Kontaktõppe stsenaariumid
Mida ja kuidas teha siis, kui õppejõud ja üliõpilased ei saa alati üheskoos auditooriumis tegutseda?
Kontaktõppe (loengud, seminarid, praktikumid) kavandamisel tuleb valmis olla selleks, et kõikidel õppijatel ja õppejõududel ei ole alati võimalik auditooriumis osaleda. Juhend annab ülevaate võimalikest kontaktõppe stsenaariumitest, millega õppejõud võib õppeaine läbiviimisel kokku puutuda.
Kontaktõppe läbiviimisel võib eristada viit võimalikku stsenaariumi:
Juhendi koostasid Tartu Ülikooli õpetamisoskuse konsultandid ja õppedisainerid koostöös IT-osakonnaga. Ettepanekud täiendusteks palun saata Katri Kütile (katri.kutt@ut.ee) või Kaire Uibolehele (kaire.uiboleht@ut.ee).
MIDA PEAKS TEADMA? |
KONTAKTÕPE TOIMUB AUDITOORIUMIS |
Kuidas me seda nimetame (sh inglise keeles)? | Loeng (lecture), seminar (seminar) |
Milliseid tehnilisi vahendeid on vaja? |
Auditoorse õppe läbiviimiseks vajalik tehnika (nt internetiühendusega arvuti, esitlustehnika jm).
Auditoorse loengu salvestamisel järelvaatamiseks on vajalik kaamera ja mikrofon. Kaamera paigutamisel tuleb arvestada sellega, et õppejõud oleks loengu ajal kaadris ja mikrofoni lähedal. Eriti hea oleks kasutada (juhtmevaba) kraemikrofoni (tehnikapoodidest leitav ka reväärimikrofonina). Veenduge eelnevalt, kas kavandatud kontaktõppeks vajalikud tehnilised vahendid ja rakendused on auditooriumis olemas ja toimivad. |
Mis tehnilisi rakendusi kasutada? |
Loengu salvestamiseks Panopto (vt juhendit). Panoptoga salvestatud videost on võimalik mustad kohad välja lõigata, lisada videole subtiitreid ning testiküsimusi. |
Mida planeerimisel arvestada? |
Kavandage auditoorne töö nii, nagu varem plaanisite.
Salvestuse tegemisel tasub tähelepanu pöörata ka järgmistele momentidele:
|
Kuidas õppetöös osalenuid registreerida? |
Üliõpilaste auditoorses õppetöös osalemise registreerimiseks saab kasutada Moodle’i kursusel osalemise vahendit (vt juhendit).
Infot üliõpilaste video vaatamise ja videos olevate testiküsimustele vastamise kohta saab video statistikast (video vaatamise ajal Panoptosse sisselogitud kasutajate kohta näeb statistikat nimeliselt). |
Millist abi võib vaja minna? |
Panoptoga salvestamiseks on vaja omada Panoptos kausta, kus on salvestamisõigused. Panopto kausta saab luua Moodle’i kursuselt (vt juhendit). Enne salvestamist on soovitatav teha Panoptoga proovisalvestamine. Panopto kasutamise esmast nõustamist pakuvad õppedisainerid või pöörduge aadressil eope@ut.ee. Kui te vajate abi auditooriumis salvestamise alustamisel, siis pöörduge õppehoone IT spetsialisti või instituudi e-õppe tugiisiku poole.
Kui soovite, et auditooriumis eelseadistakse teie loengute salvestamine remote recorderi abil (nt saab seadistada, et igal nädalal kell 10.15-11.45 algab auditooriumis automaatne salvestamine ning te ei pea auditooriumis enam ise salvestamist käivitama), siis pöörduge arvutiabisse +372 737 5500 (5500) või arvutiabi@ut.ee. |
MIDA PEAKS TEADMA? |
KUI ENAMUS ÕPPIJAID ON AUDITOORIUMIS ja MÕNI ÜKSIK ÕPPIJA ON VEEBIS |
Kuidas me seda nimetame (sh inglise keeles)? |
Paindõpe, hajaõpe, hübriidõpe (synchronous hybrid learning; HyFlex; hybrid class); hübriidloeng (hybrid lecture); hübriidseminar (hybrid seminar) |
Mis tehnilisi vahendeid on vaja? |
Õppejõud vajab: internetiühendusega arvuti, esitlustehnika, veebikaamera õppejõu arvutil või eraldiseisev kaamera auditooriumis, mikrofon.
