Teema 4: Digitaalsete kodanikuosaluse projektide kavandamine
See teema selgitab, kuidas pakkuda lahendusi probleemidele, mida digitaalse kodanikuosaluse projekt võib lahendada. Selle teema õpiväljundiks on teha kindlaks, kuidas digitehnoloogiad võivad mõjutada DKO projekti kavandamist ja elluviimist ning kuidas neid rakendada.
DKO juhtumikirjeldused ja digitaalsed lahendused
Selle teema raames vaatleme lähemalt mõningaid juhtumikirjeldusi, mis koostati DKO juhendi uurimistöö raames.
Juhtumikirjeldusi on erinevates moodulites käsitletud. Selle teema raames vaatame, kuidas nende tegevuste raames kasutati digtehnoloogiat, pakkudes samal ajal lahendusi kodanikuaosaluse probleemile.
Võimaldame õppijatel luua lahendusi ühiskonna probleemidele
Eelnevalt tutvusime Tartu Ülikooli poolt korraldatava STARTER programmiga, mis on suunatud neile, kes soovivad kogeda toote või teenuse turuletoomise idee väljatöötamise protsessi.
Covidi pandeemia on avaldanud maailmale tohutut mõju ja ka Tartu Ülikooli tudengid kavandasid muuhulgas lahendusi Covidist tingitud probleemidele.
Link STARTER programmi lehele.
STARTER programmi lahendused
Mõned näited probleemidest, millega õppijad STARTER programmi raames tegelesid:
-
Maasikakorjamise robot (kuna põllumehed ei saanud Covidist tingitud piirangute tõttu välistöölisi palgata)
-
Tarkvara, et hooldekodudes elavad eakate saaksid ühendust võtta vabatahtlike ja lähedastega
-
Interaktiivsed 3D-mudelid sündmuste planeerimise jms lihtsustamiseks.
-
Rakendus jäätmete sorteerimise mõistmiseks (suur probleem ühiskonnas).
Rakendus SORTER
Oma teadmiste kasutamine ühiskondlikele probleemidele lahenduste leidmiseks on sageli suurepärane viis uute lahenduste loomiseks. See toimus ka STARTER programmis, mille raames SORTER rakendus välja töötati.
Üks selle idee algatajaid ja lahendusega tegelejaid oli üliõpilane, kes õppis muutuste juhtimist ja valis jäätmekäitluse teema, millele lahendust otsida. Nad tõdesid, et inimesed ei ole sageli kindlad, millised jäätmed tuleks ära visata või milliseid materjale saaks taaskasutada.
SORTER rakendus võimaldab inimestel oma pakendite koode skänneerida ja seejärel näitab rakendus inimestele, kuidas neid õigesti käidelda ja millist prügikasti nad peaksid kasutama.
Eestis on suur ringmajandust praktiseeriv kogukond. Ringmajandus on tootmise ja tarbimise mudel, mis hõlmab olemasolevate materjalide ja toodete jagamist, liisimist, taaskasutamist, parandamist, uuendamist ja taaskasutamist nii kaua kui võimalik.
SORTER rakenduse taga olevad õppijad kasutasid ringmajanduse kogukonda enda huvides ja kasutasid seda projekti kohta info levitamiseks. Nad leidsid ka, et digivahendeid saab kasutada paljudel eesmärkidel ja kasutasid erinevaid digivahendeid (videoklipid, e-kirjad, meililistid, intervjuud vilistlastega jne) oma rakenduse kohta info jagamiseks
Samuti leidsid õppijad, et Facebook, LinkedIn ja Instagram olid kasulikud projketi kohta info jagamisel.
P5 meditsiinikeskus
P5 on digitaalne meditsiini keskus, mille lõi Minho ülikooli meditsiinikool digitaalse tervishoiu edendamiseks.
P5 sai alguse visioonist, et tööd saab digitehnoloogia abil paremaks muuta ja see võib tervishoiusüsteemile lisaväärtust anda.
Enne Covid pandeemiat töötas P5 meditsiinikeskuse meeskond sümptomite hindamise projektiga. Kui aga pandeemia puhkes, tuli kohanemiseks ja kogukonna abistamiseks midagi teha. Kui pandeemia esimest korda puhkes, olid paljud inimesed pandeemiat puudutavast teabest segaduses ja vajasid abi ning vastuseid oma küsimustele.
P5 meditsiinikeskuse meeskond otsustas, et nemad saavad aidata, ja lõid veebipõhise kasutajatoe, mida inimesed said seoses Covidist tingitud piirangutega kasutada tervishoiutöötajatega ühenduse võtmiseks. Kuid P5 töötajate piiratud arvu tõttu oli vaja leida uusi lahendusi, mis aitaksid patsientide küsimustele vastata.
P5 meditsiinikeskus otsustas projekti kaasata 5. ja 6. kursuse arstitudengeid. Kontroll ja juhtimine anti üiõpilastele ja neil paluti leida lahendus kasutajatoele. Üliõpilased suutsid kahe nädala jooksul lühendada ooteaegu, mille jooksul inimesed vastuse saamist ootasid, ning loodi ka spetsiaalne telefoniliin, mille kaudu said inimesed kasutajatoega ühendust võtta ning enam kui 700 küsimust said vastused.
Üliõpilased töötasid kiiresti koos lahenduse leidmiseks. Üks idee, mille kallal töötati, oli tagada, et kui keegi saadab kasutajatoele küsimuse, edastatakse see meili teel kellelegi, kes on kvalifitseeritud küsimusele vastama. P5 meditsiinikeskuses oli kaasatud üle 200 üliõpilase.
Link P5 meditsiinikeskuse lehele.
Enesekontrolli test