ÕPPIMISE TÄHTSUS

sissejuhatus ÕPPIMISE TÄHTSUS

Ressursse meie ümber on väga palju, mida saame enda abistamiseks kasutada, kuid mitte keegi ei saa seda teha meie eest ära, tegutsema peame ikka meie ise!

(Simon Ong)

Eesti elukestva õppe strateegias (2020) tõdetakse, et: „Oleme edukad vaid juhul, kui teadvustame vajadust pidevalt juurde ja ümber õppida, olla ettevõtlik ja loov, et kiirelt muutuvas keskkonnas toime tulla. Õppimine ja oma oskuste teadlik kasutamine peab muutuma aktiivse eluhoiaku lahutamatuks osaks“. Ka kõrgkooliõpingud võivad erinevatel põhjustel olla tudengitele tõsiseks väljakutseks. Kogumiku „Kõrgkool ja psühholoogia“ (2013) autorid leidsid, et kõrgkoolis hakkamasaamist mõjutavad töötamine, uimastid, geenid, tähelepanu ja hüperaktiivsus, motivatsioon, enesekohased hoiakud, aga ka heaolu. Samuti järeldatakse, et kõrgkool nõuab rohkem keskendumist, järjekindlust, vaimseid pingutusi, üksikasjadesse süüvimist ning suutlikkust pikemat aega paigal püsida. Ülikoolis õppides on vajadus süveneda ülesannetesse, tõsist mõttetööd teha ja keerulisi tegevuskavasid koostada.

Antud õpiobjektis on tähelepanu all õppimine ja õppimisega seotud motivatsioon. Kõik, kes on jõudnud kõrgkooli, on pidanud selleks 12 aastat õppima. Võib oletada, et kõrgkooli sissesaanud on õppimisel olnud edukad. Samas on tudengite teadmised õppimisest, õppimise harjumused, õpimotivatsioon ja ka õppimise efektiivsus väga erinevad. Mõned tudengid eelistavad õppida koos kaaslastega, teised üksi, mõnele meeldib õppimiseks praktiliselt asju läbi teha, teise jaoks on oluline õppida enda vigadest või ennast pingelises olukorras proovile panna, samas kui paljud õpivad kõige paremini hoopis pingevabas keskkonnas. Kas Sina oled mõelnud, mida on vaja õppimisel arvesse võtta, mis aitab Sinul õppida, kuidas saad ennast ise õppimisel motiveerida või kuidas saaksid enda õppimist efektiivsemaks muuta? Kui Sa ei ole sellele veel mõelnud, või soovid enda õppimist efektiivsemaks muuta, soovitan Sul selle õpiobjektiga tutvuda. Samuti võib õpiobjekt aidata õpetajatel olla õppijatele õppimisel toeks.

Kas õppida on vaja vaid kõrgkooli läbimiseks ja kõrghariduse omandamiseks? Ei, sest ka elukestva õppe strateegia toob välja, et õppimine peab olema osa igapäevaelust. Samuti on õppimine väga olulisel kohal ettevõtluses innovatsiooni loomiseks. Ettevõtja Aivar Uutar´i arvates eeldab ettevõtjaks olemine pidevat õppimist: „Tegelikult on ettevõtluses olemine ja ettevõtjaks olemine elukestev õpe. Kõige paremad õppetunnid on tavaliselt tasuta saadud või siis vastupidi väga kallid. Tasuta saadud õppetunde ei panda tihti tähele ja neile ei omistata piisavalt tähelepanu.“ Ettevõtja Tanel Vahenurm rõhutab arengu, aga ka arenguvõimaluste märkamise tähtsust ettevõtluses: „Ettevõtlus loob ja annab võimaluse pidevaks arenguks, seda siis enesearengu kui ka ettevõtte seisukohalt. Ettevõtlus „avas“ minu jaoks silmad minu enese potentsiaalist ja fantastilistest võimalustest, mida on elul meile pakkuda.“