Kohtumised
Anatoli Ukraina kreeka-katoliku kirikust
Kreeka-katoliiklased on kristlased. Paljud Tallinnas elavad ukrainlased käivad koos Ukraina kultuurikeskuses ja kirikus. See on väike võlumaailm, kus eriliselt palvetatakse looduse eest. Näiteks leiab sealsel ikoonil lehma Nudipea. Kirikus leiab Poeetilise Punase Raamatu ning palju omatehtud mänguasju. Anatoli Ljutjuk räägib, miks nad seda teevad.
Arutage:
- Anatoli rääkis, et neil räägivad loomad ja taimed oma maa keeles. Kuidas on võimalik mõista loomi ja taimi?
- Mille poolest erineb tavaline Eesti Punane Raamat ja Poeetiline Punane Raamat? Võrdle kahte kirjeldust!
Poeetiline Punane Raamat: Juba ammu võpatan ma rähnide trummelduste peale. Ronin oma haavaõõnsusest välja kuulama kas see pole mitte mootorsae hääl (http://www.ukk.ee/Ora%20et%20Labora/Punane%20raamat/Eesti) Vaata ka lehekülge kuningkiilist: https://ukk.ee/et/poeesia/
- Millise taime või looma valiksid sina oma poeetilisse punasesse raamatusse ja miks? Mida sa temast kirjutaksid?
Tunni idee autor: Nete Tutsu
Sissejuhatus teemasse
Ikoone kasutatakse palju arvutite maailmas – seal on ikoon märk, mis mingi sarnase joone tõttu viitab mingile objektile või tähendusele. Küsi lastelt, milliseid ikoone nad tunnevad ja kasutavad. Mõiste on aga tulnud kreeka keelest, kus εἰκών tähendab ‘kuju’ või ‘kujutist’. Ikoon on palju vanem mõiste kui arvuti, seda on juba mitu aastatuhandet kasutatud kirikus.
Ikoonid ida kirikus
Ikoonid on Ukraina kreeka-katoliku kirikust leiab eest palju ikoone. Sarnaselt õigeusu kirikule on ikoonid siin väga olulised. Küsi lastelt, kes on ikoone näinud, mida ikoonide juures tehakse. Ilmselt on lapsi, kelle kogemusele saab siin toetuda.
Seejärel täitke töölehelt ülesanne mõtestada Püha Gregorius Suure mõttetera ikoonide tähendusest ida kiriku traditsioonis.
Vaadake koos videoklippi sellest, kuidas valmib keerukas ikoon:
Oma ikoon
Ikooni loomise protsessi nimetatakse kirjutamiseks värvidega. Igal värvil on oma tähendus.
Õpilase saavad kas valida ühe ikooni, mille nad tahavad värvida (failid “Ikoon 1” – “Ikoon4”) või teha oma ikooni sellest, milles tema oma valikute tegemisel juhindub. Palu lastel ikooni kõrvale kirjutada ka iga värvi tähendus, nagu nemad seda oma ikoonil kasutavad. Traditsioonilised värvide tähendused leiab lehel “Värvide tähendus ikoonidel”. Õpilased oma ikoonil värvidele anda oma tähenduse, kuid inspiratsiooni saab ammutada ka vanast traditsioonist.
Ikooni loomise taustaks võib kuulata Soomes Valamos tegutseva õigeusu kloostri munkade laulu.
Tunni lõpus tutvustavad õpilased üksteisele valminud töid.
Kasutatud kirjandus:
Michel Quenot, 1991 Ikoon. Aken Kuningriiki. Logos
Konrad Onasch, Annemarie Schnieper, 2003 Ikoonid. Lummus ja tõelisus. OÜ Trak Pen
pilt – Andrei Rubljov ikoon “Kolmainsus”