Veebis õppijad vajavad: internetiühendusega arvuti, kõlarid või kõrvaklapid, rääkimiseks ja oma videopildi näitamiseks mikrofon ja veebikaamera. Loengu või seminari salvestamiseks (veebi)kaamera ja mikrofon(id). Veenduge eelnevalt, kas kavandatud kontaktõppeks vajalikud tehnilised vahendid ja rakendused on auditooriumis olemas ja toimivad. |
Milliseid tehnilisi rakendusi kasutada? |
Võimaldage veebis õppija(te) osalemine BigBlueButton (vt juhendit), Teams Meeting (vt juhendit) või muu videovestlust võimaldava rakenduse kaudu (Zoom, Skype). |
Mida õppetöö planeerimisel arvestada? |
Kavandage õppetöö nii, nagu tavaliselt auditooriumis plaanisite teha. Leppige veebisolija(te)ga kokku õppetöös osalemise reeglid (nt videopildi näitamine). Vajadusel võib õppejõud veebis õppijatele slaidid ette saata.
Paigutage sülearvuti või tahvel veebis õppijaga selle inimese/rühma juurde, kes räägib. Rühmatöödes osalemiseks tõstke arvuti/tahvelarvuti vastava rühma juurde. Veebis oleva õppija kaasamise ülesande võib anda mõnele üliõpilasele. |
Kuidas õppetöös osalenuid registreerida? |
Oluline on kokkulepe, et üliõpilane (üliõpilased) annavad veebis osalemisest õppejõule varem teada. Vastavalt kokkuleppele võib seda teha e-kirja teel või kasutada Moodle’i küsitlust (vt juhendit).
Üliõpilaste õppetöös osalemise registreerimiseks saab kasutada Moodle’i kursusel osalemise vahendit (vt juhendit). |
Millist abi võib vaja minna? |
Leidke auditooriumis õppijate seast keegi, kes võtab veebis õppija(te)ga suhtlemise vastutuse enda peale: vajadusel kaasab ta veebis õppija rühma aruteludesse ja edastab tema küsimusi õppejõule.
Tehniliste probleemide korral pöörduge oma õppehoone IT spetsialisti poole või arvutiabisse +372 737 5500 (5500) või arvutiabi@ut.ee. |
MIDA PEAKS TEADMA? |
KUI PALJUD ÕPPIJAD ON AUDITOORIUMIS JA PALJUD ÕPPIJAD ON VEEBIS |
Kuidas me seda nimetame (sh inglise keeles)? | Paindõpe, hajaõpe, hübriidõpe (synchronous hybrid learning; HyFlex; hybrid class); hübriidloeng (hybrid lecture); hübriidseminar (hybrid seminar) |
Mis tehnilisi vahendeid on vaja? |
Õppejõul: internetiühendusega arvuti, esitlustehnika, veebikaamera õppejõu arvutil või eraldiseisev kaamera auditooriumis, mikrofon.
Veebis õppijatel: internetiühendusega arvuti, kõlarid või kõrvaklapid, rääkimiseks ja oma videopildi näitamiseks mikrofon ja veebikaamera. Loengu või seminari salvestamiseks (veebi)kaamera ja mikrofon(id). Tarkvara abil näevad kohalolijad kaugelt osalejaid väikeses aknas. Eemalt tuleva küsimuse/kommentaari soovitame esitada teksti aknas. Juhul kui kaugelt osaleja küsib mikrofonis küsimuse kuuleb sellest terve auditoorium kuid vastata saab ainult õppejõud. Auditoorseid küsimusi saab kaugelt osalejatega vahendada õppejõud. Veebis õppijatel: internetiühendusega arvuti, kõrvaklapid, ise rääkimiseks ja oma videopildi näitamiseks mikrofon ja veebikaamera. Juhul, kui soovite loengut või seminari salvestada, peavad olema (veebi)kaamera ja mikrofon(id), et kõikide rääkijate heli salvestusse jääks. Veenduge eelnevalt, kas kavandatud kontaktõppeks vajalikud tehnilised vahendid ja rakendused on auditooriumis olemas ja toimivad. |
Milliseid tehnilisi rakendusi kasutada? |
Hübriidloeng:
Hübriidseminar:
Salvestamisel mõelge läbi, kumma ruumi tegevust soovite salvestada: kas auditooriumis või veebis toimuvat. Veebis toimuva salvestamiseks kasutage hübriidseminariks kasutatavat rakendust. |
Mida õppetöö planeerimisel arvestada? |
|
Kuidas õppetöös osalenuid registreerida? |
Õppetöö paremaks korraldamiseks on soovitatav, et üliõpilased annavad veebis/auditooriumis osalemisest õppejõule eelnevalt teada: eelregistreerimiseks saab kasutada Moodle’i küsitlust (vt juhendit).
