Vastuolulisi teemasid käsitleva kursuse ettevalmistamine

Paljudes ainevaldkondades on tundlike teemade arutamine vältimatu. Tundlike ja vastuoluliste teemade klassiruumis käsitlemise ülim eesmärk on toetada tulemuslikku ja kriitilist mõtlemist. Kuna inimesed võivad tundlikke ja vastuolulisi teemasid võtta vägagi emotsionaalselt, võivad klassiruumis tekkida konfliktid, nõuab tundlike teemade edukas käsitlemine klassiruumis ettevalmistust.

David Pace’i artikli „Ülimalt laetud ainevaldkondade õpetamine“ alusel saab esitada kümme strateegiat, mida saab kasutada väga erinevates õpetamisolukordades.

 

– Teadvustage, et juba enne seda, kui õpilased klassiruumi tulevad, on neil eri teemade kohta omad emotsioonid ja arvamused.

– Kujundage olemasolev õppematerjal ümber nii, et kohe semestri alguses oleks struktureeritud õpikogemusi, mis valmistavad õpilasi ette mõtlema teemadest nii, et arutelu nende üle kulgeks produktiivsemalt.

 

– Valmistage õpilasi ette sedalaadi mõtlemisviisiks, mis on vajalik vastuolulise küsimuse tõhusaks käsitlemiseks.

– Kui vähegi asjakohane, võiksid õpilased osata käsitleda vastuolulist küsimust mitmest osapoolest ja vaatenurgast lähtuvalt; näha neid vaatenurki nende konkreetsetes ajaloolistes kontekstides; kaaluda tõendeid ja teha kindlaks, milline mitmest vaatenurgast on usutavam; harjuda ära ja tunda end hästi selle osaga ebaselgusest ja teadmatusest, mis vastuoluliste ajalooliste sündmuste tõlgendamisega üldiselt kaasas käib.

 

– Vastuolulise küsimuse edukaks käsitlemiseks vajalikud tegevused peavad olema õpilastele korduvalt ja selgesõnaliselt lahti selgitatud.

– See hõlmab mitte ainult erinevate kognitiivsete tegevuste eristamist, mida kasutatakse emotsionaalselt laetud teemade käsitlemisel, vaid ka selliseid sotsiaalseid rolle, mis on kõige tõhusamad selliste küsimuste kollektiivsel mõtestamisel.

 

– Tõhus arutelu vastuoluliste küsimuste üle nõuab arutlejalt oskust vaatenurki vahetada ning näha küsimust erinevate osapoolte vaatest.

– Hoiakute muutuste uuringud on tuvastanud, et rollimäng võib olla tõhus vahend, millega nõrgendada tugevalt juurdunud uskumuste või harjumuste järgimist.

– Õpilased peaksid oskama seostada vastuolulisi küsimusi laiemate (ühiskondlike, majanduslike, poliitiliste jt) oludega.

– Seejuures võib olla tõhusaks vahendiks kas rollimäng või suuline ajalugu.

 

– Individuaalsed ja koostööpõhised harjutused, milles harjutatakse argumendi kaitsmise konkreetseid nüansse.

– Õpilased peaksid valdama oskust koguda taustateavet erinevate arutatavate küsimuste kohta.

 

– Arvestage, et kohates tugevaid tundeid vallandavaid küsimusi, võivad õpilased kergesti naasta lihtsustatud argumentide juurde.

– Esitage vastuoluline küsimus õpilastele väikeste osadena nii, et iga osa looks arutatava küsimuse suhtes natuke emotsionaalset distantsi: 1) Lase õpilastel määratleda mõisted, milles küsimust varasemas ajaloos on käsitletud; 2) Lase õpilastel hinnata nende kriteeriumite asjakohasust, mida antud küsimuse arutamiseks on kasutatud; 3) Lase õpilastel esitada seisukohti, mis suurendavad võimalikke arusaamu antud küsimusest; 4) Paluge õpilastel mõtiskleda sellele üle, kuidas nad ise antud küsimusele reageeriksid

 

– Paluge õpilastel katkestada omavaheline suhtlus ning käsitleda mõnda arutelu käigus esitatud, ent uurimata jäänud tahku (nt millised on moraalsed piirangud vägivalla kasutamisele sõjaajal).

– Julgustage õpilasi töötama välja selliseid vastuoluliste küsimuste arutamise reegleid, millega nad vastastikku nõus on.

– Julgustage õpilasi tegema arutelu nende endi omaks.

– Selgitage, et emotsioonid on oluline osa sellest, kuidas inimesed maailmas toimivad ning et emotsioone ei tohiks seetõttu klassiruumist täielikult elimineerida..

 

Allikas: David Pace. “Teaching Supercharged Subjects.” College Teaching 51, nr. 2, Spring, 2003: 42-45.