Vajadused kui motivatsiooni aspekt

sissejuhatus VAJADUSED KUI MOTIVATSIOONI ASPEKT

Üheks oluliseks motivatsiooni aspektiks on vajaduste ja motiivide hierarhia, kus kõige aluseks on bioloogilised põhivajadused, neile järgnevad psühholoogilised vajadused ning hierarhias kõige kõrgemal asub autonoomia vajadus. Joonisel 2 on kirjeldatud Maslow poolt loodud vajaduste hierarhiat, mida hiljem täiendasid veel Tay ja Diener.

 

maslow

 

Vajadused võib seada tähtsuse järjekorda, nii et põhilised vajadused on vaja saavutada, enne kui on võimalik liikuda astmetelt kõrgemate vajaduste saavutamise poole. Kuid vajaduste järjekord ei ole jäik, vaid võib sõltuda välistest tingimustest või individuaalsetest erinevustes. Samuti on käitumine enamasti motiveeritud mitmetest vajadustest või lähtub korraga rohkem kui ühest põhivajadusest.

Vajaduste püramiidi aluseks on füsioloogilised vajadused, näiteks uni, söömine; teiselt astmel leiame turvalisuse vajaduse ehk vajaduse olla ohutus, kindlas olukorras. Esimest kahte astet nimetatakse bioloogilisteks põhivajadusteks, kolmandat ja neljandat astet aga psühholoogilisteks vajadusteks. Kolmandal astmel on (kellegi hulka) kuulumise ning meeldimise ja armastuse vajadus. Neljandal astmel on kirjeldatud hinnanguga seotud vajadusi, nagu tunnustuse, heakskiidu, kompetentsuse ja saavutuste vajadust. Püramiidi tipus, ehk viiendal astmel on eneseteostusega seotud vajadused ning kuuendal astmel on autonoomia vajadus (lisatud Tay ja Dieneri poolt 2011).

uus Inimesi motiveerivate faktoritena on välja toodud järgmised vajadused:

  • Saavutusvajadus: soov edu saavutada ja hirm ebaedu ees;
  • Osalusvajadus: püüe luua ja säilitada suhteid, teistega sõltuvus, konformism (sotsiaalsete standarditega kohanemine);
  • Domineerimine ja võimuiha;
  • Altruism, sümpaatia ja empaatia.

Uurijad on välja toonud õpimotivatsiooni seost kolme vajadusega: a) kompetentsuse vajadusega ehk ma tean, mida minult oodatakse, reeglid on minu jaoks selged ja minu jaoks mõtestatud; b) seotuse või kuulumise vajadusega ehk tean, et teised on minu vastu hoolivad, et ma meeldin neile; c) autonoomia vajadusega ehk ma tean, miks tegevus on minu jaoks väärtuslik, vajalik või oluline.