Nutiseadmed koolis: keelata või reguleerida?

EUKO uurimisrühma liige, Tartu Ülikooli ühiskonnateaduste instituudi meediauuringute professor Andra Siibak osales eelmise aasta lõpus haridusteemalises taskuhäälingus Õpipisik, kus koos haridusteaduste instituudi juhataja, professor Margus Pedaste ning Tartu Kivilinna Kooli 9. klassi õpilaste Rebecca ja Markusega arutati teemal, kas nutiseadmed tuleks koolides keelustada. Vestlust juhtis haridusteaduste instituudi kommunikatsioonispetsialist Sven Paulus.
Saade salvestati ajendatuna sügisel ilmavalgust näinud avalikust kirjast, milles Eesti lapsevanemad ja hariduseksperdid soovisid, et riik töötaks välja reeglid nutiseadmete kasutamiseks koolis.
Andra Siibak ja Margus Pedaste väljendasid üksmeelt, et teema on aktuaalne ning kirjale allakirjutanute mure on põhjendatud, kuid leidsid ka, et riigi poolt ülevalt alla kehtestatud reeglid ei ole nutiseadmete kasutamisest tulenevate probleemide lahendamiseks sobivaim viis. Hoopis paremaks lahenduseks peetakse, kui laste nutiseadmete kasutamise kord suudetaks koolides kokku leppida koostöös õpilaste endiga. Selliselt toimides võiks ideaalis jõuda välja laiapinnalise ühiskondliku kokkuleppeni, selmet riik taaskord Eestis täiendava regulatsioonistiku kehtestaks.
Kooliõpilased Rebecca ja Markus tõid välja, et nende koolis ongi nutitelefonide kasutamise kohta juba üsna palju reegleid kehtestatud – seadmeid võib kasutada vaid teatud ajal ja kohtades. Samuti on see lubatud teatud õppetegevusteks. Valdav osa õpilasi saab nende reeglite vajalikkusest aru ning käitub vastavalt, kuid nagu iga reegliga, leidub ka rikkujaid.
Oleks naiivne arvata, et nutiseadmete võimalik kahjulik mõju loob olukorra, kus neid enam ei toodetagi. Nutiseadmed on muutunud meie igapäevaelu lahutamatuks osaks, kuid selleks, et nendega toime tulla, tuleb nende kasutamist õppida. Siinjuures mängib kool väga tähtsat rolli. Ka nutiseade võib olla kasulik, kui selles teha õigeid asju ning seda kasutada mõistlikul määral.
Kuula saadet: