Õppimine ja õpetamine tehisintellekti ajastul: kuidas kasutada tekstiroboteid õppetöös
TI kasutamine õppejõuna
Traditsiooniliste loengupõhiste õpetamismeetoditega kaasneb sageli passiivne õppimine: õppijad peavad kuulates omandama õppejõu edastatud materjali. See meetod ei pruugi aga alati soodustada sügavat mõistmist ega arendada kriitilist mõtlemist või probleemide lahendamise oskust, kuna õppijad ei ole õppeprotsessi aktiivselt kaasatud. Aktiivne õppimine seevastu tähendab õppijate aktiivset osalemist ja kaasatust õppeprotsessi. See võib hõlmata näiteks arutelusid, rühmatöid, praktilisi harjutusi ja probleemide lahendamist, mis kõik soodustavad sügavamat arusaamist ja oskuste rakendamist. TI rakendusi kasutades on võimalik luua nii interaktiivseid õpimaterjale kui ka planeerida ja testida erinevaid kodu- ja rühmatöid, nii et need aitaksid saavutada ainekursuse õpiväljundeid.
TI kasutamine õppetöö erinevates etappides
TI rakendused võivad olla abiks õppetöö kavandamisel, näiteks saab neilt küsida võimalikke loengukavasid või testida erinevaid ideid, kuidas loenguteemasid kõige paremini omavahel kombineerida. TI rakendustega dialoogi pidades saab oma ideid testida ja täpsustada. Samuti annab TI soovitusi, milliseid ülesandeid oma õppetöösse kaasata. Samuti võimaldab TI kontrollida, mil määral suudab tekstirobot iseseisvalt ülesannet sooritada ja kuidas teha neid ülesandeid kompleksemaks, mis nõuab õppijalt sisulist panustamist ning võimaldab tal ka tegelikult õppida.
Kohandatud ja personaliseeritud õppimine. TI abil saab õppejõud pakkuda õppijatele sama õppesisu eri vormides, näiteks video, teksti või interaktiivsete ülesannetena, mis vastavad õppijate individuaalsetele eelistustele ja õppida erinevates kontekstides (nt jalutades kuulata audioloengut või lugeda materjale endale sobival ajal ja kohas). Samuti saab TI abiga luua näiteks ülesandeversioone, mis võtavad arvesse üliõpilaste eelnevaid vigu. Seejuures tuleb siiski meeles pidada, et läheb vaja üliõpilaste nõusolekut nende tööde laadimiseks TI rakendusse.
TI-d saab kasutata mitmel erineval moel õppetöö läbiviimisel:
- Simulatsioonide loomine. TI võimaldab õpetada abstraktseid teemasid praktiliste simulatsioonide abil, mis loovad interaktiivse ja kaasahaarava õpikogemuse. TI aitab välja mõelda ning luua selleks sobilikke materjale või keskkondi (nt Copilot, ChatGTP).
- Virtuaalne assistent. Õppejõud saab soovitada TI kasutamist iseseisvate õpimaterjalide läbimisel, et aidata õppijal õpitavat materjali paremini lahti mõtestada või rutiinsematele küsimustele vastata (nt Copilot Studio). Samuti aitab TI koostada tekste ja juhendmaterjale, mis aitavad õppijal iseseisvalt õppimisega tegeleda (nt Copilot, ChatGTP).
- Keelebarjääri vähendamine. Keelebarjäär on traditsiooniliselt piiranud ligipääsu teatud andmetele ja allikatele, muutes õpetamise ühe keeleruumi keskseks. TI tõlkerakendused aitavad seda takistust ületada, võimaldades kasutada andmeid ja näiteid, mis varem olid kättesaamatud. TI rakendused võimaldavad ka paremini kaasata võõrkeelseid külalislektoreid, näiteks lisades nende loengute salvestustele subtiitreid õppijatele mõistetavas keeles. Kuigi tõlkerakendused ei ole täiuslikud ja võivad teha vigu, hõlbustavad need siiski võõrkeelse teksti mõistmist (nt DeepL, ChatGTP). Lisaks saab TI rakendusi kasutada keeleõppes, näiteks saavad õppijaid teha mitmesugustes keeleõpperakendustes oma tasemele sobivaid harjutusi (nt kombineerida keeleõppesse regulaarne Duolingo kasutamine).
