EU Kids Online’i kolmas uuringulaine (2024–2025) koosneb kahest osast. Esinduslikus kooliküsitluses osalevad 10–16-aastased (3.–9. klasside) õpilased üle Eesti. Samal ajal toimub küsitlus veel vähemalt 10 Euroopa riigis.
Eesmärk on saada teada:
1. Missugune on Eesti laste ja noorte interneti- ja digitehnoloogiate kasutus (sh võimalused, riskid, oskused ja teadmised, hoiakud, internetikasutuse sotsiaalne vahendamine) aastal 2025? Kuidas on see muutunud võrreldes EU Kids Online’i varasemate (2010. ja 2018. aasta) uuringulainetega?
2. Missugused on Eesti laste ja noorte interneti- ja digitehnoloogiate kasutuse sarnasused ja erinevused võrreldes teiste Euroopa riikide eakaaslastega?
3. Kuidas on seotud Eesti laste ja noorte interneti- ja digitehnoloogiate kasutus ja vaimne heaolu?
Uuringu üks hüpotees on, et haavatavus internetikeskkonnas (veebiriskide ja -kahju kogemine) on olulisel määral seotud laste ja noorte vaimse heaolu madalama tasemega.
Eestis kogutakse veebiküsitluse kaudu andmeid 2000 kooliõpilaselt. Üldhariduskoolid on kutsutud uuringus osalema juhuvaliku teel kõigist peamistest piirkondadest. Turu-uuringute AS-i töötajad küsitlevad 3.– 9. klasside õpilasi veebruaris ja märtsis 2025 koolitunni ajal, paludes neil 45 minuti jooksul täita ära valikvastustega veebiküsimustik. Uuringu korraldajate jaoks jäävad osalejad anonüümseks ja tulemusi tutvustatakse üldistatud kujul. Küsimustikus on kümmekond teemaplokki, milles küsitakse digiseadmete ja veebikeskkondade kasutamise viiside, aktiivsuse, harjumuste ja oskuste kohta; veebiriskidega kokku puutumise ja toime tulemise kohta; generatiivse tehisintellekti kasutamise kohta; vaimse heaolu ja suhete kohta teise inimestega; veebikasutuse vanemliku vahendamise ning laste õiguste kohta digimaailmas. Küsimustikku täidetakse tahvelarvutites. Uuringus osalemine on vabatahtlik ning iga küsimuse juures saab õpilane otsustada, kas soovib sellele vastata või mitte, samuti seda, kas soovib küsimustiku täitmist jätkata või pooleli jätta.
Teine osauuring on kooliküsitlusest sõltumatu intervjuu-uuring, milles osalevad 13–17-aastased noored, kes kasutavad generatiivset tehisintellekti (TI) ning kellel on TI kasutamise kogemuste põhjal kujunemas oma arvamus ja arusaam. Ligikaudu tund aega kestva intervjuu jooksul vesteldakse noorega kogemustest ja mõtetest, mis tal erinevaid TI-tööriistu kasutades tekkinud on, arutletakse erinevate olukordade ja näidete üle. Need puudutavad nii koolitöid kui ka huvialade ja loominguga tegelemist. Intervjuu jooksul räägitakse ka TI-ga seotud teadmistest ja oskustest, probleemolukordadest ja lahendustest. Uuringus osalejate isikud jäävad uuringutulemuste tutvustamisel varjatuks.
Varasemad projektid ja uuringulained
EU Kids Online’i võrgustiku esimeses, Euroopa Liidu rahastatud projektis (2006–2009) koguti, võrreldi ja hinnati juba olemasolevaid andmeid. Vaata lõpparuannet.
Teises, samuti Euroopa Liidu rahastatud projektis (2009–2011) korraldati originaaluuringu esimene laine, milles küsitleti esindusliku valimi alusel 9–16-aastaseid lapsi ja nende vanemaid 25 Euroopa riigis. Igas riigis koguti andmeid 1000 lapselt ja lapsevanemalt. Ankeediküsimused puudutasid laste internetikasutust, digitaalset kirjaoskust, veebiriskide kogemist ja nendega toimetulekut ning lapsevanemate tegevusi laste internetikasutuse juhendamisel. Vaata lõpparuannet.
Aastatel 2011–2014 tegelesid võrgustiku teadlased küsitlusandmete analüüsi ja tulemuste publitseerimisega ning tegid täiendavaid kvalitatiivseid uuringuid, et mõista, kuidas lapsed ise veebiriske tõlgendavad. Loodi andmebaas Euroopa laste interneti- ja mobiilikasutuse alaste uurimuste kohta.
EU Kids Online’i teine uuringulaine toimus aastatel 2017–2019 ning selles küsitleti 19 Euroopa riigis kokku 25 101 last ja noort vanuses 9–17 eluaastat. Mõnes riigis, sh Eestis, küsitleti ka laste vanemaid. Uuringut rahastasid osalenud riigid, Eestis toetasid Eesti Interneti SA, Haridus- ja Teadusministeerium (Euroopa Sotsiaalfondist), Justiitsministeerium, Sotsiaalministeerium, Tartu Ülikooli ühiskonnateaduste instituut (uurimisprojektid PUT 44, rahastaja Eesti Teadusagentuur, ja IUT 20-38, rahastaja Haridus- ja Teadusministeerium). Vaata lõpparuannet.
Nii esimeses kui teises uuringulaines kogus Eestis andmeid Turu-uuringute AS.