Tekstiroboteid on võimalik kasutada lõputöö kirjutamise abivahendina, kuid korralikku lõputööd ainult TI-le lootes ei saa. TI ajastul on oluline toetada üliõpilasi kogu kirjutamisprotsessi jooksul ning teadvustada selle eri etappide olulisust.
Kas TI tulek ja levik on pannud sind mõtlema, et lõputööde (st bakalaureuse- ja magistritööde) jt mahukamate tekstide kirjutamisel pole enam mingit mõtet, sest tekstirobot saab selle töö üliõpilase eest kerge vaevaga ära teha? Selles peatükis lükkame ümber lõputööde kirjutamisega seotud hirme ja väärarusaamu ning arutleme, miks on lõputööd ka TI ajastul olulised.
Tekstirobotite võime toota kiiresti (näiliselt) asjalikke uusi tekste on põhjustanud hulgaliselt hirme ja arutelusid selle kohta, et üliõpilased võivad hakata neid tööriistu kasutama lõputööde kirjutamiseks, vähendades seeläbi iseseisva töö osakaalu. See omakorda tõstatab küsimuse, kas lõputööde kirjutamine kaotab oma väärtuse, kui tekstirobot suudab üliõpilase eest koostada piisavalt hea töö. Tundub, et avalikkuses on tekkinud ettekujutus, nagu üliõpilased ise ei peagi enam tegema muud kui sisestama TI rakendusse paarirealise viiba, mille põhjal robot kiiresti teksti väljastab.
Sellise ettekujutuse korral on lihtne seada kahtluse alla esitatud kirjalike tööde autorsus, eriti kuna puudub tõhus viis tuvastada, kas teksti on loonud inimene või TI (vt ka TÜ seisukohta tekstiroboti kasutamise tuvastuse kohta). Tuvastamise võimatus võib ühelt poolt viia akadeemilise petturluseni, kui üliõpilased esitavad TI koostatud töid enda loominguna. Teisalt võib pidev autorsuses kahtlemine tekitada olukordi, kus üliõpilasi süüdistatakse TI kasutamises alusetult.
Nende murede leevendamiseks on hea meeles pidada, et seni kui akadeemilises kõrghariduses peetakse oluliseks iseseisva kriitilise mõtlemise ja argumenteerimisoskuse kujundamist, elab edasi ka lõputöö. Kindlasti võib ja isegi tasub kasutada tekstirobotite abi lõputöö koostamise mingites etappides (selle kohta vt lähemalt lõputööde koostamist puudutavat osa TÜ suunises), kuid see ei tähenda, et tekstirobotitega tohiks või saaks hõlpsalt valmis teha terve lõputöö.
Järgnevalt on loetletud põhjuseid, miks lõputöö on ka TI ajastul endiselt oluline.
Pikemad kirjalikud ülesanded võiksid sisaldada komponente, mis nõuavad õppijatelt nende kirjutamisprotsessi refleksiooni ja kriitilist analüüsi, julgustades samal ajal autori originaalset panust ning isikupärase stiili väljakujunemist. Lisaks on võimalik kombineerida kirjutamise protsessile suunatud fookust kollektiivse õppimisega, mille käigus toimub tekstiloome koos kaasõppijatega (vt lähemalt Kooskirjutamine ja kirjutamislaagrid).
TI-ga seotud ohte lõputöö kirjutamisel aitavad vähendada kirjutamisprotsessi üle reflekteerimine, kollektiivne õppimine ning hästi läbi mõeldud hindamisprotsess.
TI ajastul on tarvis hoolega läbi mõleda ka see, millised on lõputööde hindamise põhimõtted. Kindlasti ei piisa sellest, kui kaitsmiskomisjon loeb läbi töö teksti ja annab oma hinnangu selle põhjal. Varasemast oluliselt rohkem tuleb lõputöö hindamisel arvesse võtta
Samuti tuleks hindamisel rohkem kaalu anda kaitsmisprotsessile. Ühe-kahe nädalaga “tekkinud” lõputöö ei tohiks kindlasti kaitsmisele pääsedagi.
Isegi kui TI kasutamise võimalus võib muuta lõputööde koostamise protsessi, ei muuda TI kättesaadavus iseenesest lõputööde tähtsust ülikoolihariduse osana. Lõputöö jääb oluliseks ka TI ajastul, kuna see arendab üliõpilaste kriitilist mõtlemist, analüüsioskust ja teadusliku mõtlemise pädevust. TI võib olla kasulik abivahend, kuid ei saa asendada lõputöö kirjutamise protsessi. Ülikoolid peavad ka edaspidi rõhutama lõputööde olulisust ja toetama üliõpilasi nende kirjutamisel.