- TI rakendused aitavad ka välja töötada erinevaid diskussiooniülesandeid, kombineerides ja sünteesides kiirelt erinevaid materjale. Näiteks saab õppejõud üleslaadid ChatGPT-sse seminariks ettevalmistamiseks mõeldud tekstid ning paluda soovitusi, kuidas vastavale tasemele sobivat ülesannet koostada. Samuti võib NotebookLM-is ette valmistada sünteesitud teksti või lasta sellel koostada sünteesitud taskuhäälingu ning selle pealt koostada tudengitele arutelu ülesanne.
- Samuti aitab TI ette valmistada loenguid. Näiteks on õppejõul võimalik sisestada ChatGPT-sse või MS Copilot’isse viip, kus ta annab täpsed juhised loengu teema, õppijate taseme, eelnevate teadmiste või teemade, ajalise raami jms kohta. TI rakendus pakub selle info põhjal välja loengu ülesehituse, misjärel on võimalik saadud vastust kohendada või täiendada vastavalt vajadusele või küsida veelgi täpsustatumat sisu.
Andmeanalüüs ja prognoosimine. TI saab aidata analüüsida suurt hulka andmeid, et tuvastada mustreid ja trende, mis võimaldavad õppejõududel paremini mõista õppijate vajadusi ja kohandada oma õpetamisstrateegiaid neile vastavalt. Samuti saab nende abil suunata õppijaid kasutama TI rakendusi andmete analüüsis ning lahti mõtestama, kuidas tulemuseni jõuda.
Kiirem ja tõhusam tagasiside. Hindamisprotsess, mis nõuab õppejõult eksamite, esseede ja teiste tööde ülevaatamist, võib võtta märkimisväärselt aega, mistõttu saavad õppijad tagasisidet tihti hilinenult. See võib takistada õppijatel oma õppimisprotsessi kiirelt kohandada ja parandada. Lisaks võib suurte õpigruppide puhul piirata õppejõudu ajapuudus ja seega võimalus pakkuda igale õppijale personaalset tagasisidet. TI-põhiste tööriistadega saab anda kiiremat ja kohandatud tagasisidet. Samuti saab õppejõud juhendada õppijaid, kuidas kasutada TI-d mentorina ning saada sellelt konstruktiivset tagasisidet enne, kui töö esitatakse lõplikule hindamisele. Kiire tagasiside ja õppejõu tugi on õppijatele olulised, võimaldades neil kohe oma õppimist parandada ja liikuda edasi järgmiste õpiväljundite saavutamise poole. Teisalt võib TI abil hindamine vabastada õppejõu mõnest rutiinsest ülesandest, mille asemel keskenduda sisukamatele ja arendavamatele tegevustele, nagu individuaalne juhendamine või keerukamate teemade selgitamine. Selline tõhustatud ja ajasäästlik lähenemine aitab kaasa kogu õppeprotsessi kvaliteedile.
TI abil saab luua olemasolevate õppematerjalide baasil automaatset tagasisidet pakkuvaid ülesandeid, näiteks enesekontrolliteste, mis annavad õppijale tagasisidet, kas ta on õpitu omandanud. Seejuures võimaldavad TI rakendused lisada valede vastuste korral täpsustusi või seletusi, mis omakorda võimaldab õppijal saada tagasisidet oma vigade kohta.
Kokkuvõttes võimaldavad TI rakendused oskuslikul kasutamisel arendada mugavamalt interaktiivseid õppematerjale ja ülesandeid. Samuti aitab TI kohandada õpiülesandeid ja -projekte erinevate õppijate huvide ja eelteadmistega vastavale tasemele, suurendades seeläbi õppijate motivatsiooni. TI-d on võimalik kasutada ka üliõpilastele õppeprotsessis tagasiside andmiseks.
Praktilisi soovitusi õppejõule
- Hoia end kursis TI valdkonna arenguga. Otsi viise, kuidas TI rakendusi õppe- või teadustöös maksimaalselt ära kasutada.
- Julgusta üliõpilasi ja kolleege TI rakendusi kasutama.
- Mõtle, kuidas integreerida TI rakendusi õppetöösse ja kombineerida neid teiste õppemeetoditega. Paku üliõpilastele võimalusi arendada oma oskusi TI rakenduste kasutamisel – need on nende tulevase karjääri jaoks üha olulisemad.
- Soovita üliõpilastele viise, kuidas TI rakenduste kasutamist oma töös korrektselt viidata.
