Õppimine ja õpetamine tehisintellekti ajastul: kuidas kasutada tekstiroboteid õppetöös
Mis saab lõputööde kirjutamisest?
Kas TI tulek ja levik on pannud sind mõtlema, et lõputööde (st bakalaureuse- ja magistritööde) jt mahukamate tekstide kirjutamisel pole enam mingit mõtet, sest tekstirobot saab selle töö üliõpilase eest kerge vaevaga ära teha? Selles peatükis lükkame ümber lõputööde kirjutamisega seotud hirme ja väärarusaamu ning arutleme, miks on lõputööd ka TI ajastul olulised.
Tekstirobotite võime toota kiiresti (näiliselt) asjalikke uusi tekste on põhjustanud hulgaliselt hirme ja arutelusid selle kohta, et üliõpilased võivad hakata neid tööriistu kasutama lõputööde kirjutamiseks, vähendades seeläbi iseseisva töö osakaalu. See omakorda tõstatab küsimuse, kas lõputööde kirjutamine kaotab oma väärtuse, kui tekstirobot suudab üliõpilase eest koostada piisavalt hea töö. Tundub, et avalikkuses on tekkinud ettekujutus, nagu üliõpilased ise ei peagi enam tegema muud kui sisestama TI rakendusse paarirealise viiba, mille põhjal robot kiiresti teksti väljastab.
Sellise ettekujutuse korral on lihtne seada kahtluse alla esitatud kirjalike tööde autorsus, eriti kuna puudub tõhus viis tuvastada, kas teksti on loonud inimene või TI (vt ka TÜ seisukohta tekstiroboti kasutamise tuvastuse kohta). Tuvastamise võimatus võib ühelt poolt viia akadeemilise petturluseni, kui üliõpilased esitavad TI koostatud töid enda loominguna. Teisalt võib pidev autorsuses kahtlemine tekitada olukordi, kus üliõpilasi süüdistatakse TI kasutamises alusetult.
Nende murede leevendamiseks on hea meeles pidada, et seni kui akadeemilises kõrghariduses peetakse oluliseks iseseisva kriitilise mõtlemise ja argumenteerimisoskuse kujundamist, elab edasi ka lõputöö. Kindlasti võib ja isegi tasub kasutada tekstirobotite abi lõputöö koostamise mingites etappides (selle kohta vt lähemalt lõputööde koostamist puudutavat osa TÜ suunises), kuid see ei tähenda, et tekstirobotitega tohiks või saaks hõlpsalt valmis teha terve lõputöö.
Järgnevalt on loetletud põhjuseid, miks lõputöö on ka TI ajastul endiselt oluline.
- Lõputööde kirjutamine on akadeemilise hariduse tuum, mis arendab mõtlemis- ja argumenteerimisoskust. Nii nagu leib on inimkonna põhitoit, on lõputöö akadeemilise uurimistöö põhiväljund, mis aitab säilitada kõrghariduse kvaliteeti ja sügavust.
- Tekstiroboti mõtestamata kasutamine tekstide koostamiseks võib vähendada üliõpilaste oskust iseseisvalt uurimistööd teha ja kriitiliselt mõelda. Kui üliõpilased tuginevad liigselt TI-le, kaotavad nad võimaluse arendada neid oskusi, mis on vajalikud argumenteeritud diskussioonide pidamiseks nii akadeemilises kui ka tööelus. Õppejõudude ja juhendajate ülesanne on üliõpilasi kirjutamisprotsessis toetada ja motiveerida, et neil ei tekiks kiusatust tekstiroboti tekste liigselt kasutada.
- Lõputööst ei tohiks mõelda kui lihtsalt tekstist. Korraliku lõputöö valmimiseks tuleb üliõpilasel läbi teha mitmest etapist koosnev põhjalik protsess, mis hõlmab mh uurimisprobleemi tuvastamist, eesmärkide seadmist, hüpoteeside püstitamist, allikate läbivaatamist, metoodika valimist, andmete kogumist ja analüüsi. Kõiki neid etappe tuleb üliõpilasel lõpuks ühtses tekstis oskuslikult selgitada ja põhjendada. Kokkuvõttes on lõputöö koostamine mingis mõttes võrreldav projekti juhtimisega. Niisiis arendab lõputöö tegemise protsess üliõpilase selliseid oskusi ja teadmisi, mida TI kasutamise oskus ei saa täielikult asendada.
