võtavad nad õppimise loomuliku osana ja näevad selles pigem võimalust uute lahenduste otsimiseks, edasi harjutamiseks. Nad tunnevad rõõmu nii pingutusest endast ka väikestest edusammudest. Arenguuskumus toetab õppimist. Jäävususkumusega (kinnistunud mõtteviisiga) inimeste arvates võimekus ja teised isikuomadused ei muutu. Seepärast ei näe nad pingutamisel erilist mõtet ja annavad kergesti alla ettetulevate raskuste ilmnedes. Rahulolu tekitab ainult hea tulemus (mitte enda tegevus ja areng). Ebaõnnestumiste põhjusena näevad jäävususkumusega inimesed oma võimete ja suutlikkuse piiri. Negatiivset tagasisidet võtavad nad isikliku lüüasaamise märgina ja pigem väldivad olukordi (nt millegi uue katsetamine, uue teadmise omandamine), millega toimetulekus kindlad pole. Võimekust saab tegutsedes arendada. Uute teadmiste ja oskuste omandamine, eesmärkide seadmine ja pingutamine nende saavutamisel aitavad edu saavutada. Analüüsi enda mõtteid, hoiakuid ja käitumist. Kas sulle on omasem pigem arenguuskumus või jäävuskumus?
Koosta mõttekaart (ideekaart, mind map) enda praegusi õpinguid mõjutavatest teguritest. Enesehindamine Kasuta arengumappi kogutud enesekohast infot oma õpieesmärkide seadmisel õpitee kavandamisel!