2024
18. aprillil kell 15.00-17.00 toimuval seminaril „Sotsioloogiliste uuringute eetilistest ja metodoloogilistest dilemmadest“ esinevad Veronika Kalmus ja Mari-Liis Tikerperi ettekandega „Longituudne kooliküsitlus – võimatu missioon?“, tuginedes ySKILLS-i küsitlusuuringu käigus saadud metodoloogilistele kogemustele. Seminar toimub Tartus Lossi 36 õppehoone ruumis 205 ja Zoomis ning on avatud kõigile huvilistele. Ettekannetele järgneb arutelu, milles ka publik on väga oodatud kaasa rääkima.
MTÜ Lastekaitse Liit korraldas 6. veebruaril, turvalise interneti päeval, õpetajatele, lapsevanematele ja teistele huvilistele suunatud konverentsi pealkirjaga „Targalt internetis: digitaalne heaolu ja vaimne tervis”.
Ennelõunal osalesid õpetajad töötubades, millest ühe sisustasid ySKILLS-i Tartu Ülikooli uurimisruhma liikmed Veronika Kalmus, Signe Opermann ja Mari-Liis Tikerperi. Töötuba keskendus õpilaste digioskustele ja vaimsele tervisele. Vaata töötoa slaide (PDF) ja rühmatöö kokkuvõtet (PDF).
Pärastlõunal said osalejad kuulata plenaarettekandeid ja jälgida paneeldiskussiooni. Plenaarsessiooni videosalvestis on järelvaadatav. Veronika Kalmus tutvustas ettekandes „Õpilaste digioskused ja vaimne heaolu“ (algus 40:13) ka ySKILLS-i uuringutulemusi ja osales paneeldiskussioonis (algus 1:40:10).
Tartu Ülikooli ühiskonnateaduste instituut
PRESSITEADE
06.02.2024
Eesti koolinoored digimaailmas – suhtlemises viielised, infooskustes kolmelised
Eesti õpilased on digitaalse kirjaoskuse poolest teiste Euroopa riikidega võrreldes tublil keskmisel tasemel, mis paraneb aasta-aastalt kukesammul, selgus rahvusvahelisest noorte digipädevuse küsitlusuuringust ySKILLS.
„Küsitlesime kolmel järjestikusel aastal kuues riigis 12–17-aastaseid õpilasi. Nägime, et üleilmsetes meedia- ja digikultuurihoovustes on tänapäeva teismeliste digioskused ja -teadmised kujunenud üpris ühetasaseks. Kõige paremad olid Euroopa koolinoored suhtlemisoskustes, kehvimad aga info otsimises ja töötlemises,“ kõneles Eesti uurimisruhma juht, Tartu Ülikooli sotsioloogia professor Veronika Kalmus. „Eesti õpilaste tulemused paranesid kahe aastaga kõige enam sisuloomes – väga heade oskustega noorte osakaal kasvas 40%-lt 45%-le.“
Täna, turvalise interneti päeval tutvustavad Kalmus ja teised uurimisruhma liikmed Tallinnas toimuval konverentsil kolme küsitluslaine põhitulemusi ning esitlevad ySKILLS-i veebivaramut. Veebilehele on koondatud praktilised õppe- ja teabematerjalid, mis kutsuvad noori kaasa mõtlema, arutlema ning oma digioskusi proovile panema. Eestindatud slaidiesitlusi, interaktiivseid ülesandeid, aruteluküsimusi ja animafilme saab kasutada eri ainetundides, teemapäevadel ja töötubades, mille keskmes on digioskused. Õppevara on võimalik kasutada ka õppeaineid lõimivas tegevuses, näiteks vaimse tervise või keskkonnateemade käsitlemisel.
„Oskuste ja teadmiste mõõtmise kõrval pöörasime oma uuringus tähelepanu ka noorte vaimsele heaolule ja selle seostele digipädevusega,“ rääkis uurimisruhma liige, Tartu Ülikooli meediasotsioloogia teadur Signe Opermann. Tulemused näitasid, et head oskused ja teadmised aitavad noortel digimaailma võimalusi mitmekülgselt kasutada, kuid keeruliste ja vaimset heaolu ohustavate olukordade lahendamiseks ei pruugi neist piisata. Noored vajavad ka kaaslaste ja täiskasvanute tuge ja abi.
Nõuandeid noorte vaimse heaolu toetamiseks leiab ySKILLS-i teabematerjalidest, mis valmisid kvalitatiivuuringu tulemuste põhjal ning mille väljatöötamisel konsulteeriti ka vaimse tervise probleeme kogenud noortega.
Veebivaramu sisaldab infot ka uurimismetoodika, -eetika ja laste õiguste kohta digimaailmas ning koondab Eesti uurimisruhma osalusel valminud teadusvaljundid.
Vaata lähemalt: sisu.ut.ee/yskills.
Alates kl 13.30 saab jälgida Lastekaitse Liidu, Haridus- ja Noorteameti ning Tallinna Tehnikaülikooli korraldatavat konverentsi „Targalt internetis: digitaalne heaolu ja vaimne tervis” otseülekannet.
Lisateave:
Veronika Kalmus
sotsioloogia professor
5662 3583