Õppimine ja õpetamine tehisintellekti ajastul: kuidas kasutada tekstiroboteid õppetöös
Praktilist õppejõule
Siit leiad mõned näidisülesanded, mida saab kasutada TI alase kirjaoskuse arendamiseks. Selliseid ülesandeid tehes saavad üliõpilased võimaluse TI rakendusi õppetöö käigus praktiliselt katsetada.
- Tsiteerimine ja viited. Üliõpilased koostavad genereeriva TI rakendust kasutades etteantud teemal essee, mis sisaldab vähemalt 20 viidet äsjailmunud teaduskirjandusele. Seejärel kontrollivad üliõpilased viited üle – allikad peavad olemas olema ning ütlema seda, mida TI genereeritud essee väidab. Kui üliõpilased ei suuda viidatud allikat leida või avastavad faktivea, peavad nad leidma tegeliku allika või esseed muutma. Kasutatud kirjanduse loend peab sisaldama kõiki tekstiroboti genereeritud viiteid ja üliõpilase parandusi.
- Faktikontroll. Õppejõud annab üliõpilastele tekstiroboti genereeritud essee loengus/seminaris läbitud teemal ning üliõpilased kontrollivad faktid ja viited üle ja annoteerivad essee.
- Allikate võrdlemine. Üliõpilased võrdlevad primaarset allikat inimese loodud ja TI genereeritud sekundaarse allikaga primaarse allika kohta.
- TI kallutatus. Üliõpilased genereerivad TI-ga argumendi ning arutlevad, millistel viisidel on genereeritud tekst kallutatud. Kas probleem võiks olla treeningandmestikus või selles, kuidas seda andmestikku on rakendatud? Kas viiba ümbersõnastamine muudab tulemust?
- Toimetamine TI abiga. Üliõpilased kirjutavad auditooriumis lühikese teksti ja paluvad TI-l seda toimetada ning luua tekstist erinevaid versioone: tooni ja stiili muutus, ümberkirjutamine ilukirjanduslikus või poeetilises keeles, teistsuguste analoogiate, metafooride ja kujundite kasutamine, ümberkirjutamine jutluse või NYT artikli stiilis.
Ülesanne
Koosta üks TI kasutamise oskust arendav ülesanne mõne oma kursuse raames.
Kuidas testida oma hindamisviiside sobivust TI ajastul?
Katseta alati oma ülesannete tööjuhiseid enne üliõpilastele andmist erinevate tekstirobotitega ja analüüsi nende loodud tulemusi. Tekstiroboti genereeritud (iseseisev) töö võib sageli saada hindeks C. Selle asemel, et keelata tekstirobotite kasutamine, keela C-tasemega tööd – täielikult tekstiroboti loodud lahendused või esseed peaksid edaspidi saama hindeks F. Kohanda oma hindamiskriteeriumid ja -maatriksid vastavalt sellele.
Uuri siin näiteks Boweni ja Watsoni (2024) eeskujul koostatud essee hindamise maatriksit.
Näide essee hindamise maatriksist (kohandatud Boweni ja Watsoni 2024 järgi)
Puudub (0%) | TI essee (50%) | Hea (75%) | Väga hea (90–100%) | |
Tees, analüüs | Tees puudub. | Essee keskendub ühele ideele (teesile). Näited on olemas, kuid on üldise loomuga või pole lõigu peamõttega seotud. | Kaheosaline tees. Kõik väited on näidetega toetatud, kuid näited pole piisavalt tugevad või täielikud. | Kolmeosaline tees. Palju sobivaid näiteid iga väite tõestuseks. Iga lõik viitab tagasi sissejuhatusele ja teesile. |
Struktuur | Struktuur puudub. | Struktuur on selge, kuid mõned lõigud tuleks ümber tõsta. Üleminekud lõikude vahel ei ole sujuvad. Sissejuhatus ja kokkuvõte vajavad täiendamist ja/või ei täienda teineteist. | Iga lõik keskendub ühele mõttele/väitele. Lõigud on sobivas järjekorras. Üleminekud lõikude vahel võiksid olla sujuvamad. Sissejuhatus ja/või kokkuvõte ei täienda teineteist. | Sissejuhatus ja kokkuvõte täiendavad teineteist. Iga lõik keskendub ühele peamõttele. Lõigud on sobivas järjekorras. Üleminekud lõikude vahel on sujuvad. |
Keel | Sagedased keelevead, mis teevad tekstist arusaamise keeruliseks. | Keelevigu pole, kuid laused on korduva struktuuriga ja tekst monotoonne. | Keelevigu pole ja lausestruktuurid on mitmekesised, kuid võiksid olla selgemad. | Keelevigu pole, laused on mitmekesise struktuuriga ja selged. |
Stiil ja autori hääl | Autori hääl ja adressaaditunnetus puuduvad täielikult. | Tekst on üldise loomuga, autori häält pole piisavalt kuulda ja adressaadiga pole arvestatud. | Autori hääl on olemas ning adressaadiga on üldjuhul arvestatud. | Autori hääl on tugev ja adressaadiga on alati arvestatud. |
Viited | Viited puuduvad. | Viited on olemas, kuid neid pole piisavalt, need on ebatäpsed või ei pärine usaldusväärsetest allikatest. | Viited on olemas, õigesti vormistatud ja pärinevad peaaegu alati usaldusväärsetest allikatest. | Viited on olemas, õigesti vormistatud ja pärinevad alati usaldusväärsetest allikatest. |
Järgnevalt mõned soovitused juhuks, kui arvad, et sinu seni kasutatud hindamisviis on muutunud mõttetuks.
