Kuidas kuulata?
Kuidas kuulata?
Tõhusad kuulamisvõtted ja toetav kuulamine
(Bolton, 2007; Davis, & Fanning, 2000; Kutsar, 1996; McCornack & Morrison 2019; McKay, Davis, & Fanning, 2007)
Edukat kuulamist toetab:
- Toetav vaikimine.
- Silmside loomine ja hoidmine.
- Kuulaja roll – räägi vähem kui see, keda kuulad.
- Sobiv mitteverbaalne käitumine, sh. avatud kehahoid.
- Lõpuni kuulamine (ei katkesta, ega sekku).
- Küsimuste esitamine (NB! avatud ja kinnised teenivad erinevaid eesmärke).
- Ümbersõnastamine (kuuldud mõtte väljendamine oma sõnadega).
- Häirivate tegevuste ja žestide vältimine.
- Lükka edasi hinnangu andmist.
- Hoia tähelepanu.
- Mõtle enne, kui ütled.
- Peegelda mõttes seda, mida sinu arvates taheti öelda, vajadusel kontrolli arusaama valjusti.
Harjutus: Kuulamistõkked
1. Hinnangu andmine, sildistamine, diagnoosimine
Hull oled või? Ma küll ei saa aru, miks sa selle peale niimoodi reageerisid?
Sulle võis ju tunduda, et see on hull. Minuga on palju hullemaid asju juhtunud, kui ma…
Nii läks sellepärast, et sa…
Iseenda võimupositsioonile asetamine, rünnak teise enesehinnangule. Võib tekitada häbi ja sunnib edaspidi kontakti vältima. Keskendu selle asemel näiteks emotsioonide peegeldamisele.
2. Käsutamine, kamandamine, hoiatamine, ähvardamine
Jäta kohe järele! Lõpeta vingumine! Kui sa nii jätkad, siis sa alles saad.
Edastab sõnumit, et kõneleja probleemid on ebaolulised. Tekitab vaenulikkust ja trotsi. Keskendu emotsioonide peegeldamisele. Vajadusel võid sõnastada ka oma emotsioone ja soove tekkinud olukorras Nt. “See teeb mind ärevaks. Ma soovin, et Sa sellest rohkem ei räägiks.”
3. Kiitmine
Sa tegid kõik õigesti! Küll sa olid tubli!
Ka kiitmine on hinnangu andmine ja viitab seega hinnangu andja üleolekule. Lisaks võib kiitus teatud juhtudel tunduda ebasiiras ja seda võidakse tajuda manipulatsioonina. Proovi sõnastada toetusena mitte kiitusena, nt “Sa pingutasid kõvasti”
4. Tagasitõmbumine, nalja kasutamine, kõrvale põiklemine
– „Mul ei õnnestunud oma eelmise tööandjaga üldse head kontakti saada.“
– „Oh! Mulle just meenus üks nali, kus tööandja ütleb, et räägi uuesti, ma pole sind tööle asumisest saadik kuulanud.“
Suunab fookuse probleemilt mujale. Leevendab küll pingelist olukorda, aga samas pisendab teise tunnete/ mõtete olulisust ja jätab mulje, et neid ei soovitagi kuulata ja mõista. Kui sul on endal raske kuulata, siis väljenda seda selge mina-sõnumiga nt. “Minu jaoks on see valus teema. Ma pole kindel, et oskan Sind hetkel toetada.”
5. Moraliseerimise kasutamine, nõu andmine
Õigesti käitumiseks peaksid Sa…
Mina sinu asemel teeksin nüüd nii…
Iseenda jõupositsioonile panemine, üleoleku väljendamine. Võib tekitada süütunnet ja/või luua arusaama, et kõneleja otsustusvõimet ei hinnata. Nõuanded võivad lisaks takistada iseseisvumist. Kasuta ümbersõnastamist, peegeldamist.
6. Rahustamine, kaasa tundmine, lohutamine
Pole hullu, küll varsti läheb mööda.
Ära nüüd endast välja mine!
Pisendatakse teise tundeid (hinnang: sa ei taju olukorda õigesti, su tunded pole kohased) ja nihutatakse vestluse fookus hoopis iseenda vajadustele. Rahustamine võib tähendada, et kuulaja ei tule tugevate tunnetega toime ja proovib enda jaoks olukorda parandada. Kõnelejale annab see sõnumi, et teda ei mõisteta. Kui sinu jaoks on emotsiooni raske taluda, siis väljenda seda selge mina-sõnumiga nt. “Ma ei oska praeguses olukorras kuidagi edasi tegutseda.”
Kui tahad oma kuulamisoskusi veel rohkem lihvida, siis võid läbi teha harjutuse aktiivse kuulamise võtete ja kuulamistõkete mõjust vestluskogemusele.
Harjutus koosneb kahest suurest osast – kuulaja rolli võtmisest ja kõneleja rolli võtmisest. Soovitatav on läbida see nii kõneleja kui kuulaja rollis, sest ainult nii saab vahetu kogemuse kuulamistõkete mõjust kuulamisele ja kõnelemisele. Abivahenditest vajate koostöövalmis kaaslast ja kella või taimerit.
Vali üks lugu, mille jutustamine võtaks aega umbeks 5-6 minutit. Leia kaaslane, kes on nõus kuulama ja pärast ka oma lugu rääkima.
Kõneleja rollis olles tuleb lihtsalt viie minuti jooksul rääkida kuulajale oma juttu. Taustateadmised sellest, mida kuulaja teeb ei kahjusta kogemust kuigivõrd palju, kuid võivad siiski tavalist jutustamist segada. Proovi oma jutt aja sisse mahutada ja kaaslase reaktsioonidest hoolimata ka lõpuni rääkida.
NB! Ära vali liiga isiklikku ja/või emotsionaalselt valusat teemat, sest vestluse käigus kasutatakse kuulamistõkkeid!
Näidisteemad puhuks, kui endal midagi pähe ei tule:
Kõige üllatavam hetk minu elus…
Mul on vaja vastu võtta otsus …
Minu ideaalne eluviis …
Minu lemmikuim/vihatuim õppeaine …
Inimene, keda ma kõige enam austan…
…
Peale jutu lõpetamist mtõle läbi mis tunne oli kõneleda vestluse esimeses pooles ning kas midagi muutus teises pooles? Soovi korral räägi kaaslasega oma kogemusest.
Vahetage rollid – nüüd on Sinu kord kuulata.
Kuulaja rollis olles on ülesandeks vestluse esimesel kahel minutil kasutada toetava kuulamise võtteid, järgmise kahe minuti jooksul rakendada kuulamistõkkeid ning aja piisavusel võib viimastel minutitel jälle kuulata aktiivselt. Ajaline jaotus on umbkaudne – Sa ei pea sekundi pealt kuulamist muutma, aga osakaalud võiks pigem paika jääda. Peale kuulamise lõppu mõtle, mis tunne oli kasutada kuulamistõkkeid? Kas tõkete kasutamine mõjutas seda, mida kuulsid?
Näiteid toetavast kuulamisest | Näiteid kuulamistõketest |
---|---|
… |
…. |
….
Rääkige kaaslasega kindlasti oma kogemustest, et kuulamistõkete kasutamisest tekkinud ebameeldiv tunne kestma ei jääks.