- Lõputöö kirjutamine nõuab üliõpilaselt iseseisvat mõtlemist, probleemide lahendamist ja analüüsi. Tekstirobotit võib kasutada abivahendina, kuid lõputöö kvaliteet sõltub ikka üliõpilase enda teadmistest ja oskustest, mis arenevad ainult läbi iseseisva töö ja juhendajaga arutelude.
- Oluline on säilitada akadeemiline ausus ja eetilisus, vältides TI lubamatut kasutamist lõputööde kirjutamisel. Ülikoolid peavad toetama üliõpilasi, et nad mõistaksid lõputöö kirjutamise tegelikku väärtust ja eesmärki ega kasutaks TI-d pettuse eesmärgil.
Pikemad kirjalikud ülesanded võiksid sisaldada komponente, mis nõuavad õppijatelt nende kirjutamisprotsessi refleksiooni ja kriitilist analüüsi, julgustades samal ajal autori originaalset panust ning isikupärase stiili väljakujunemist. Lisaks on võimalik kombineerida kirjutamise protsessile suunatud fookust kollektiivse õppimisega, mille käigus toimub tekstiloome koos kaasõppijatega (vt lähemalt Kooskirjutamine ja kirjutamislaagrid).
TI ajastul on tarvis hoolega läbi mõleda ka see, millised on lõputööde hindamise põhimõtted. Kindlasti ei piisa sellest, kui kaitsmiskomisjon loeb läbi töö teksti ja annab oma hinnangu selle põhjal. Varasemast oluliselt rohkem tuleb lõputöö hindamisel arvesse võtta
- üliõpilase aktiivsust kogu kirjutamisprotsessi vältel,
- tema osalemist juhendamiskohtumistel ning
- pidevat tööd teksti täiendamisega.
Samuti tuleks hindamisel rohkem kaalu anda kaitsmisprotsessile. Ühe-kahe nädalaga “tekkinud” lõputöö ei tohiks kindlasti kaitsmisele pääsedagi.
Isegi kui TI kasutamise võimalus võib muuta lõputööde koostamise protsessi, ei muuda TI kättesaadavus iseenesest lõputööde tähtsust ülikoolihariduse osana. Lõputöö jääb oluliseks ka TI ajastul, kuna see arendab üliõpilaste kriitilist mõtlemist, analüüsioskust ja teadusliku mõtlemise pädevust. TI võib olla kasulik abivahend, kuid ei saa asendada lõputöö kirjutamise protsessi. Ülikoolid peavad ka edaspidi rõhutama lõputööde olulisust ja toetama üliõpilasi nende kirjutamisel.
Loe lisaks:
- Akadeemiliste tekstide kirjutamine. https://www.teadustekst.ut.ee/
- Hint, Helen, Helena Lemendik ja Djuddah Leijen (2023). ChatGPT kõrghariduse voodi all: kas päris koll? ERR Novaator, 03.05. https://novaator.err.ee/1608966095/chatgpt-korghariduse-voodi-all-kas-paris-koll
- Hint, Helen (2024). Lõputöö kirjutamine on nagu leiva küpsetamine. ERR Novaator, 03.06. https://novaator.err.ee/1609360253/helen-hint-loputoo-kirjutamine-on-nagu-leiva-kupsetamine
- Port, Kristjan (2022). Tehisintellekt muudab üliõpilaste esseed sisutühjaks mõtteharjutuseks. ERR Novaator, 08.12. https://novaator.err.ee/1608813757/tehisintellekt-muudab-uliopilaste-esseed-sisutuhjaks-motteharjutuseks
- Tehisintellekti kasutamise kohta lõputööde koostamisel vt lähemalt TÜ suunisest tehisintellekti kasutamiseks õppetöös: https://ut.ee/et/sisu/tartu-ulikooli-suunis-tekstiroboti-kasutamiseks-oppetoos