Panustasime generatiivse TI uuringute rahvusvahelisse diskussiooni

19.-21. novembril toimus Hispaanias Sevillas konverents „TI, lapsed ja noored: muutuv meedia, mäng ja sotsiaalne suhtlus“, mis oli Euroopa Kommunikatsiooniuuringute ja Hariduse Liidu Laste, Noorte ja Meedia sektsiooni (European Communication Research and Education Association (ECREA) Children, Youth and Media section)) 2025. aasta vahekonverents.
Konverents korraldati, kuna on märgata, et tehisintellekt (TI) on (ümber)määratlemas seda, kuidas lapsed ja teismelised suhtuvad meediasse, mängu ja sotsiaalsesse suhtlusesse. Vestlusrobotite ja häälassistentide, rakenduste (jutuvestmine, keeleõpe, emotsioonide tuvastamine jne) ning virtuaalsete/interaktiivsete haridusmängude kaudu on tehisintellektil põhinevatest tööriistadest saamas laste ja noorukite digitaalsete kogemuste lahutamatud kaaslased. Selle konverentsi eesmärgiks oli kajastada kultuurilisi ja sotsiaalseid muutusi, keskendudes sellele, kuidas tehisintellekt võib mõjuda digitaalsele eneseväljendusele, mänguga seotud kogemustele, sotsiaalsetele väärtustele, põlvkondadevahelistele suhetele ja audiovisuaalsetele toodetele.
EU Kids Online’i Eesti uurimisrühma liige Iiris Tuvi osales koos rahvusvahelise konsortsiumi teiste liikmetega konverentsil ettekandega, milles analüüsiti 2024-2025 toimunud generatiivse tehisaru teemalise kvalitatiivse uuringu intervjuude tulemuste põhjal laste ja noorukite kriitilist digitaalset kirjaoskust. Ettekande fookuses olid noorte arusaamad generatiivse tehisaru mõjudest keskkonnale, sotsiaalse mõjuvõimu kujunemisele ja sotsiaalsetele ebavõrdsustele. Konverentsiettekande pealkiri oli „Generatiivne tehisaru ja noorte kriitiline digitaalne kirjaoskus“ (autorid: Tijana Milosevic (Dublini Ülikooli kolledz, Iirimaa), Dobrinka Kuzmanovic (Belgradi Ülikool, Serbia), Niamh Ni Bhroin (Adgeri ülikool, Norra), Elisabeth Staksrud (Oslo ülikool, Norra), Giovanna Mascheroni (Milano Katolik Ülikool, Itaalia), Christine Trültzsch-Wijnen (Salzburgi ülikool, Austria; Charlesi ülikool, Tšehhi), Davide Cino (Milano ülikool, Itaalia), Estefanía Jiménez Iglesias (Baskimaa Ülikool, Hispaania), Iiris Tuvi (Tartu Ülikool, Eesti), Veronika Kalmus (Tartu Ülikool, Eesti), Signe Opermann (Tartu Ülikool, Eesti) & Jacek Pyzalski (Adam Mickiewiczi Ülikool, Poola)). Uuring kajastas seitsme Euroopa riigi noorte arvamusi: Austria, Eesti, Itaalia, Norra, Serbia, Poola ja Hispaania. Esialgsed tulemused näitavad, et kriitiline digitaalne kirjaoskus ei tundu olevat seotud laste sotsiaalmajandusliku staatusega või haridusega, väga väike osa noori teadvustab kriitilisi tehisaru toimimise põhimõtteid ja kasutamise mõjusid ning neid teadmisi ei ole saadud formaalsest haridussüsteemist.