Kognitiivne semantika

Metonüümia

Metafoori kõrval tuleb rääkida ka teisest meie igapäevast kõnet ja mõtlemist suunavast nähtusest, metonuumiast. Kui metafoor aitas üht valdkonda mõista ja väljendada teise kaudu, siis metonuumiat iseloomustab ühe valdkonna/teema sees rääkimine ühest asjast teise, teda esindava nähtuse kaudu. Näiteks saame me rääkida teosest selle autori kaudu (lugesin eile Dostojevskit) või tootest selle firma nime kaudu (ostis Volvo). Kõige tavalisemad metonüümilised seosed ongi:

AUTOR TEOSE ASEMEL (mulle meeldib Hvostov)

KOHT SÜNDMUSE ASEMEL (Iraak on uus Vietnam)

KOHT INSTITUTSIOONI ASEMEL (Toompea tahab kilekotte maksustada)

TOOTJA TOOTE ASEMEL (pampersid ’mähkmed’)

Osa terviku asemel metonuumia ei avaldu ainult keeleliselt, vaid ka mõtlemises, nii on tavapärane, et inimest esindab pildil ainult tema nägu. Näiteks vastuseks küsimusele: “Kuidas näeb välja USA president Barack Obama?” oleme täiesti rahul järgmise pildiga (pilt pärit: http://grassrootjournal.com/the-non-denial-denials-of-barack-obama-and-the-rise-of-ignorance-in-the-executive/).

barack_obama.jpg

Prooviks võib sisestada Google pildi-otsingusse Barack Obama nime ja vaadata, mitu vastet tuleb “terve inimene” ja mitu vastet “ainult nägu”.

Kuid inimest võib esindada ka tema tegevusala (saksofonil on täna kerge gripp), kohvikus tellitud toit (kreemikook ootab arvet) või ravitud haigus (pimesool tahab koju minna). Sellise metonuumia kasutus on kontekstiga piiratud (orkester, ettekandjad kohvikus, arstid haiglas).