Üliõpilaste registreerimiseks kasutada Moodle’i kursusel osalemise vahendit (vt juhendit). |
Millist abi võib vaja minna? |
Kõikide õppijate aktiivseks kaasamiseks on vaja meeskonda:
PS! Oluline on omavahel läbi rääkida iga meeskonnaliikme roll ja tegevused. Tehniliste probleemide korral pöörduge oma üksuse IT spetsialisti poole või arvutiabisse +372 737 5500 (5500) või arvutiabi@ut.ee. |
MIDA PEAKS TEADMA? |
KUI ÕPPIJAD ON AUDITOORIUMIS JA ÕPPEJÕUD ON VEEBIS |
Kuidas me seda nimetame (sh inglise keeles)? |
Hübriidõpe (synchronous hybrid learning; HyFlex; hybrid class); hübriidloeng (hybrid lecture); hübriidseminar (hybird seminar) |
Mis tehnilisi vahendeid on vaja? | Õppejõul internetiühendusega arvuti, veebikaamera, mikrofon.
Auditooriumis esitlustehnika, mikrofon üliõpilastele küsimuste küsimiseks/vastamiseks; võimalusel kaamera, et edastada pilti auditooriumist. Veenduge eelnevalt, kas kontaktõppeks vajalikud tehnilised vahendid ja rakendused on auditooriumis olemas ja toimivad. |
Milliseid tehnilisi rakendusi kasutada? | Loengu veebiülekandeks Panopto (vt juhendit)
Veebis õpetaja vajab: internetiühendusega arvuti, kõrvaklapid, ise rääkimiseks ja oma videopildi näitamiseks mikrofon ja veebikaamera Üliõpilased auditooriumis: internetiühendusega arvuti, esitlustehnika, veebikaamera õppejõu arvutil või eraldiseisev kaamera auditooriumis, mikrofon. Veebis õppijatel: internetiühendusega arvuti, kõlarid või kõrvaklapid, rääkimiseks ja oma videopildi näitamiseks mikrofon ja veebikaamera. Seminari läbiviimiseks BigBlueButton (vt juhendit) või MS Teams Meeting (vt juhendit) Küsimuste küsimiseks ja küsitluste läbiviimiseks võib kasutada veebitahvlit, Mentimeetrit või Google Formi (pika lingi saab teha lühilingiks või QR koodiks). Loeng või seminar salvestatakse kasutatava rakendusega. Panopto veebiülekanne salvestatakse automaatselt. BBB ja MS Teamsi sessioonide korral tuleb salvestamine käivitada. Veenduge eelnevalt, kas vajalikud tehnilised vahendid ja rakendused on auditooriumis olemas ja toimivad. |
Mida õppetöö planeerimisel arvestada? |
Otsustage, kas üliõpilased osalevad ka veebis või saavad auditooriumis tegutseda (sh omavahel suhelda). Kui võimalik, tehke kogu õppetöö ühiselt veebis.
