Protsessihindamine on oluline osa õppetööst ja põhineb eeldusel, et hindamine ja õppimine on omavahel tihedalt seotud. Protsessihindamise eesmärk on koguda pidevalt infot õpilase õppimise edenemise kohta. Saadud info aitab õpetajal järgnevat õppetööd paremini planeerida ja õpilasi paremini juhendada.
Vestlused kui võimalus protsessihindamiseks
Õpilaste teadmiste, sh väärteadmiste ja -arusaamade kohta info saamise allikaks on õpilaste omavahelised ja õpetajaga peetud vestlused. Selleks on vaja õpilastele pakkuda võimalusi jagada teistega oma arvamusi ja vaatlustulemusi.
Õpetaja ülesanne on
Eesmärgiks on sobiva riietuse valimine vihmase ilma jaoks.
Kõigepealt saavad õpilased paarides uurida nelja erineva materjali näidist ja seejärel palutakse neil teha ennustus ning järjestada materjalid vee läbilaskvuse järgi. Ennustuse tegemisel saavad õpilased toetuda nii eelteadmistele kui ka oma igapäevaelus saadud kogemustele. Õpilased saavad oma mõtteid paarilisega arutada ja ennustused töölehtedele kirja panna.
Seejärel on õpilastel võimalus läbi viia katsed, et kontrollida, kuidas materjalid vett läbi lasevad. Õpilased saavad nüüd ise kontrollida, kas nende ennustused olid täpsed, ning otsida põhjuseid, kui see nii ei olnud. Tulemused võivad ka eri gruppidel tulla erinevad, sõltuvalt sellest, kuidas katse läbi viidi, mis annab hea võimaluse pöörata tähelepanu katse läbiviimise tingimustele.
Järgneb arutelu vihmaseks ilmaks sobivaima riietuse valimiseks – ka siin võivad õpilaste vastused erineda, sõltuvalt eelistustest. Näiteks suvel saab puuvillane riie küll ruttu märjaks, kuid kuivab kiiresti ära, villane riie imab vee sisse ning muutub raskeks jne. Riiete valiku põhjendamisel on oluline suunata õpilasi kasutama omandatud teadmisi.
Kõik eespool kirjeldatud õpetamise meetodid võimaldavad valida ka sobivad hindamise viisid ja allikad.
See tund annab võimaluse nii suulise-, kui kirjaliku vastuse hindamiseks nii paaris kui individuaalselt; uurimuse planeerimise, läbiviimise ja järelduste tegemise; valikute tegemise ja põhjendamise oskust ning loomulikult ka õpitud teadmiste hindamist.
Milliste aspektide kohta on oluline tagasisidet koguda?
Teadmised ei ole ainus aspekt, mille kohta on vajalik infot koguda. Teadmistele lisaks on oluline koguda tagasisidet ka selle kohta