ySKILLS-i veebivaramu

VAIMNE TERVIS JA DIGIOSKUSED

 

yvaimneSKILLS-i uuringu keskmes olid lisaks digipädevusele ka laste ja noorte heaolu ning seda toetavad tegurid. Eesmärk oli saada teada, mil moel on noorte digimaailmas tegutsemine seotud nende vaimse tervisega. 

Paralleelselt suure küsitlusuuringuga toimus mitmeid väiksemaid kvalitatiivseid uurimusi, neist üks Suurbritannias ja Norras, kus meediauurijad intervjueerisid noori, kellel on olnud vaimse tervise probleeme. Vestluste käigus koorus selgemalt välja, mis noortele muret ja meelehärmi valmistab, aga ka see, millest nad rõõmu ja abi leiavad. Põhjalikus ingliskeelses raportis vastavadki Sonia Livingstone ja kaasautorid küsimusele, kas digioskuste olemasolu ja kasutamine suurendab noorte säilenõtkust või hoopis vastupidi – muudab nad kohati haavatavamaks. 

Uuringus osalenud noored rääkisid, mida nad internetti kasutades oma vaimse heaolu jaoks juba teevad ja millal võib olukord noorte kontrolli ja tahte alt väljuda. Koosloome-töötubades osalenud noored aitasid uuringutulemuste põhjal sõnastada kaheksa võtmesõnumit oma eakaaslastele ja täiskasvanutele. Mure või hädaolukorra puhul suunab veebimaterjal otsima vaimse tervise alast abi või nõustamist ning toob lugejani vastavad kontaktandmed ja lingid.

Laste ja noortega töötavate tugispetsialistide jaoks sõnastasid ySKILLS-i teadlased sama kvalitatiivuuringu põhjal üheksa soovitust, mis aitavad noori paremini mõista ning neile olukordade analüüsimisel ja oma digielu juhtimisel toeks olla. 

Veebimaterjalid tõlkisid eesti keelde ja toimetasid Signe Opermann, Mari-Liis Tikerperi ja Veronika Kalmus, konsultandina andis nõu vaimse tervise koolitaja Merle Purre.

Pildi autoriõigus: storyset (Freepik).