Teema 3: Kodanikuosaluse projektide/eesmärkide ühisrahastamine

SDCE_clowdSee teema käsitleb ühisrahastuse kontseptsiooni ja seda, kuidas õppijad saavad kasutada erinevaid rahastamisviise, luues oma DKO projekte. Õpieesmärgiks on tunda ära ja mõista mõningaid olemasolevaid töövahendeid/platvorme, mida saab potentsiaalselt kasutada oma projektide rahastamisel.

 

SDCE5-3Mis on ühisrahastus?

Ühisrahastamisest saab rääkida, kui paljud inimesed (“rahvahulk”) aitavad projekti rahastada. See võib olla hea võimalus koguda paljudelt inimestelt palju väikeseid annetusi oma projekti või eesmärgi elluviimiseks, idufirmade või väiksematele ettevõte loomiseks.

Ühisrahastamine nõuab projekti või ettevõtet, et veenda ühisrahastajaid selles, et nende projekt on rahastamist väärt. Lugude jutustamise kunst on siin ülioluline.

Ühisrahastamist on nelja erinevat tüüpi: annetused, preemia, võlg ja omakapital. Vaatleme igaüht neist pisut põhjalikumalt.

  1. Annetus. Annetuspõhine ühisrahastus on see, kus toetajad ei oota midagi vastu, nad annetavad puhtalt huvist ja toetavad projekti.
  2. Võlg. Võlapõhine annetus (või vastastikune laenuandmine) on sarnane laenule. Annetajad annavad raha laenuna ja selle raha peab saaja teatud aja jooksul koos intressidega tagasi maksma.
  3. Preemia. Annetajad saavad oma annetuse eest midagi vastu. Tavaliselt on see mingi väikest, näiteks t-särk või mingi meene ettevõtte kaubamärgiga. See võib olla ka soodushinnaga toode või teenus ise.
  4. Omakapital. Mõnel juhul loovutavad projektid annetuste eest osa oma ettevõttest. Annetajad saavad ettevõttes osaluse, mis on võrdväärne nende annetatud summaga.

 

 

Näited ühisrahastuse veebilehtedest

Teie jaoks sobiva ühisrahastuse veebilehe uurimine ja valimine on mõistlik selleks, et teie kampaania oleks edukas. Neil kehtivad oma tingimused – lugege need kindlasti läbi!

Kickstarter on preemiapõhine ühisrahastuse laht. 2009. aastal loodud Kickstarter on aidanud koguda miljardeid enam kui 100 000 erineva projekti jaoks. Kickstarterid pakuvad tavaliselt oma toodet või teenust preemiana, kui nad oma eesmärgi saavutavad.
Link Kickstarter’i lehele.

GoFundMe on annetustel põhinev ühisrahastuse leht. Kuigi tavaliselt kasutatakse seda heategevuseks, saavad ettevõtted platvormi kasutada ka oma kampaania jaoks annetuste kogumiseks.
Link GoFundMe lehele.

LendingClub on võlapõhine ühisrahastuse leht. See kasutab varem mainitud vastastikuste laenude meetodit. See pakub isiklikke laene ja finantseerimist väikeettevõtetele 3–5 aasta jooksul.
Link LendingClub’i lehele.

Hubbub teeb koostööd ülikoolidega üliõpilaste ja vilistlaste projektide ühisrahastamiseks. Nad arvavad õigustatult, et ühisrahastus on õppijatele põnev viis ettevõtlusoskuste arendamiseks. Kui tähtaja lähenedes tekib surve eesmärgini jõuda, on kogu see protsess suurepärane turunduse õppetund, alates ühisrahastusprojekti loomisest kuni projekti reklaamimiseni ja raamidest välja mõtlemiseni. 
Link Hubbub’i lehele.

Hubbub’il on kaks eesmärki:

  1. Nende eesmärk on olla juhtiv digitaalsete rahakogumislahenduste pakkuja haridus- ja mittetulundussektoris, aidates organisatsioonidel läbi viia massilise kaasamise, osalemise ja raha kogumise kampaaniaid mobiili-, veebi- ja sotsiaalmeedia kaudu.
  2. Nende teine eesmärk on harida inimesi, kes soovivad tasuta platvormil luua headel eesmärkidel ühisrahastuskampaaniaid.
    https://www.hubbub.net/solutions/crowdfunding 

 

Näpunäiteid edukaks ühisrahastamiseks

1. Muutke oma kampaania suurepäraste lugude jutustamisega silmapaistvaks.
Inimesed investeerivad kampaaniatesse, mis neid kõnetavad. Võib-olla arvavad nad loo põhjal, et kampaaniajuht on ehtne või ühisrahastatav toode/teenus on nende jaoks asjakohane ja oluline.
Tugev loo jutustamise kampaania aitab sul teistest eristuda. Paljude erinevate platvormide, näiteks sotsiaalmeedia postitused ja videopöördumised selle kohta, miks inimesed peaksid teie kampaaniale annetama, võivad olla väga kasulikud.

2. Hoidke suhtlus selge ja avatud.
Teie toetajad on olulised, seega hoidke neid oma kampaaniaga ja toimuvaga kursis. Ühisrahastamise ajal võib teil tekkida raskusi ja tagasilööke, mistõttu on oluline, et teie toetajad oleksid võimalikest viivitustest teadlikud.
Isegi pärast kampaania lõppu andke annetajatele oma projekti järgmisest sammust teada. Toetajate kursis hoidmine võib aidata luua teie projektile nn repertuaari – see on hea enesetunde tegur, mis jääb kestma.

3. Valmistuge oma kampaaniaks piisavalt ette.
Ärge lihtsalt käivitage oma kampaaniat ja eeldage, et toetajad tormavad kohale. Tutvustage endast enne ühisrahastamise alustamist hästi. Hoidke oma sotsiaalmeedia profiilid aktiivsed. Rääkige inimestele oma tulevasest kampaaniast. Suusõnaline info levitamine võib olla teie kampaania jaoks väga kasulik. Jätke oma kampaania planeerimiseks piisavalt aega.
Turundusmaterjalide koostamise ja avalikustamisega kiirustamine ühisrahastuse käivitamise päeval ei too teile kasu. Võtke aega ja ärge tehke oma toetajatele loobumisotsust kergeks

 

Vaadake videot, kuidas kirjutada head ühisrahastuslugu, et saavutada edu.

SDCE_video5-3https://www.youtube.com/watch?v=6fqfQdpYzeQ

Enesekontrolli test

This project has been funded with support from the European Commission. The author is solely responsible for this publication (communication) and the Commission accepts no responsibility for any use may be made of the information contained therein.

Accept Cookies