- Selgita üliõpilastele, et TI rakenduselt saadud tulemuse eest vastutab alati selle kasutaja.
- Sõnasta tingimused, mille korral pead TI rakenduste kasutamist õppetöös sobivaks ja millal mitte. Selgita ja põhjenda oma otsust üliõpilastele.
- Võimaluse ja vajaduse korral kaalu kirjaliku töö asendamist muude vormidega. Kirjaliku töö hindamisel pööra suuremat rõhku selle loomise protsessi jälgimisele ja esitlemisele.
- Ära sisesta TI rakendustesse isiklikku, konfidentsiaalset infot ega õiguslikult avaldamata töid – see rikub inimeste isiklikke ja autoriõigusi.
Ülesanne: loengu või seminari kavandamine TI abil
Eesmärk: mõista, kuidas TI rakendused aitavad loengut või seminari kavandada.
Juhised: enne alustamist loe Google’i artiklit “Prompt Engineering for Generative AI”, et mõista, kuidas kirjutada viipasid tõhusalt. See aitab sul luua TI jaoks täpseid ja konkreetseid juhiseid, saavutamaks maksimaalselt hea tulemus.
Koosta detailne viip: kirjutades TI jaoks viipa, mille abil luua loengu või seminari sisu, tuleb olla võimalikult konkreetne ja üksikasjalik, et TI saaks täpselt aru, millist sisu on vaja koostada.
Lisa oma viibale järgmine teave:
- loengu/seminari pealkiri: selgesõnaline pealkiri;
- roll: nimeta oma positsioon selles õppeprotsessis (nt ajalooprofessor, riigiteaduste lektor);
- loengu/seminari ülevaade: esita vabas vormis lühikokkuvõte sellest, mida loeng/seminar peaks sisaldama;
- üksikasjalik ülevaade: jaga loeng/seminar osadeks ja nimeta konkreetsed punktid, mida igas osas tuleb käsitleda;
- interaktiivsed elemendid: mõtle, milliseid interaktiivsed elemente (näiteks aruteluküsimused, multimeediaressursid või tegevused) peaks õppetöö sisaldama;
- õppe-eesmärgid: ütle selgelt, mille õppijad peavad loengu/seminari lõpuks olema ära õppinud või mida nad peaksid suutma teha;
vajalikud materjalid: loetle kõik materjalid või ressursid, mida vajad.
Ülesanne: ülesande kohandamine TI abil
Eesmärk: proovida, kuidas visualiseerida tekstipõhist ülesannet.
Esimene samm: vali ühe oma praegu õpetatava kursuse sisust mõni põhikontseptsioon või alusmõiste. See võib olla teooria, protsess või definitsioon (nt rahvusvaheliste suhete mõiste julgeolekudilemma). Koosta Microsoft Copiloti või ChatGPT abil visuaal (nt infograafik, vooskeem, mõttekaart), mis edastab valitud kontseptsiooni põhipunktid.
Teine samm: reflekteeri visuaali loomise protsessi.
Hinda, kuidas aitas TI visuaali loomisele kaasa.
Kuidas hindad TI kasulikkust võrreldes olukorraga, kui oleksid visuaali käsitsi loonud?
Väljundi näide:
Julgeolekudilemma. Pilt: Napkin AI (2024).
Ülesanne: TI kasutamine õppimisel
Selle ülesande eesmärk on näitlikustada, kuidas arendada õppijate oskust mõtestada TI kasutamist oma õppeprotsessis ja panna neid TI väljundit kriitiliselt hindama.
Ülesanne: reflekteerivad küsimused TI kasutamise kohta.
Eesmärk: julgustada õppijaid kasutama TI-d oma õppeprotsessis ja arendada nende oskust kriitiliselt hinnata TI väljundeid.
Juhised: tööta välja tööleht kolme reflekteeriva küsimusega (võid lasta TI-l ennast selles aidata).
Palu õppijatel see tööleht täita pärast seda, kui nad on kasutanud mõnda TI rakendust kursuse ülesannete tegemisel või üldisemas õppeprotsessis.Näidisküsimused:
Kirjelda: Millistes ülesande etappides kasutasid tehisintellekti ja miks?
Hinda: Mis oli sinu jaoks kõige kasulikum, mida sa tehisintellekti kasutamisest said selle ülesande lahendamisel?
Analüüsi oma õpikogemust: Kas TI toimis õppeassistendina tõhusalt? Põhjenda oma arvamust.