Mina ja minu õpingute mõjutajad

 MINA JA MINU ÕPINGUTE MÕJUTAJAD

Õppimist ja töötamist mõjutavad paljud tegurid. Need võivad olla seotud inimese enda isiksusega (nt huvid, kogemused, isikuomadused, enesehinnang, tervis jne), teiste inimestega (nt perekond, sõbrad, töökaaslased), elukohaga, majanduslike võimalustega, õppe korraldusega jne. Erinevatel eluetappidel võib nende tegurite mõju suurus olla erinev. Enda praegusi õpinguid mõjutavate võimaluste ja piirangute tundmine aitab seada realistlikke eesmärke ja koostada isiklikku õpitegevuste plaani.

mote Nimeta  3 enda omadust või oskust, mille üle sa tõeliselt uhke oled!

Kuidas need omadused või oskused õppimist toetavad?

Järgnevad ülesanded aitavad saada endast teadlikumaks. 

Õppimise seisukohalt on olulised inimese uskumused selle kohta, kuidas teadmisi omandatakse, eesmärke saavutatakse, millest on tingitud õnnestumised ja ebaõnnestumised, kas võimed ja oskused on sünnipärased ja muutumatud või on neid võimalik edasi arendada. Erinevate uskumustega inimesed tegutsevad õppides või töötades erinevalt.

Osa inimestest usub, et võimekust saab tegutsedes arendada ja igas valdkonnas on võimalik senisest paremaks saada. Sellist mõtteviisi nimetatakse juurdekasvu ehk arenguuskumuseks. Mida enam inimene usub enda muutumisvõimesse, seda paremini tuleb ta toime ka raskuste ja ebaeduga. Olles veendunud, et mistahes valdkonnas on võimalik senisest suurema meisterlikkuseni jõuda, seavad arenguuskumusega inimesed endale ka uusi eesmärke ja otsivad võimalusi nende saavutamiseks. Ebaõnnestumist võtavad nad õppimise loomuliku osana ja näevad selles pigem võimalust uute lahenduste otsimiseks, edasi harjutamiseks. Nad tunnevad rõõmu nii pingutusest endast ka väikestest edusammudest. Arenguuskumus toetab õppimist.

Jäävususkumusega (kinnistunud mõtteviisiga) inimeste arvates võimekus ja teised isikuomadused ei muutu. Seepärast ei näe nad pingutamisel erilist mõtet ja annavad kergesti alla ettetulevate raskuste ilmnedes. Rahulolu tekitab ainult hea tulemus (mitte enda tegevus ja areng). Ebaõnnestumiste põhjusena näevad jäävususkumusega inimesed oma võimete ja suutlikkuse piiri. Negatiivset tagasisidet võtavad nad isikliku lüüasaamise märgina ja pigem väldivad olukordi (nt millegi uue katsetamine, uue teadmise omandamine), millega toimetulekus kindlad pole.

Võimekust saab tegutsedes arendada. Uute teadmiste ja oskuste omandamine, eesmärkide seadmine ja pingutamine nende saavutamisel aitavad edu saavutada.

ylesanne Analüüsi enda mõtteid, hoiakuid ja käitumist. Kas sulle on omasem pigem arenguuskumus või jäävuskumus? 

ylesanne Koosta mõttekaart (ideekaart, mind map) enda praegusi õpinguid mõjutavatest teguritest.

  • Mõttekaart on meetod, mis aitab luua tervikpilti ja näha seoseid. Meetodi on palju kasutusalasid. Mõttekaarti saab koostada erineva põhjalikkusega ja erinevalt kujundada.
  • Vali mõttekaardi koostamiseks endale sobiv veebipõhine tööriist.
  • Soovi korral võid kasutada töölehte MINU ÕPINGUTE MÕJUTAJAD, joonistada mõttekaardi paberile või kleepida selle kollaažina.
  • Too välja võimalikult palju enda praeguste õpingute mõjutajaid (nii endast kui keskkondadest lähtuvaid). Õpinguid võivad mõjutada näiteks sinu enda varasemad kogemused, huvi, hirmud, oskused . Toetajateks või takistajateks võivad olla ka teised inimesed (sõbrad, pere, grupijuhendaja), majanduslik olukord, keskkonnast tulenevad tegurid (näiteks  kooli asukoht), õppetöö korraldus, võimalus valida sinule vajalikke valikmooduleid jne.
  • Erista piiravad ja toetavad mõjutajad. Kasuta erinevaid värve ja teisi kujundusvõtteid.
  • Kirjuta välja 3 tegurit, mille mõju on sinu praegustele õpingutele kõige suurem (millega pead kindlasti arvestama).
  • Lisa mõttekaart oma arengumappi ja kasuta oma õpitee kavandamisel.

ylesanne Enesehindamine

  • Vaata üle arengumappi kogutu. Mis on kõige olulisem, mida enda kohta teada said?
  • Mis oli sulle üllatuseks? Millele said kinnitust?
  • Milline info sinu kohta on puudu? Mida olulist tahad lisada?
  • Kes ja kuidas saavad sulle abiks olla õppimisega või sinu isiklike piirangutega seotud  probleemide lahendamisel

Kasuta  arengumappi kogutud enesekohast infot oma õpieesmärkide seadmisel  õpitee kavandamisel!