Teema 3: Milliseid pädevusi õppijad kui kodanikuühiskonns osalejed arendavad?
Selle teema õpieesmärk on õppida tundma digi- ja ettevõtluspädevusi, mida õppijad saavad digitaalse kodanikuaktiivsuse käigus omandada.
Digitaalse kodanikuosaluse pädevusraamistikud
Euroopas on kaks raamistikku, mille alusel saab välja tuua pädevusi, mida õppijad saavad kodanikuosaluse projektides osaledes arendada.
EntreComp on Euroopa ettevõtluspädevuste raamistik ja defineerib ettevõtlust kui valdkondade ülest üldpädevust (alates isiklikust arengust kuni ühiskonnas osalemiseni ja tööturule sisenemisest kuni ettevõtmiste käivitamiseni).
DigComp on Euroopa kodanike digipädevuse raamistik ja töövahend konkreetsete sihtrühmade digipädevuste arendamiseks hariduses ja koolitustegevustes.
Mõlemad pädevusraamistikud on Euroopa Komisjonis heaks kiidetud ja kasutusel.
EntreComp
EntreComp koosneb 3 kompetentsivaldkonnast ja 15 pädevusest, nagu on näidatud joonisel:
-
Kompetentsivaldkonnas IDEED JA VÕIMALUSED (IDEAS & OPPORTUNITIES) aitavad digitaalse kodanikuosaluse tegevused kaasa eelkõige pädevusele EETILINE JA JÄTKUSUUTLIK MÕTLEMINE (ETHICAL AND SUSTAINABLE THINKING): Õppijad mõistavad, et igasugune idee sotsiaalse probleemi lahendamiseks kasutades digivahendeid peaks põhinema eetilistel põhimõtetel ja väärtustel, mis on seotud soo, võrdsuse, õigluse, sotsiaalse õigluse ja keskkonnasäästlikkusega.
-
Kompetentsivaldkonnas RESSURSID (RESOURCES) aitavad digitaalse kodanikuosaluse tegevused kaasa eelkõige pädevusele ENESETEADVUS JA ENESETÕHUSUS (SELF-AWARENESS & SELF-EFFICACY): õppijad, kes on kaastaud digitaalsetes kodanikuosaluse tegevustes, õpivad, kuidas nad saavad aidata kaasa sotsiaalsete muutuste tekkele.
-
Kompetentsivaldkonnas TEGEVUSED (INTO ACTION) panustavad digitaalsed kodanikuosaluse tegevused eelkõige pädevusele TEISTEGA TÖÖTAMINE (WORKING WITH OTHERS): Digitaalne kodanikuosalus eeldab õppijatelt teistega koostööd. See võib hõlmata õpetajaid, eakaaslasi ja organisatsioone, kes töötavad koos kogukonnaprobleemide kallal. Õppijad õpivad, kuidas luua ja hoida häid töösuhteid ning kuidas kasutada digivahendeid, mis hõlbustavad ja tõhustavad tööd meeskonnaliikmete vahel.
DigComp
Õppijad suurendavad oma digipädevusi, osaledes digitaalsetes kodanikuosaluse tegevustes. DigComp koosneb 5 kompetentsivaldkonnast ja 21 pädevusest. 5 kompetentsivaldkonda on illustreeritud joonisel:
-
Kompetentsivaldkonnas INFO- JA ANDMEPÄDEVUS (Information and Data literacy) toetavad digitaalsed kodanikuoskuse tegevused eelkõige pädevust ANDMETE, TEABE JA DIGISISU SIRVIMINE, OTSING JA FILTREERIMINE (BROWSING, SEARCHING AND FILTERING DATA, INFORMATION AND DIGITAL CONTENT): Kodanikuosaluse tegevused nõuavad õppijatelt uurimistööd valdkonnas, millele nad reageerivad. Seega arendavad õppijad võimet tõhusalt sirvida ja otsida andmeid, mis on nende vajadustele kõige sobivaimad.
-
Kompetentsivaldkonnas SUHTLEMINE JA KOOSTÖÖ (FILTERING DATA, INFORMATION AND DIGITAL CONTENT) toetavad digitaalsed kodanikuoskuse tegevused pädevust DIGITEHNOLOOGIA VAHENDUSEL KODAKONIKUTEGEVUSTES OSALEMINE (ENGAGING IN CITIZENSHIP THROUGH DIGITAL TECHNOLOGIES): Õppijad arendavad oma kodanikupädevust, olles võimelised kasutama digitehnoloogiaid, mis hõlbustavad ühiskonnaelus osalemist ja oma arvamuse avaldamist olulistes avalikes küsimustes.
-
Kompetentsivaldkonnas DIGISISU LOOMINE (DIGITAL CONTENT CREATION) toetavad digitaalsed kodanikuoskuse tegevused eelkõige pädevust SISU ARENDAMINE (DEVELOPING CONTENT): Õppijad oskavad valida ja kasutada sobivaid digivahendeid, mis võimaldavad loovalt arendada ühiskondlikku sisu, mis väljendab nende ideid, arvamusi või aitab hõlbustada kodanikuosaluse tegevuse elluviimist.
-
Kompetentsivaldkonnas TURVALISUS (SAFETY) toetavad digitaalsed kodanikuoskuse tegevused eelkõige pädevust KESKKONNAKAITSE (PROTECTING THE ENVIRONMENT): Õppijad arutavad ja jagavad teistega oma teadlikkust digitehnoloogia kasutamise mõjust ning omandavad teadmisi tehnoloogia säästva kasutamise meetodite osas, mis vähendavad mõju keskkonnale.
-
Kompetentsivaldkonnas PROBLEEMI LAHENDAMINE (PROBLEM SOLVING) toetavad digitaalsed kodanikuoskuse tegevused eelkõige pädevust VAJADUSTE VÄLJASELGITAMINE JA TEHNOLOOGILISED LAHENDUSED (IDENTIFYING NEEDS AND TECHNOLOGICAL RESPONSES): Õppijad oskavad esmalt hinnata kogukonna vajadusi ja seejärel valida digivahendid, mis aitavad kaasa küsimuste või probleemide lahendamisele kogukonnas.
Enesekontrolli test