ySKILLS-i projekt pööras suurt tähelepanu uurimismetoodikale ja -eetikale ning laste õigustele.
Noorte digipädevuse uurimiseks loodi rahvusvaheliselt valideeritud mõõtmisvahend yDSI ehk Noorte digioskuste indikaator. yDSI sisaldab 31 digioskusi ja -teadmisi katvat küsimust ning on mõeldud kasutamiseks suure valimiga ankeetküsitlustes. yDSI valideerimiseks konsulteeriti esmalt ekspertidega, seejärel korraldati mitme Euroopa riigi (sh Eesti) noortega kognitiivseid intervjuusid, pilootküsitlusi ja digioskuste tulemusteste. yDSI eestikeelse versiooni töötasid välja TÜ uurimisruhma liikmed Mari-Liis Tikerperi, Mai Beilmann, Veronika Kalmus ja Signe Opermann.
ySKILLS-i rahvusvahelise kestvusuuringu koondandmestik koos küsitlusankeediga (7 keeles) on huvilistele vabalt kättesaadav Mendeley andmearhiivis (andmestiku DOI: 10.17632/c66jczxfjc.3).
Koostöös rahvusvahelise Horisont 2020 projektiga CO:RE („Lapsed internetis – teadus ja tõendid“) valmis teaduseetika teemaline animafilm „Kas sind on kutsutud teadusuuringusse?“. Lühike eestikeelne video on suunatud lastele ja noortele ning räägib sellest, miks on oluline osaleda teadusuuringutes ning mis on osalejate õigused.
Multifilmi sobib näidata koolides, lasteaedades või mujal enne küsitlust, intervjuusid, vaatlust või muud uuringut. Video on mõeldud 6–16-aastastele lastele, kuid peamine sihtrühm on algklasside õpilased. Animafilm selgitab lapsesõbralikul ja muhedal viisil, millele lapsed peaksid mõtlema, kui neid kutsutakse teadusuuringusse. Lisaks sobib multifilm õppematerjaliks näiteks inimese- või kodanikuõpetuse tunnis. Video selgitab lühidalt, et teadusuuringud aitavad teha paremaid otsuseid ja uuringutes osalemine võimaldab noortel teha oma arvamus kuuldavaks. Sel moel aitab multifilm edendada üldist teadlikkust teadusuuringutest ehk uuringutarkust.
Õppejõud saavad videofilmi kasutada refleksioonimaterjalina, näiteks teaduseetika teemalises seminaris. Video rõhutab teadlase kohustust tagada uuringus osalemise vabatahtlikkus, osalejate informeeritud nõusolek, jagada vajadusel täiendavaid selgitusi ja anda osalejatele uuringutulemuste kohta tagasisidet.
Multifilmi idee töötasid välja CO:RE projekti Oslo Ülikooli uurimisruhma teadlased Elisabeth Staksrud ja Niamh Ní Bhroin koostöös Norra teaduseetika komiteede, CO:RE konsortsiumi liikmete ja produktsioonifirmaga RedAnt. Filmi eestindas TÜ ühiskonnateaduste instituut. Tõlkisid Veronika Kalmus, Marit Napp, Signe Opermann ja Mari-Liis Tikerperi. Teksti luges Veronika Kalmus, helindas Alar Suija.
ySKILLS-i projekti raames valmis ka teine animafilm „Laste õigused digimaailmas“. Eestikeelne lühivideo on suunatud eelkõige poliitikakujundajatele ning digitoodete ja -teenuste kujundajatele, aga ka õpetajatele ja lapsevanematele. Multifilm tutvustab 11 põhimõtet, mis toetuvad ÜRO lapse õiguste konventsioonile ning aitavad kaitsta laste õigusi ja huve digimaailmas.
Animaklipi tootis ySKILLS-i projekti jaoks Londoni Majandus- ja Poliitikateaduste Kool (LSE). Filmi eestindas TÜ ühiskonnateaduste instituut. Tõlkis re:finer, toimetasid Veronika Kalmus ja Signe Opermann. Teksti luges Veronika Kalmus, helindas Alar Suija.