1. Õppeülesannete läbimõtlemine ja kohandamine TI kasutamise kontekstis
- Vaata üle, kuidas ülesanded toetavad õpiväljundite omandamist. Määratle, milline TI kasutamine võib ülesande eesmärki pärssida. Luba õppijatel TI rakendusi siiski kasutada juhul, kui see toetab protsessi ja tulemuse mõistmist. Palu üliõpilastelt, et nad esitaksid ülevaate TI kasutamise ja saadud õppetundide kohta.
- Koosta ülesandeid, mis eeldavad TI kasutamist koos õppija oskusega esitada õigeid küsimusi ning kontrollida ja hinnata tulemusi.
- Lisa küsimusi, mis tuginevad õppija isiklikule arvamusele, kogemusele või analüüsivõimele. Hinda nii lahendamise protsessi kui ka vastuseid.
- Jagage kolleegidega omavahel TI rakenduste kasutamise kogemusi ja õppige koos.
2. Akadeemilise aususe ja tööde kontrolli strateegiad
- Rõhu eesmärkidele ja aususele – kasuta aususe lubadust, milles üliõpilane kinnitab, et on töö ise koostanud. Selgita, miks on oluline teha ülesanne ilma kõrvalist abi kasutamata.
- Kasuta tööde hindamiseks alternatiivseid ülesannete vorme ja autentimise meetodeid, näiteks suulist esitlust, loovülesandeid või paberil tehtavaid teste.
- Koosta küsimused, mis on seotud õppija ainulaadsete kogemuste, huvide ja taustaga või mitteavaliku sisuga, näiteks (video)loengus/seminaris/praktikumis räägitu või tehtuga.
- Kasuta hindamiseks rühmatööd, kus kõik rühmaliikmed vastavad suuliselt ning millega kaasnevad omavahelised arutelud ja kaasõppijate tagasisidestamine.
3. TI kasutamise piiramine ja mõtestatud õppimise toetamine
- Planeeri selliseid ülesandeid, kus on TI-d keeruline kasutada, näiteks juhtumiuuringud, eksperimendid, vaatlused, kohalike probleemide või uudsete allikate käsitlemine. Selgita protsessi ja lõpptulemuse olulisuse vahekorda hinde kujunemisel.
- Kasuta kirjalikke eksameid, (video)ettekandeid või ajaliselt piiratud tunnikontrolle. Näiteks Moodle’i testis ei saa kasutada copy–paste’i, küll aga saab teha telefoniga pildi tekstirobotisse, küsida sealt vastus ja kirjutada see Moodle’i testi. Aja piiramine on selle vältimiseks üsna tõhus vahend.
4. TI rakenduste kasutamise oskuse arendamine
- Õpeta tudengeid TI rakendustega tulemuslikult suhtlema ja palu alati üliõpilastel saadud tulemusi põhjendada.
- Anna konkreetsed suunised, kuidas peab TI kasutamisele viitama (vt ka TI kasutamine lõputööde koostamisel).
5. Ülesannete ja hindamise arendamine koostöös TI-ga
- Kasuta hindamisel hindemaatrikseid, mis on ka õppijatele enne töö koostamist teada.
- Kindlasti on päris kasulik ka TI käest küsida, kuidas oma ülesandeid ja hindamist ümber teha:
- “Soovita kümme viisi, kuidas see ülesanne (majanduse/teatriteaduse jne) üliõpilaste jaoks huvitavamaks muuta.”
- “Kuidas saaksid üliõpilased selle ülesande juures tekstirobotit kasutada?”
- “Kuidas saaksin ülesannet muuta, et üliõpilased ei kasutaks selle tegemiseks tekstirobotit?”
- “Kuidas saaksid üliõpilased kasutada selle ülesande lahendamiseks tekstirobotit? Millist abi on neil vaja, et tekstiroboti kasutamise viis ise välja mõelda?”
Loe lisaks:
- TextGenEd: Teaching with Text Generation Technologies https://wac.colostate.edu/repository/collections/continuing-experiments/
- „TextGenEd” – kogumik õppejõule uue ajastu õppimisest https://etu.ut.ee/2024/textgened-kogumik-oppejoule-uue-ajastu-oppimisest/