Õppimine ja õpetamine tehisintellekti ajastul: kuidas kasutada tekstiroboteid õppetöös
3. Miks kasutada õppimisel ja õpetamisel TI tööriistu?
Siinse peatüki eesmärk on näidata, miks ei ole mõistlik jääda arvamusele, et TI tulek sind ei puuduta. Eraldi on toodud TI kasutamise võimalused nii õppijale kui ka õppejõule, keskendudes just neile tegevustele, mis saaksid õppimist/õpetamist tõhustada. Materjalis on ka ülevaade TI õppetöös kasutamise eelistest ja puudustest, et oskaksid olla teadlik ja kaalutlev TI kasutaja. Siinkohal on oluline tunda TI korrektse kasutamise ja sellele viitamise põhimõtteid, mida tutvustab peatüki viimane jaotis.
Seoses TI rakenduste hoogsa arengu ja laialdase levikuga on palju arutletud, kuidas mõjutab TI õpetamist ja õppimist. Kuigi arvamused TI kasulikkusest õppimisel ja õpetamisel varieeruvad täielikust eitamisest entusiastliku rakendamiseni, tuleb arvestada, et tudengid ja töötajad juba kasutavad TI rakendusi õppetöös agaralt, mistõttu on vaja arendada just oskuslikku TI kasutamist. Seega tasub õppejõududel läbi mõelda, kuidas integreerida TI rakendusi ka oma õpetamisse, et traditsioonilisi õpetamismeetodeid täiustada (näiteks milliseid kodutöid üliõpilastele anda). Samuti on TI rakendusi kasutades võimalik ühelt poolt lihtsustada õpetamist ennast ja teiselt poolt treenida õppijate vilumust neid rakendusi kasutada, arendades sellega õppijate tulevikuoskusi. On oluline, et tudengid omandaksid alusteadmised ja õpioskused, mis võimaldavad neil TI potentsiaali täielikult ära kasutada. Sealhulgas on oluline mõista, et TI ei asenda kvaliteetset õppimist ning peab säilima isiklik suhtlus õppejõudude ja tudengite, aga ka tudengite endi vahel. Samuti on endiselt tarvis õppeprotsessi oskuslikult juhtida, et aidata õppijatel kriitiliselt analüüsida seda, mida TI välja pakub.
Miks on arvamus, et TI tulek mind ei puuduta, tõenäoliselt vale?
TI tormiline pealetung viimastel aastatel võib tekitada tunde, et valdkonna peadpööritava arenguga pole võimalik sammu pidada. Uusi rakendusi lisandub kiiremini, kui olemasolevaid katsetadagi jõuame. Tahtes end selle stressitekitava tunde eest kaitsta võime mõelda, et TI tulek meid isiklikult ei puuduta. Ometi on TI-l põhinevad rakendused märkamatult saatnud meie igapäevaelu juba mõnda aega.
TI rakendustest hakati avalikkuses (ja eriti hariduses) aktiivsemalt rääkima 2022. aasta lõpus. Ometi on TI-l põhinevad rakendused saatnud meie igapäevaelu juba oluliselt kauem. 21. sajandi vältel on TI leidnud järjest enam kasutust mitmesugustes valdkondades. Pankades ja teistes finantsasutustes kasutatakse TI-d pettuste tuvastamiseks ja riskianalüüside tegemiseks. GPS-seadmed ja nutitelefonide kaardirakendused, nagu Google Maps, kasutavad TI-d, et pakkuda reaalajas liiklusinfot ja optimaalseid marsruute. Veebipoodides (nt Amazon) ja voogedastusplatvormidel (nt Netflix) kasutatakse TI-d, et soovitada klientidele nende varasemate ostude ja vaatamiste põhjal tooteid ja sisu. Varasteks TI näideteks on ka nutitelefonide assistendid (nt Siri ja Google Assistant), mis aitavad kasutajatel teha otsinguid, seada meeldetuletusi ja hallata igapäevaseid ülesandeid. TI-st on olnud palju tuge monotoonse või automatiseeritava, sh andme- ja teinekord ka infomahuka töö tegemisel.
Niisiis tegutsevad kõik moodsaid tehnoloogiaid kasutavad inimesed vähem või rohkem TI-st läbi põimunud keskkonnas ning on selliste abivahenditega ära harjunud. Seetõttu polegi ehk imekspandav, et paari viimase aasta jooksul toimunud areng on suunanud meid mõtlema, kuidas järsku (tasuta) kättesaadavaks tehtud TI rakendused mõjutavad õppeprotsessi. Ülikooliõpinguid alustaval õppijal puuduvad erialateadmised, mis võimaldaksid tal TI rakenduste pakutavat sisu adekvaatselt hinnata. Võib-olla puudub tal ka suhtumine, et õppimine peabki pingutust nõudma – vahel on see paratamatu. Siin ongi võtmeroll õppejõul, kes saab pakkuda üliõpilasele tasakaalustatud ja kriitilist mõtlemist toetavat perspektiivi TI rakenduste kasutamisele, lõimides ajaproovile vastu pidanud teadmised, oskused ja hoiakud uue tehnoloogia võimalustega.