Õppimine ja õpetamine tehisintellekti ajastul: kuidas kasutada tekstiroboteid õppetöös
TI kasutamine õppijana
Ettenägeliku õppija jaoks on oluline teadvustada, millist kasu võiks TI rakenduste mõistmine ja kasutamine tuua ülikoolis õppijale, seda nii õpingute edukuse kui ka tulevase karjääri seisukohalt. Allpool on loetletud mõned aspektid, mis näitavad, et TI tulek puudutab lähedalt ka tudengeid.
TI tööriistade kasutamine võib anda konkurentsieelise töökohtadele kandideerimisel, aidata tõhustada õppimist, meeskonnatööd ja probleemilahendamise oskust ning arendada kriitilist mõtlemist.
- Tulevane karjäär. Paljud majandusharud juba kasutavad TI-d või plaanivad seda peagi teha. Nende hulgas on valdkondi, mida me ei pruugi esmapilgul seesuguse tehnoloogiaga seostada: tervishoid, keskkonnakaitse, rahandus ja haridus. TI tööriistade mõistmine ja kasutama õppimine võib anda üliõpilasele konkurentsieelise töökohtadele kandideerimisel, sest ootused tööjõu oskustele käivad TI arenguga sama sammu.
- Õpipartner. TI saab aidata üliõpilastel infot koguda ja õppida, juhul kui kasutada TI-d teadlikult enese arendamiseks, mitte lihtsalt ülesannete lahendamiseks. Näiteks võib TI võtta kokku keerulist teavet, soovitada täiendavaid õppematerjale või luua uusi. See võib toimida isikliku assistendina, mis seletab lahti keerulisi mõisteid ja aitab reflekteerida teadmiste hetkeseisu üle. Kasutades TI-d enda arenguks on õppijal võimalik saada igal ajal tagasisidet ja põrgatada mõtteid keerulistel teemadel. See muudab õppimise mitmekesisemaks ja võimaldab õppijal keskenduda mõistmisele, mitte mehaanilisele päheõppimisele. TI võib olla õpipartner, pakkudes harjutusi ja enesekontrolliteste.
- Meeskonnatöö ja probleemilahendamine. TI-d kasutavad üliõpilased võivad olla edukamad koostööd eeldavates tegevustes, jagades omavahel TI pakutud ideid ja teadmisi. See soodustab ka loovust, aidates tudengitel pidada ajurünnakuid, kavandada ja arendada projekte või isegi koos uurimistöid kirjutada.
- Eetiline teadlikkus ja kriitiline mõtlemine. Kuna TI kasutamine muutub järjest tavapärasemaks, on oluline, et üliõpilased mõistaksid selle eetilisi aspekte, nagu kallutatus või valeinfo levik. TI rakendustega tegelemine võimaldab üliõpilastel arendada kriitilist mõtlemist TI rolli üle ühiskonnas ning tagab, et nad jäävad informeeritud nutipädevateks kodanikeks.
TI rakendused pakuvad üliõpilastele mitmesuguseid võimalusi oma õpistrateegiaid täiustada. Järgnevalt on toodud mõned näited, kuidas saaksid oma õppimist TI abil mitmekesisemaks ja tähenduslikumaks muuta.
- Kasuta TI rakendusi õppimiseks, mitte kodutööde ärategemiseks. TI võib aidata näiteks andmeid töödelda, jooniseid teha, tõlkida ja sinu ideid paremini sõnastada. Kuna tekstirobotite tekst on sorav ja enesekindel, on sealt raske leida loogika- ja faktivigu. Seepärast on oluline, et mõtleksid kõigepealt ise oma peaga (näiteks koostaksid esimese mustandi) ja seejärel küsiksid TI-lt tagasisidet.
- Tunne huvi, kuidas TI rakendused töötavad, mida need teevad ja kuidas saaks neid õppetöös mõttekalt kasutada. Oskus TI rakendusi aktiivselt kasutada muutub üha olulisemaks ja selle oskuse olemasolu võivad eeldada ka sinu tulevased tööandjad.
- Järgi alati eetikapõhimõtteid ning ole TI rakenduste loodu suhtes kriitiline ja ettevaatlik. Kontrolli TI antud tulemust alati hoolikalt. Pea meeles, et TI rakenduste väljundid võivad olla eksitavad, valed, sisaldada väljamõeldud viiteid, põhineda stereotüüpidel ja eelarvamustel või olla diskrimineerivad.
- TI rakenduste kasutamine peab olema läbipaistev ning kooskõlas akadeemilise ja isikliku aususe põhimõtetega. Kui kasutad mingi ülesande tegemiseks TI rakendust, siis ära unusta sellele ka nõuetekohaselt viidata. Kui juhendaja või õppejõud ei soovita teatud juhtudel TI rakendusi kasutada, siis arvesta seda nõuannet.
- TI rakenduse väljundi kasutamise eest vastutab alati inimene. TI rakendusi kasutades nõustud nende pakkujate kasutustingimustega. Kui edastad TI rakendusele teavet ja/või isikuandmeid, pea meeles, et volitamata isikud võivad teabele/isikuandmetele juurde pääseda.