Kui tegemist on ühekordse ootamatu juhtumiga ja veebi ümberkolimine ei ole võimalik, hoolitsege selle eest, et ka üliõpilased oleksid õppejõule nähtavad ja tehnilised vahendid võimaldaksid õppejõu ja õppijate vahel suhtlemist. Üliõpilaste tegevuste ja küsimuste vahendamise osas võib kokku leppida mõne üliõpilasega. Tähelepanu ja õppijate parema haaratuse hoidmiseks jagage loeng osadeks (nt 15-20 min loengut, 3-4 min õppijate tegevus nt küsimuste esitamine, kokkuvõtte tegemine). Kavandage võimalusi:
Rühmatöödest/auditooriumis tekkinud diskussioonidest võib lasta teha kirjalikud kokkuvõtted. Kui õppejõud ei saa pikema perioodi jooksul auditooriumis õppetööd läbi viia (nt peab jääma eneseisolatsiooni) või kasutatakse külalisõppejõude, kes asuvad teises linnas või riigis, võib loengu eelnevalt salvestada ja esitada loengu link Moodle´i kursusel. Seminar planeerige veebiseminarina (BBB). |
Kuidas õppetöös osalenuid registreerida? |
Üliõpilaste õppetöös osalemise registreerimiseks saab kasutada Moodle’i kursusel osalemise vahendit (vt juhendit). |
Millist abi võib vaja minna? | Õppetöö läbiviimiseks oleks vaja abilist, kes käivitab auditooriumis arvuti ja kasutatava rakenduse, kuvab seinale veebis osaleva õppejõu ja jälgib, et tehnilised vahendid ja rakendused toimiksid (arvuti, kaamera, mikrofon, kõlarid).
Kasutatava rakenduse võib avada seinale mõni õppija oma konto kaudu või vajadusel tuleb anda õppekorraldusspetsialistile Moodle´i kursusele, mille kaudu BBB sessioon toimub, juurdepääs). Õppetöö käigus oleks vaja abilist, kes vahendab auditooriumis toimuvat õppejõule ja vastupidi (edastab õppejõule küsimusi/kokkuvõtteid aruteludest, modereerib auditooriumis toimuvat, kordab auditooriumis õppijate esitatud küsimused mikrofoni läheduses üle). Vahendamise ülesande võib kokku leppida ka mõne üliõpilasega. Tehniliste probleemide korral pöörduge oma üksuse IT spetsialisti poole või arvutiabisse +372 737 5500 (5500) või arvutiabi@ut.ee. |
MIDA PEAKS TEADMA? |
KUI KÕIK OSALEJAD ON VEEBIS |
Kuidas me seda nimetame (sh inglise keeles)? |
Loengu ülekanne veebis, loengu veebiülekanne (webcast)
Veebiseminar (webinar) |
Mis tehnilisi vahendeid on vaja?
|
Õppejõul: internetiühendusega arvuti, veebikaamera, mikrofon, kõlarid või kõrvaklapid.
Õppijatel: kui ainult kuulavad, siis internetiühendusega arvuti, kõlarid või kõrvaklapid; veebiseminaris osalemiseks kõrvaklapid, mikrofon ja veebikaamera. Veenduge eelnevalt, kas kavandatud kontaktõppeks vajalikud tehnilised vahendid ja rakendused on olemas ja toimivad. |
Milliseid tehnilisi rakendusi kasutada? | Kasutada võib:
Veebiloengu/-seminari saab kasutatava rakenduse abil salvestada järelvaatamiseks. |
Mida õppetöö planeerimisel arvestada? |
|
Kuidas õppetöös osalenuid registreerida? | Õppijate õppetöös osalemise registreerimiseks saab kasutada Moodle’i kursusel osalemise vahendit (vt juhendit). |
Millist abi võib vaja minna? |
Suure õppijate arvuga õppegrupiga võib vaja minna abilist, kes jälgib vestlusaknas toimuvat, vastab vajadusel küsimustele või vahendab need õppejõule. Abilist võib vaja olla ka õppijate eraldatud ruumidesse (breakout rooms) jaotamisel, rühmas toimuva jälgimisel ja rühmatöödest kokkuvõtete tegemisel. Abiliseks võib olla kaasõppejõud, õppeassistent või ka üliõpilane, kellele abistamise ülesanne antakse.
Tehniliste probleemide korral Panoptot või BBB-d kasutades pöörduge oma valdkonna õppedisaineri poole ning MS Teamsi ja Zoomi kasutamisel arvutiabisse +372 737 5500 (5500) või arvutiabi@ut.ee. |