Õppimine ja õpetamine tehisintellekti ajastul: kuidas kasutada tekstiroboteid õppetöös
Tekstiroboti korrektne kasutamine ja sellele viitamine
Korrektset viitamist TI tekstirobotite kasutamisele on kõige lihtsam selgitada lõputöödes kehtivate viitamispõhimõtete näitel. Laiemalt jaotub TI kasutamine ja sellele viitamine pikemates kirjalikes tekstides, sh lõputöödes, kolme kategooriasse:
- võib TI-d kasutada ja pole vaja viidata,
- võib TI-d kasutada ja peab kindlasti viitama,
- ei või TI-d kasutada, isegi kui korrektselt viidata.
Esimesse kategooriasse kuuluvad kõik need TI kasutamise olukorrad, kus TI annab autorile mingil kujul nõu, aga ei loo midagi uut, mis läheks kirjutatavas tekstis otseselt kasutusse. Näiteks võib TI aidata genereerida ideid, osaleda ajurünnakutel või anda sinu kirjutatud tekstile tagasisidet. Samuti võib TI olla toeks uurimisteema täpsustamisel, soovitada pealkirja variante ning anda tagasisidet hüpoteeside või uurimisküsimuste kohta. Taolistel juhtudel ei ole vaja TI kasutusele viidata.
Teises kategoorias on TI tekstirobotite abil loodud tekst, mida töö autor vastavalt vajadusele täiendab või toimetab ning lisab selle siis oma töösse. Sellisel juhul on oluline, et TI loodud teksti ei tohi esitada enda loodud tekstina, vaid kasutatud TI rakendusele tuleb korrektselt viidata. Nii on näiteks lubatud koostada TI abil töö teooriaosa jaoks artiklitest ülevaatlik kokkuvõte, ent saadud teksti lisamine otse oma töösse ei ole lubatud. Küll aga võib TI koostatud kokkuvõttest inspireerituna kirjutada valmis sarnase teemakäsitlusega teksti. Selleks võib kasutada isegi mõningaid TI väljundist pärit lauseid, kuid autori enda intellektuaalne panus peab tekstist läbi kumama. Nii toimides on tarvis kasutatud TI rakendusele ka korrektselt viidata, sest teksti algidee on pärit tekstirobotilt. Samuti ei tohi unustada viitamist info algallikatele, nt teadusartiklitele, mille põhjal TI kokkuvõtte koostas. Sealjuures peab kogu TI genereeritud sisu olema samuti selgelt välja toodud, sest see tagab tööprotsessi läbipaistvuse ja on kooskõlas akadeemilise töö eetiliste nõuete ja hea teadustavaga.
Teine kategooria sisaldab ka selliseid tegevusi, kus TI-d on kasutatud metoodiliselt töö mingis etapis ning see kasutus mõjutab otseselt töö tulemusi. Näiteks kui leiad, et TI on sinu uuritavate andmete analüüsiks või visualiseerimiseks parim valik, siis on lubatud seda teha, aga kogu analüüsiprotsess peab olema töö meetodiosas ammendavalt lahti kirjutatud. Ühtlasi peab viitama kasutatud rakendustele, et teistel uurijatel oleks võimalik vajaduse korral sarnast uurimisprotsessi replikeerida.
Kolmas kategooria hõlmab neid tegevusi, mille korral TI kasutamine ei ole üldse lubatud. Siia alla kuuluvad näiteks lõputöö tervete peatükkide, alapeatükkide või isegi lõikude kirjutamine, TI genereeritud teksti ilma nõuetekohaselt viitamata parafraseerimine (st saadud sisu esitamine pisut teisiti sõnastatud kujul) ning TI fabritseeritud andmete kasutamine töö uurimismaterjalina. Samuti ei ole lubatud esitada TI-lt saadud infot, mille sisu paikapidavust ei ole autor üle kontrollinud.
TI rakendustele viitamine
Vastavalt TÜ suunisele TI kasutamiseks õppetöös sõltub tekstisisene viitamine tekstirobotile “akadeemilises üksuses või ajakirjas kasutatavast viitamisstiilist (APA, Chicago, MLA vm). APA stiilis järgitakse TI rakendustele viitamisel tarkvarale viitamise malli. Viites tuleb ära märkida TI rakenduse looja või seda pakkuv ettevõte ning kasutatud versiooni aasta.”
Näiteks võib viidata nii:
Andmeanalüüsi etappide kirjelduse süstematiseerimiseks kasutati OpenAI (2023) tekstirobotit ChatGPT.
Või:
Töö peamise definitsiooni koostamiseks sisestas autor varasemas kirjanduses kasutatud definitsioonid ChatGPT (OpenAI, 2024) tekstirobotisse ja küsis: “Palun sõnasta nende definitsioonide põhjal üks keskne definitsioon.”
Tehes konkreetse õppeaine ülesandeid, peab tekstirobotite kasutamisel alati lähtuma reeglitest, mille on kehtestanud selles instituudis selle õppeaine õppejõud. Üliõpilane võib alati õppejõult küsida, kas ja mismoodi tohib kõnealuses aines TI-d kasutada.
Enesekontroll
Ülesanne
Juku kirjutab oma magistritööd sotsiaalmeedia mõjust tarbijakäitumisele. Tal on kogutud andmed, mis sisaldavad sotsiaalmeedia postitusi ja kommentaare tarbijate kohta erinevatel platvormidel. Juku otsustab kasutada TI tekstirobotit, et analüüsida neid postitusi ja tuvastada korduvad teemad ja mustrid. Tekstirobot pakub välja teatud võtmeteema, mille Juku leiab olevat kasuliku oma töö analüüsiosa jaoks. Pärast mustrite tuvastamist täiendab Juku saadud tulemusi oma kommentaaride ja analüüsiga, lisades need magistritöö tulemustesse.
Juku arutleb, kas selline kasutus on lubatud ja kas ta peab TI kasutusele viitama. Mida sina arvad?
Juku tegevus kuulub õppematerjalis kirjeldatud teise kategooria alla, sest TI-tekstirobot aitas tal analüüsida andmeid ja pakkuda välja teatud mustreid, mis kajastuvad magistritöös. Kuna Juku kasutas TI-d oma andmete analüüsimiseks ja rakendas osaliselt tekstiroboti loodud mustrid oma töös, peab ta kindlasti viitama kasutatud TI rakendusele. Kuigi Juku on tulemusi täiendanud oma analüüsiga, pärinevad algsed ideed tekstirobotilt, mistõttu peab TI panus olema korrektselt viidatud. See tagab läbipaistvuse ja on kooskõlas akadeemilise eetika nõuetega.