On võimatu hinnata õppe tulemuslikkust, testides õpilasi vaid programmi lõpul. Kui pole infot selle kohta, mis tasemelt õppijad alustasid, ei ole võimalik ka määratleda muudatuste ulatust. Mõnel juhul on võimalik, et õppijad olid juba enne õppe alustamist saavutanud suurema osa taotletavatest õpitulemustest. Teisel juhul jälle võisid eelteadmised ja oskused olla minimaalsed ja tehtud edasimineku saab kanda just õppeprotsessi arvele. Ralph Tyler
Info kogumine erinevates õppeprotsessi etappides on vajalik
Järgnev videoesitlus on eel- ja järelhindamisest ning sisaldab näidet nende kasutamisest I kooliastme loodusopetuses (ilma teema).
Tooge konkreetne näide, kuidas olete eel- ja järelhindamist kasutanud mõne teema õpetamisel. Kui õpite koos paarilisega või rühmas, jagage näiteid kaaslastega. Milliseid eel- ja järelhindamise meetodeid kasutasite? Kas ja kuidas need sõltusid käsitletavast ainest, teemast ning kooliastmest?
Eelhindamine aitab aru saada, kui palju õpilased juba antud teema kohta teavad ning millest nad on huvitatud. Õpilaste eelteadmiste väljaselgitamine on oluline ka selleks, et teada saada, millised on nende väärteadmised ja -arusaamad antud teema kohta.
Järelhindamine on kooskõlas õppe eelhindamisega. Järelhindamist on vaja esiteks selleks, et jälgida, kui palju on õpilased ühe teema, õppemooduli vm õppeühiku jooksul õppinud ehk õpilaste edasimineku ja arengu hindamiseks õppeprotsessi jooksul.
Näiteks on võimalik alustada suuremat õppeteemat või -moodulit küsimusega, mida õpilased antud teema kohta teavad ja mida nad sooviksid selle kohta õppida. Teema või tsükli lõpus küsitakse neilt sama küsimus uuesti, mis annab õpetajale võimaluse hinnata, kui palju õpilased on õppetsükli jooksul õppinud. Õpilaste eelteadmiste väljaselgitamine on oluline ka selleks, et teada saada, millised on nende väärarusaamad antud teema kohta.