Nüüdisaegne õpikäsitus
3.1 Näited ja selgitused
Video demonstreerib uurimuslikku õppimist. Traditsiooniline alternatiiv sama asja õppimisele uurimusliku õppe teel on see, et õppijad kuulavad õpetaja selgitusi pärmseente arengu kohta või loevad seda õpikust.
MÕTLEMISEKS Õppijad õpivad rohkem. Uurimusliku õppe kaudu on õppijad õpitavaga rohkem seotud – nad ise loovad omale uue teadmise. Uurimuslik õpe eeldab õpitava teema sügavamal tasandil läbi töötlemist, mis omakorda viib selleni, et õppijatele jääb sellest rohkem meelde. Õpikuteksti lugedes võime piirduda selle sisu väga pealiskaudse läbitöötlemisega. Meil kõigil on tõenäoliselt hetki, mil lugedes mõte hajub ning teksti lõppu jõudes avastame, et tegelikult ei teagi me õieti, millest juttu oli. Õppijad õpivad rohkemat kui ainealaseid teadmisi. Uurimuslik õpe hõlmab uurimisküsimuse sõnastamist, hüpoteeside püstitamist, uurimuse kavandamist ja läbiviimist ning tulemuste põhjal järelduste tegemist. Ainealaste teadmiste kõrval muutub seega oluliseks õppimise protsess ise. Omandatakse olulisi õpioskusi ja teistega koos töötamise oskusi. Õppijad naudivad õppimist rohkem. Uurimusliku õppe kaudu on õppijad õppimisse aktiivsemalt kaasatud ning neil on selles rohkem otsustusõigust – neil on endal võimalus määrata õppimise eesmärk ja viis selleni jõudmiseks. Samuti kuulub uurimusliku õppe juurde iseenda hindamine. Uurimuslik õpe pakub õppijatele rohkem avastusrõõmu ning eduelamusi kui traditsiooniline õpetamine. Soovitame lugeda lisaks Mare Taagepera artiklit 2012. aastal Postimehes, kus ta jagas oma kogemusi avastusõppe kasutamisega õppetöös: http://arvamus.postimees.ee/865858/mare-taagepera-avastusopet-avastamas |